ANNONS
Annons

kritik på min portfolio sida

Produkter
(logga in för att koppla)

Catten

Aktiv medlem
hejsan.

Det är såhär att jag har slängt upp en portfolio som innehåller lite bilder jag har tagit.

Jag skulle gärna vilja ha lite kritik på sidan, vad som är dåligt, vad som är bra osv..

ge gärna lite kritik på bilderna också..

adressen till portfolion är:

http://portfolio.pingumedia.com

Engelskan är rätt knackig och behöver skrivas om en del. Jag har gärna ytterligare synpunkter men då behöver jag nog veta vilken målgrupp du primärt tänkt den för.

Sidan är gjord för upplösning på 1280x1024, det ser säkerligen väldigt bra ut på din bildskärm men det gör det troligen inte hos många andra.

Det är inte helt överklart att man skall trycka på ett tecken i texten ENTER för att komma vidare. Normalt brukar man ha så att det räcker om man trycker mellan teckenena och kanske lite runtom, nu måste man sitta och sikta in sig på de smala strecken.

Det går inte att använda piltangenter för att scrolla upp/ner/höger/vänster i fönsterna för de som har lägre upplösning än 1280x1024

Med min browser (Safari) anpassar sej storleken automagiskt och scrollningen fungerar, men visst är det en något ovanlig storlek du valt.

"You have comed to..." borde vara You have reached/come to eller nåt sånt... comed finns inte...

available stavas det... jag har inte lusläst siten men stavfel är alltid nåt som sänker upplevelsen av kvalitet om du strävar efter att uppfattas som professionell. Annars funkar siten bra, in med fler bilder innan du marknadsför den på bred front bara!

Lycka till!

Jag gillar när man har sjysst överblick över bilderna, och kan hitta precis den bild man söker närsomhelst. Man ska inte behöva bläddra igenom alla bilder, utan kunna välja vilka man vill titta på.

Tycker du har en sjysst grund att bygga vidare på...

Hej

flash.. hmm.. sidan tar ganska lång tid att ladda, även via bredband och många kommer att tröttna och lämna den innan den laddat klart. Man har 2-3 sekunder på sig att visa något intressant annars tröttnar besökaren.

Det verkar som du har de stora bilderna i din flash presentation vilket kommer att innebära än längre laddtid då du kompletterar med mer material.

Jag tycker att designen är värd att utveckla men lämna flash och skapa en sida med thumbnails och ladda de bilder som besökaren efterfrågar.

Om du behåller flash så bör du bör nog överväga att modularisera din presentation så att de olika kategorierna ligger i sep presentationer och laddas då de efterfrågas.

Mvh
Johan

Tack för all kritik.

jag ska försöka få tid att göra om sidan lite granna, upplösningen främst då.
.

ber om ursäkt för de små stavfelen som har uppstått på sidan.
..

det där med små thumbnails var en ganska bra idé.

ska bara hitta tid att göra det också :) rätt omständigt att göra i flash.

flash kommer jag nog inte ifrån dock då jag dels tycker att html sidor är ännu tristare (och ännu mer väntetid på).

en liten stavningsrättelse :)

"A" används före konsonantljus, och "An" används före vokalljud.

Ex: "Send an email", "A flash"

Shysst sida, gillar layouten.

Hej

tips. Gör Javscript uthopp via Flashpresentationen till ett klient script som laddar hem de stora bilderna till ett namngivet <span>.. detta bibehåller flash men utan att behöva dras med de stora bilder i presentationen, dvs detta gör laddtiderna väsentligen kortare.

Mvh
Johan

tack återigen för kritiken..

jag bestämde mig för att göra en helt ny design på sidan, då den förra var måttligt impopulär :)

upplösningen är ändrad till mindre..

OBS!! all text och alla bilder som finns på sidan är bara test saker, för att se hur det ser ut. (har inte orkat göra om allt från den förra sidan)

http://catten.pingumedia.com/new

vad tycker ni nu?

Försök att hålla dig från flash om möjligt. Något av scriptspråken ASP eller PHP lämpar sig ypperligt för ditt ändamål.
Dessutom går det att få sidorna minst lika snygga utan flash, så då mister det lite sitt syfte att enbart ha flash. Med PHP/ASP, XHTML, CSS och en databas kommer man oerhört långt.

Tänk dessutom på att om din sida är anpassad för en engelskspråkig publik så är det ett måste att det ser bra ut i 800x600 - är det en svensk publik så kan det räcka med 1024x768, men det är trots allt en rätt stor andel svenskar som fortfarande kör i 800x600.

