Annons

Kromatisk abberation

Produkter
(logga in för att koppla)
Funktionen finns förövrigt inte bara i Bridge utan även i PS under linskorrigering, i ACR, och i Lightroom.

Aha, den här funktionen visste jag inte om. Verkar lite riskabelt ändå. Föredrar nog metoden med pensel i färgläge och att pipetta nära färgutflytningen, även om det är lite omständigare.

Ellix skrev:
Aha, den här funktionen visste jag inte om. Verkar lite riskabelt ändå. Föredrar nog metoden med pensel i färgläge och att pipetta nära färgutflytningen, även om det är lite omständigare.
Riskabelt? Hur då? Det är väl bara att prova så ser du resultatet. Eller litar du inte ens på dina egna ögon? ;-)

Makten skrev:
Riskabelt? Hur då? Det är väl bara att prova så ser du resultatet. Eller litar du inte ens på dina egna ögon? ;-)

Kan nog vara lätt att missa att man har fixat nya färgförskjutningar någonstans i bilden, fast det kanske ändå stör slutresultatet ordentligt.

Har precis börjat använda raw och det känns än så länge rätt bakvänt att använda ett rätt begränsat program vid sidan av Photoshop. Synd att Raw-programmet till Photoshop bara har så grova/helbildsverkande verktyg och att det inte går att jobba med penslar, lager och masker. Men det kanske kommer en dag.

Ellix skrev:
Synd att Raw-programmet till Photoshop bara har så grova/helbildsverkande verktyg och att det inte går att jobba med penslar, lager och masker. Men det kanske kommer en dag.
Sånt gör du ju i Photoshop, finns verkligen ingen anledning att ha sånt i Camera Raw.

Ellix skrev:
Har precis börjat använda raw och det känns än så länge rätt bakvänt att använda ett rätt begränsat program vid sidan av Photoshop.
"Vid sidan av" är felaktigt. Adobe Camera Raw är "förstasteget" för att kunna öppna en RAW-fil i Photoshop. Importfilter har alltid funnits för att programmet ska kunna hantera filertyper som inte det klarar "av sig själv".

Skillnaden är att när man "importerar" RAW-filer ofta vill kunna göra vissa särskilda inställningar, sådana som just RAW-formatet medger. Därav de "helbildsverkande" inställningar du nämner.

Jag tycker det är ganska smart av Adobe att bryta ut ACR som en separat komponent som kan uppgraderas för sig.

Alla har vi olika arbetsflöden.

Det är inte ovanligt att folk skärper bilden två eller tre gånger under en bildbehandling. Första gången ("capture sharpening") sker vid importen för att motverka den oskärpa som ofta uppkommer vid digital fångst av bild. Ibland skärper man under själva behandlingen som en kreativ del av denna ("creative sharpening"). Avslutningsvis skärper man beroende på hur bilden ska användas ("output sharpening"). För webb skärper man annorlunda än om det ska till tryck. Se till exempel manualen till PhotoKit Sharpener för mer om detta. Så att man har möjligheten att skärpa vid import är för mig inte helt uppåt väggarna.

Sen kan man också argumentera för att importverktyget ska ha ungefär samma inställningsmöjligheter vid importen som kameran låter dig göra på den. Det är ju lite av vitsen med RAW, du tar en bild och får en "virtuell" kamera i dator som kodar om RAW-filen till den JPEG du annars kunde klämma direkt ur kameran. Fördelen är att du kan ratta på reglagen utan att behöva ta om bilden.

Vinjetteringskontrollen vid importen är ju främst för att motverka vinjetteringen du får på grund av objektivet. Men eftersom du kan dra rätt hårt i reglaget åt endera hållet använder många det för kreativa syften också. Jag tänker inte förbjuda dem att göra det...

ANNONS