Annons

Kritik till min första porträttfotografering önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
I veckan som gick gjorde jag mina två första porträttfotograferingar, jag hade tidigare inte fotat något sådant men blev själv rätt nöjd! 85mm 1.8 samt reflexskärm var det som användes vid majoriteten av bilderna.

Så här i efterhand vore jag väldigt glad om du skulle vilja kika in bilderna som finns här och ge mig lite feedback. Då skulle jag blir riktigt glad!

Tack på förhand!

Jag har ingen större erfarenhet av porträttfotografering men en sak jag funderar på är om man inte skulle försöka att undvika att ha horisonten "genom" huvudet på personerna, kanske höja eller sänka kameran lite.

Det var mycket utfrätta högdagrar. Ett tips är att börja fotografera i Raw, då kan du mycket mjukare övergångar mellan ljusa partier och det utfrätta. Det utfrätta blir inte lika påtagligt då.

Såg även att det var ett väldigt grön/gul-stick i några bilder. Öva mer på att ställa färgerna rätt i bildbehandlingen.

Har du en bra (dyr) kalibrerad skärm som du kan använda när du bildbehandlar?
En bra och Kalibrerad skärm är bland det viktigaste.

Närbilden på tjejen med fräknar var riktigt fin och där var färgerna ganska bra också!

Bara att fota mer och öva, men framförallt, HA KUL!

Lycka till i fortsättningen.

Gillade också dina närbilderna på Erika.

Något som jag gjorde fel på första gången jag skulle fota mitt på dagen med reflexskärm var att jag "blåste på" lite för mycket. Dvs hade skärmen lite för nära och/eller använde en för reflektiv yta. Jag använde en silveryta som dessutom nog var lite för nära. Antingen använder jag blixt för att kraftigt övervinna det befintliga ljuset eller så använder jag skärm eller reflexskärm för upplättning. I en del av dina bilder upplever jag det som något mellanting och det ser lite märkligt ut.

Detta är förstås min kritik och som med all kritik ska man ta till sig den och begrunda utan att för dens skull ta det som en absolut sanning. :) Bilderna är bra iaf och jag misstänker att de blev mycket nöjda med resultatet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar