ANNONS
Annons

Kulturell skillnad Canonister/Nikonister?

Produkter
(logga in för att koppla)

Charlie_K

Aktiv medlem
Efter att ha följt forumen här en tid så har jag börjat fundera över vad som skiljer Canonägare och Nikonägare mer än själva hårdavaran. Är det kulturella skillnader i de olika subkulturerna? För det kan man ju nästan kalla dem. Frågan är helt enkelt: Skiljer sig Canonägare och Nikonägare (generellt såklart) åt?

Det enklaste vore väl att jämföra bildbetygen för de olika "kategorierna" här på fotosidan.
Borde ge ett bra besked om vilket system som är bäst :)

/Johan

Basserar sig nog på..

.. ett mycket vanligt uttalande.

Någon som ser en bra bild som du tagit komenterar det ofta med "Bra bild du måste ha en bra kamera"

Nej, det är jag övertygad om att de inte gör (som grupper). Jag tror att det är den djupt rotade driften att hitta fördelar med det man har/ den situation man befinner sig i, som gör att det kan verka som om man tillhör en "klan" för att man har ett visst märke.

Vilket system som är bäst intresserar mig inte. Jag vill veta om de olika märkena tilltalar olika människotyper. Jag tror nämligen att det(fortfarande rent generellt) finns vissa skillnader mellan ägarna av de olika systemen. Så nu är jag nyfiken på om nån kan ge mig belägg för detta.

Min erfarenhet är att en bra fotograf kan ta bra bilder med nästan vilken kamera som helst. Fotografering handlar till 90% om psykologi och 10% teknik tycker jag.

Charlie_K skrev:
Vilket system som är bäst intresserar mig inte. Jag vill veta om de olika märkena tilltalar olika människotyper. Jag tror nämligen att det(fortfarande rent generellt) finns vissa skillnader mellan ägarna av de olika systemen. Så nu är jag nyfiken på om nån kan ge mig belägg för detta.

När jag valde system stod valet mellan en D70 och 300D. Mitt val föll på 300D för att den fyllde mina behov (det gjorde D70 också), var tillgänglig direkt (det var inte D70) och 300D var aningen billigare.

Frågan är nu: Hade jag varit en annan människa om jag valt D70?

Jag försökte göra en liknande undersökning när det gäller Mac och pc. Jag jämförde var någonstans på den politiska skalan de olika personerna var och tittade på vilken maskin de ägde. Resultatet blev att val av dator inte har något med ens poitiska åskådning att göra.

Troligtvis är det likadant med Canon och Nikon. Det är väl snarare för kameramärket man får den första bra upplevelsen med man fastnar för.

Intressant frågeställning. Tror absolut det man kan hitta skillnader mellan de två grupperna. Sen är det nog kanske inte så enkelt som en rent politisk delning skulle jag gissa, det är nog annat som avgör.

Jag är också helt övertygad om att man gärna vill höra till det s.a.s. "vinnande laget", i vårt fall betyder det alltså att ha det kamerasystem som åtnjuter störst respekt bland professionella fotografer.

Det går igen i allt, både sport, sociala sammanhang och saker som grytor (hackman kan man ju faan inte göra bearnaise i etc etc), telefoner, datorer osv. Självklart vill man ha det som proffsen har!

Eller så skiter man i allt och kör med den utrustning som man fastnat för.

Vilka kulturella skillnader finns det då emellan Canon- och Nikon-ägare?

Jag tror att flera Canon-ägare har hund, Nikonister är mer kattmänniskor.

Vet inte om det gäller för kameror iofs men ofta så har ju olika varumärkens lite olika image en tendens att locka lite olika typer av köpare.

Bilar är ju ett typexempel.

Har lite svårt att se nån större skillnad mellan Canons och Nikon image iofs. Nikon har kanske en något seriösare image historiskt fast idag?

Men ingen någorlunda seriös fotograf köper väl en Olympus?

:)

Grubbe skrev:
Vet inte om det gäller för kameror iofs men ofta så har ju olika varumärkens lite olika image en tendens att locka lite olika typer av köpare.

Funderar också i de banorna. Hur bra har de olika varumärkena lyckats i sin marknadsföring? Jag tycker rent spontant, och detta kan vara helt fel, att Canon känns "bredare" som varumärke och "Nikon" smalare". Canon känns lite sportigare. Nikon lite snobbigare. Är det bara marknadsförong som fått mig att känna så eller är det kameraägarna själva?

Har samma känsla som dig Charles.

Tror nog det är marknadsföringen och produktutbudet som styr. Åtminstone när jag börkade fota med min Canon AE-1 så var det nog helt klart så att Canon hade produkter som riktade sig mer till massmarknaden med Nikon hade mer renodlat proffsiga saker. Hänger nog med länge sådant.

Dvs Canon kanske mer en rejält kamera för den som inte behöver det allra slittåligaste och Nikon nåt för den som inte tänkt sig behöva köpa nån ny kamera nånsin.

Att sen produktrangerna överlappar är en annan sak.

Fast dagens reklam för Nikon är ju mer fokuserad runt Coolpix kameror så det kan nog svänga med tiden.

Nikonägare kör helst Merca och Canonägare BMW?

ThomasT skrev:
Jag försökte göra en liknande undersökning när det gäller Mac och pc. Jag jämförde var någonstans på den politiska skalan de olika personerna var och tittade på vilken maskin de ägde. Resultatet blev att val av dator inte har något med ens poitiska åskådning att göra.
På film har det det.
I alla(?) filmer är de som har Mac hjältarna medan de onda har PC.

Finns en del artiklar om detta.
Produktplacering i den högre skolan...

En liten anekdot från i dag.

Jag hämtade barnen på dagis och på vägen dit mötte jag en konkurrentfotograf (vi har snott jobb från varandra).
Han vet inte vem jag är men jag känner igen honom.

Vi hade båda beige byxor, beige tröja med svart T-shirt under.
Svarta Adidas.
Över höger axel hängde en svart digital Nikon med en gulsvart kamerarem.
Vi hade båda glasögon och skäggstubb.

Vi tittade på varandra medan vi möttes. Det kändes konstigt i magen...

En Canonfotograf hade troligen haft väst och ett stort vitt tele på kameran. Jeans

mipert skrev:
En liten anekdot från i dag.

Jag hämtade barnen på dagis och på vägen dit mötte jag en konkurrentfotograf (vi har snott jobb från varandra).
Han vet inte vem jag är men jag känner igen honom.

Vi hade båda beige byxor, beige tröja med svart T-shirt under.
Svarta Adidas.
Över höger axel hängde en svart digital Nikon med en gulsvart kamerarem.
Vi hade båda glasögon och skäggstubb.

Vi tittade på varandra medan vi möttes. Det kändes konstigt i magen...

En Canonfotograf hade troligen haft väst och ett stort vitt tele på kameran. Jeans

Spooky,twilightzone?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.