Annons

Kromatisk aberration

Produkter
(logga in för att koppla)

embee

Medlem
Eftersom min nya digitalkamera, Minolta Dimage Z1, sägs ha vissa problem med kromatisk aberration skulle det vara behövligt med lite råd om hur detta kan förbättras i Photoshop 7?

Alla råd och goda tips välkomnas :)

Tackar
/ Maria som gillar att vara förberedd
 
Kim10D skrev:
Gör om bilderna till s/v så syns det inte.

Det stämmer väl ändå inte?
Åtminstone inte om man gör dem svartvita genom att bara ta Desaturate?
Vad gäller för RGB-kanalerna i en bild? Är en CCD gjord så att till exempel G-kanalen bara kommer från EN specifik frekvens? I så fall skulle det ju onekligen lösas genom att ta en kanal till utgångspunkt för gråskalebilden.

Uppriktigt undrande, jag har dålig koll på hur en CCD fungerar.
 
Kromatisk abberation syns som lila överstrålning, tar du bort färgerna så syns det iaf inte lika påtagligt, om det ens syns alls.
 
det finns flera verktyg att ladda ner för att korrigera distortion, det kan även användas för att korrigera kromatisk abberation. Kommer inte ihåg vad verktyget jag tänker på hette, men jag läste om det i ett inlägg om att korrigera distortion hos vidvinkellinser.
 
Oklokt svar

Fotografen vill säkert också göra sina bilder i färg och då hjälper rådet om att göra om bilderna till svartvitt inte mycket. Dessutom är det tveksamt om kromatisk aberration verkligen försvinner så lätt. Jag tror inte det. Den kromatiska aberrationen ger upphov till en viss oskärpa pga att olika färger i det vita ljuset bryts olika starkt. Konturer får färgade kanter som upplevs som oskärpa. Men de färgade kanterna blir ju i svartvitt omvandlade till gråskala och då upplevs säkert konturerna lika oskarpa som i färg. Rätta mig om jag har fel.
 
Givetvis vill fotografen ha bilder i färg (men kanske inte alla), observerade du inte den glada gubben?

Jag har en del bilder med kraftig kromatisk abberation på (från c-2100uz) som jag gjort om till s/v tycker resultatet blev avsevärt bättre..så rådet var iaf till viss del allvarlig.

Och nej..jag tycker inte det var ett oklokt svar.
 
Tack Harald för länken :)

Ska läsa igenom arbetsgången när jag orkar hålla uppe ögonlocken.

Och tack Kim för förslaget men jag tänkte nog mest på bilderna jag vill behålla färgerna i... ;)

/ Maria som nästan somnar över tangentbordet
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.