Om den engelskspråkiga publiken är amerikansk så vill de gärna ha den web-tv anpassad.
Alltså helt utan frames och det skall gå att "tabba" mellan menyalternativen. I USA finns fortfarande många knasbollar som kör web-tv och upplösningen är max 640 på bredden tror jag dessutom.

magdan skrev:
Om den engelskspråkiga publiken är amerikansk så vill de gärna ha den web-tv anpassad.
Alltså helt utan frames och det skall gå att "tabba" mellan menyalternativen. I USA finns fortfarande många knasbollar som kör web-tv och upplösningen är max 640 på bredden tror jag dessutom.

De som använder upplösningar på 640x480 och lägre (däribland MSN-TV) är omkring 2-3%.

TopCat skrev:

Det är såhär att jag har slängt upp en portfolio som innehåller lite bilder jag har tagit.

Jag skulle gärna vilja ha lite kritik på sidan, vad som är dåligt, vad som är bra osv..

Hade tänkt att kolla och kanske ge lite kritik/tips, men eftersom hela saken bygger på flash föll det direkt..

Att basera det totalt utifrån flash är bara så dumt det kan bli, och begränsar helt fel, då ganska många inte har det inlagt, eller vill lägga in det för den delen då man slipper så mycket skräpreklam genom att inte ha det inlagt.
Men då blir det åas att man inte kan titta på din sida, vilket blir att du förlorar en stor mängd potentiella tittare..

Och det var väl tänkt att så många som möjligt ska kunna ta del av din sida?

(mozilla firebird v.7 är den jag kör med)

jag tror att det är tillräckligt många som har flash player installerad då väldigt många vanliga hemsidor innehåller flashmoduler. Och att man får mer skräp"saker" på datorn om man har flash player installerat har jag aldrig hört talas om(iallafall inte under dom åren jag jobbat med flash).

håller även på med en modul som gör att laddtiden på sidan minskas ganska mycket.

TopCat skrev:
jag tror att det är tillräckligt många som har flash player installerad då väldigt många vanliga hemsidor innehåller flashmoduler.

Nej, tänk att det inte ÄR det, faktiskt. De som har det automatiskt är de svenssonnissar som inte har koll på vad dom har i sin dator i övrigt.

De flesta med koll gör tvärtom, de tar bort flash från sina browsers så att de undivker så mycket skit som möjligt på internet, speciellt i form av reklam som det dräller av..

Och att man får mer skräp"saker" på datorn om man har flash player installerat har jag aldrig hört talas om(iallafall inte under dom åren jag jobbat med flash).

Det hjälper om du läser vad jag skrev. Jag skrev att om man har flash installerat blir det mer reklamskräp, i formen av små animerade rutor precis överallt här och där, när man surfar runt.
Jag skrev inget om 'saker hamnar på datorn'.

håller även på med en modul som gör att laddtiden på sidan minskas ganska mycket.

Det bästa hade varit att avstå från 'multimedialt' skräp som flash öht, och fundera på de tips som andra gav som t.ex PHP/ASP, XHTML, CSS som gör att precis alla kan ta del, inte bara "multimedianissar" som har all internetskräp installerat i sina tunga sega browsers(läs IE) som är nersulade med allt möjligt installerat skit.

Faktiskt. Det är bättre att lägga lite mer tid, så att så många som möjligt kan ta del av din sida och uppskatta den.
För det är, som sades tidigare, det du vill, right?

Flash kan vara nödvändigt då det inte går att göra motsvarande presentation med gängse metoder. I fallet portfolio, då man antingen vill marknadsföra sig själv eller bara visa upp sitt material, så är trots allt innehållet det som räknas. Fluff-fluffet runtomkring är kul i början, sen efter ett tag tröttnar man på "loading..."-bilder och animerade knappar och annat.
Flash håller på att förlora sin gloria, eftersom alltfler reklambanners är i flash - en av anledningarna till att jag inte använder mig av nåt flash plugin i Mozilla Firebird.

Det bästa hade varit att avstå från 'multimedialt' skräp som flash öht, och fundera på de tips som andra gav som t.ex PHP/ASP, XHTML, CSS som gör att precis alla kan ta del, inte bara "multimedianissar" som har all internetskräp installerat i sina tunga sega browsers(läs IE) som är nersulade med allt möjligt installerat skit.

Jag skulle rekomendera ringa så fort du kan till psykolog... för nästa gång du får utbrot kan det finnas människor i din närhet...

och det finns ingen anlädning att använda php istället för flash... för den finns installärat på över 100 mlj surfare... och dessutom man slipper lära sig css php... eller asp... vilka är inte det lättaste.. smaken är som baken ... så det finns ingen anländning att tro att man vet bättre än andra..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar