quarc
Aktiv medlem
Jag är väldigt nöjd med alla mina objektiv och använder väldigt många olika beroende på situation. Men självklart så är ju en normalzoom ett väldigt universellt objektiv som oftare sitter på än tex 24 eller 50. Just för att ha en bra sådan så köpte jag 16-45 till min kamera (då DS, nu K10). Den har varit mycket bra och levererat skarpa och fina bilder. Nu har jag dock för första gången försökt försökt göra något seriöst med en bild tagen med det objektivet, och det ser inte bra ut alls. Iofs är bilden tagen i en otroligt kontrastrik miljö med solsken utanför ett fönster och en stor del inomhusmiljö. Jag är klart imponerad av att kameran klarar av dynamiken mycket bra. En del av himlen utanför blir ju utfrätt, men det passar bilden bra. Vad som däremot är ett problem är en enorm Kromatisk Aberration. Jag har testat både Bibble och Lightroom, men deras verktyg rår inte på den alls. Man kan möjligen minska effekten en aning på några ställen, bara för att skapa mer på andra. Skickar med ett utsnitt av bilden (100% crop och skärpt) för att ni skall se problemet. Den blå färgen är så stark och tydlig att den tydligt syns även i den stora bilden, utan pixelpeeping. Använder jag CA-verktyg kan jag minska den vertikala CA, men istället dyker det upp röda eller blå linjer på de horisontella delarna. Finns det något jag kan göra (utom att handfixa allt i PS, det orkar jag inte), eller är det helt enkelt så att i sådana ljussituationer skall jag sätta på fasta objektiv (vilket jag iofs ofta gör, men ibland orkar man inte, eller hinner inte)?
Bilagor
Senast ändrad: