Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kritik på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

jfzon

Medlem
Jag fick idag kritiken "crapp. den är kass. dasspapper", på en av mina bilder.

Jag vill inte påstå att den är fantastisk, men vilken bild förtjänar det omdömet? Det är ungefär så långt ifrån konstruktiv kritik som man kan komma, är min känsla. Samtidigt tycker jag att det är bra att medlemmar inte bara kommenterar bilder som de gillar, utan även de som kan bli bättre.

Vad tycker ni andra?

/Johan

Nej, det är inte en OK kommentar. Använd den lilla "rapportera"-ikonen vid kommentarerna för att informera oss, så rensar vi undan dylikt efter bästa förmåga.

Ja, man kanske ska rapportera, men det är ingenting jag blir ledsen för, mer förvånad. Jag är själv hård i min kritik ibland, men på ett sätt som inbjuder till diskussion.

Du bör rapporter även om du inte känner dig kränkt.
Det ligger i allas intresse att få bort sånt skräp från FS.
Andra kan vara känslígare än du och att få bort destruktivitet härifrån gynnar alla.
Mvh J O

Bara en tanke som kom upp - vad händer vid en rapportering???

Är det endast kommentaren som borttages eller får personen som skrivit den intellektuella kommentaren även en tillsägelse???

Oftast får man ett litet mail med uppmaning om att läsa reglerna samt betygsdefinitionen. Är det allvarlig överträdelse blir det varning och man blir uppskriven i Stora Svarta Boken.. :)

Ibland hinner vi dock inte med för man sitter med något annat på "riktiga jobbet", men det känns angeläget att få bort kommentaren ändå. Men det kommer inte in speciellt många rapporter faktiskt.

Jag hade personligen inte rapporterat en kommentar pga att andra ska kunna se den personens kommentarsnivå.
Lite elakt kanske???
Antal rapporteringar är nog inte så förvånande med tanke på att det är en relativt hög nivå annars på fotosidans kommentarer!!!

Förresten, vad händer om personen trots uppmaning att läsa betygsdefenitioner etc ändå fotsätter med sin låga kommentarsnivå??? Utesluts han/hon för all framtid på något sätt? Lite svårt att gör väl med tanke på det anonyma internet? Eller är det möjligt genom IP-adressen???

Dagobert skrev:
Utesluts han/hon för all framtid på något sätt? Lite svårt att gör väl med tanke på det anonyma internet? Eller är det möjligt genom IP-adressen???

Nej det är inte praktiskt möjligt. Ta bara fallet med DHCP (olika IP-nummer när man kopplar upp sig) kontra NAT och liknande (t ex samma företagsnät = samma IP).
Man kan göra mer eller mindre kvalificerade gissningar mha informationen användaren ger, men inte något som säger att det är just exakt den användaren och ingen annan.

jfzon skrev:
Ja, man kanske ska rapportera, men det är ingenting jag blir ledsen för, mer förvånad. Jag är själv hård i min kritik ibland, men på ett sätt som inbjuder till diskussion.

är du verklgen förvånad?
menar nu inte att din bild på ngt sätt skulle förtjäna denna kommentar ( för att vara övertydlig och inte bli missförstådd) men att det alltid överallt finns en och annan som slänger ur sig dylika kommentarer. mig förvånar det inte iallafall....

Tycker det oftast är så att den som kommenterar på det viset oftast har helt värdelösa bilder eller inga bilder själv uppladdade.

Jag tror att all kritik är personligt tyckande eftersom vi präglas av våra egna erfarenheter och ingen kan vara så komplett att den sett allt eller är helt opartisk och opåverkad av vad den tidigare sett och upplevt.

Bildkritik blir därför alltid personligt präglad men för att den ska vara konstruktiv bör det framgå vad som ev. är bra eller dåligt och förslag till förbättringar. Detta innehöll ju inte denna mycket destruktiva kommentar.

Viktigt när man ger kritik:

Försök att inte blanda in din egen smak (vilken typ av bilder du gillar bäst) när du kommenterar.

Försök undvika ironi eller nedlåtande skämt typ:
"Snön är i alla fall vit" (exempel från fotosidan)

Om du använder betygskalan, läs åtminstone fotosidans rekommendationer för denna.

Detta är mina personliga åsikter.
Hälsn, Nils.

Vill göra ett litet tillägg:

Man kan givetvis skriva att man gillar en viss typ av bild eller effekt men man bör inte blanda in detta i bedömningen. Där bör man skriva hur fotografen lyckats med bildtypen eller effekten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar