Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Krocus???
- Trådstartare KER
- Start datum
hmoss
Aktiv medlem
500 kronor måste anses billigt, om den bara fungerar.
Saker att kolla, som kanske inte är uppenbara:
Att pelaren är rak så att filmplanet i neghållaren är parallellt med bottenplattan.
Att kondensorlinserna ligger i (under lamphuvudet) och är ok. Testas bäst med ett neg i apparaten, om man inte vet hur det skall se ut.
Att det sitter ett objektiv i.
Ev. är det av en kvalitet som du kommer att vilja byta, men man skall veta att ett riktigt bra objektiv kostar 4 x det du lägger för utrustningen.
Förstoringsgraden. 66:an är en mellanformatsapparat som med standardobjektiv knappast ger större förstoring än 24 x 30 cm (uppskattningsvis) från småbild. Negativhållare för småbild kan ev. vara knepig att få tag i f.ö.
Att bälgen är tät så att du inte får ströljus från själva förstoringsapparaten.
Hoppas det går bra!
Saker att kolla, som kanske inte är uppenbara:
Att pelaren är rak så att filmplanet i neghållaren är parallellt med bottenplattan.
Att kondensorlinserna ligger i (under lamphuvudet) och är ok. Testas bäst med ett neg i apparaten, om man inte vet hur det skall se ut.
Att det sitter ett objektiv i.
Ev. är det av en kvalitet som du kommer att vilja byta, men man skall veta att ett riktigt bra objektiv kostar 4 x det du lägger för utrustningen.
Förstoringsgraden. 66:an är en mellanformatsapparat som med standardobjektiv knappast ger större förstoring än 24 x 30 cm (uppskattningsvis) från småbild. Negativhållare för småbild kan ev. vara knepig att få tag i f.ö.
Att bälgen är tät så att du inte får ströljus från själva förstoringsapparaten.
Hoppas det går bra!
hmoss
Aktiv medlem
KER skrev:
Allt verkar bra. Objektivet heter Janpol 1:5,6/80.
Säkert inget bra, men alltid nått att börja med.
Ang. negativhållaren så finns det skjutreglage
som man kan reglera storleken med? Rätta mig om jag har fel.Ska testa så fort jag kan mörklägga rummet (fönster och dörrhål).
Brännvidden 80 mm är tänkt för 6 x 6 cm negativ, vilket innebär att mitt antagande var riktigt: Du kommer knappast att kunna göra mer än max. 24 x 30 cm förstoringar (vilket i och för sig räcker en bit). För småbild, alltså 24 x 36 mm, skulle du helst ha en 50 mm glugg.
Linjalerna i negativhållaren är till för att hindra att du får ströljus vid sidorna när du kopierar från mindre negativ än hållaren är gjord för.
green
Avslutat medlemskap
"För småbild, alltså 24x36 mm, skulle du helst ha en 50 mm glugg."
Det går bra med 80mm för småbild. Själv brukar jag köra med längre brännvidd generellt, dvs. 80 mm för småbild, 105 mm för 6x6 och 210 mm för 4x5". Man får dra upp lamphuset lite extra, det är allt, i gengäld får jag vad jag anser bättre återgivning ( utan att egentligen kunna peka på vad det är, mest ett obestämt intryck antar jag, kanske är det inbillning).
Gr.
Det går bra med 80mm för småbild. Själv brukar jag köra med längre brännvidd generellt, dvs. 80 mm för småbild, 105 mm för 6x6 och 210 mm för 4x5". Man får dra upp lamphuset lite extra, det är allt, i gengäld får jag vad jag anser bättre återgivning ( utan att egentligen kunna peka på vad det är, mest ett obestämt intryck antar jag, kanske är det inbillning).
Gr.