Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krispiga bröllopsfoton, hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Är det någon som har några tips & råd hur jag skulle kunna få till de där superkrispiga bröllopsbilderna där det är ett riktigt fint blänk i ögat & bilden är totalt klar där fokus är för att sen frätas ut. Ok jag kan absolut grunderna, men har lätt att få till lite underexponerad & det kan ju lättare göra att den inte blir totalt klar. Jag provar höja iso eller större bländare, men är så rädd att det ska bli utfrätt & vitt så de inte går att rädda i redigeringen.
Tycker blixt är klurigt & fotar gärna utan om det är möjligt...

Mottar gärna hur mycket tips & råd som helst, även de små!!

// Emma

Du bör ha ljusstarka objektiv och hålla Aperture vidöppet eller nära vidöppet. Sätt fokus på ögonennn

Om du länkar till några exempel på bilder du gillar så är det enklare att ge tips om vad och hur du kan göra för att uppnå det du är ute efter :)

Är det någon som har några tips & råd hur jag skulle kunna få till de där superkrispiga bröllopsbilderna där det är ett riktigt fint blänk i ögat & bilden är totalt klar där fokus är för att sen frätas ut. Ok jag kan absolut grunderna, men har lätt att få till lite underexponerad & det kan ju lättare göra att den inte blir totalt klar. Jag provar höja iso eller större bländare, men är så rädd att det ska bli utfrätt & vitt så de inte går att rädda i redigeringen.
Tycker blixt är klurigt & fotar gärna utan om det är möjligt...

Mottar gärna hur mycket tips & råd som helst, även de små!!

// Emma

Finns några enkla tips, men det bästa jag kan komma på är att öva som en galning. För såna bilder kräver ett gott öga och mycket erfarenhet. Tekniska detaljer betyder mycket också. Men det krävs en fotograf som vet vad hen gör.

Du skall exponera för högdagar eftersom mörka partier går att ta fram i efterhand (se till att använda RAW) enklare och bättre än ljusa.
Prova dig fram helt enkelt men som andra säger använd "snabba" objektiv med stor bländare dvs mindre siffra i bländartal (1,4; 1,8; 2,0; 2,8) så får du ditt "objekt" att framträda bättre och bakgrunden blir suddig ;)

Du skall exponera för högdagar eftersom mörka partier går att ta fram i efterhand (se till att använda RAW) enklare och bättre än ljusa.
Prova dig fram helt enkelt men som andra säger använd "snabba" objektiv med stor bländare dvs mindre siffra i bländartal (1,4; 1,8; 2,0; 2,8) så får du ditt "objekt" att framträda bättre och bakgrunden blir suddig ;)

Så om jag fotar på AV. vilket jag nästan alltid gör. Ska jag då gå in & välja hög på auto ljuskorrigering i kameramenyn?
Jag fota med 24-70 f2,8 L USM eller 70-200 f4 L IS USM.

sätt bländaren på största.
Zooma in till längsta brännvidden.
Flytta ut modellen från bakgrunden.
Välj gärna en bakgrund som diffar i ton från modellen för att få en större separation.
Blondin mörk bakgrund
Brunette svart/ljusare bakgrund
Ja du fattar...
Håll skakningsoskärpa borta med slutartiden.

sätt bländaren på största.
Zooma in till längsta brännvidden.
Flytta ut modellen från bakgrunden.
Välj gärna en bakgrund som diffar i ton från modellen för att få en större separation.
Blondin mörk bakgrund
Brunette svart/ljusare bakgrund
Ja du fattar...
Håll skakningsoskärpa borta med slutartiden.

Hmm. Ja bländaren på största. Men varför zooma in till längsta brännvidden? Och varför flytta ut modellen från bakgrunden?
Resten ok!

Men om jag ska fota 6 st personer vill jag ju inte ha bländaren på största. Då blir ju bara en med klara ögon,,,?

Det finns flera lite olika svar på dina frågor, men här är ett sett att se på det

Hmm. Ja bländaren på största.

Jepp, ger ju kort skärpedjup.

Men varför zooma in till längsta brännvidden?

Bland annat för att det med den smalare bildvinkeln blir enklare att styra vilken bakgrund du får.

Och varför flytta ut modellen från bakgrunden?

Eftersom ju större avståndet är mellan modell och bakgrund, ju större blir skillnaden i skärpa (på modellen) och oskärpa (hos bakgrunden). Och ju större den skillnaden är, ju skarpare känns motivet.

Men om jag ska fota 6 st personer vill jag ju inte ha bländaren på största. Då blir ju bara en med klara ögon,,,?

Så länge de befinner sig på samma avstånd (står bredvid varandra) går det ju bra. Står de på olika avstånd kommer du inte kunna uppnå samma skärpekänsla som om du hade en enda person som motiv eftersom du måste använda ett större skärpedjup. Står de på olika avstånd blir det ännu viktigare att ha bakgrunden ännu längre bort, men det hjälper ändå bara delvis.

Det finns flera lite olika svar på dina frågor, men här är ett sett att se på det

Jepp, ger ju kort skärpedjup.

Bland annat för att det med den smalare bildvinkeln blir enklare att styra vilken bakgrund du får.

Eftersom ju större avståndet är mellan modell och bakgrund, ju större blir skillnaden i skärpa (på modellen) och oskärpa (hos bakgrunden). Och ju större den skillnaden är, ju skarpare känns motivet.

Så länge de befinner sig på samma avstånd (står bredvid varandra) går det ju bra. Står de på olika avstånd kommer du inte kunna uppnå samma skärpekänsla som om du hade en enda person som motiv eftersom du måste använda ett större skärpedjup. Står de på olika avstånd blir det ännu viktigare att ha bakgrunden ännu längre bort, men det hjälper ändå bara delvis.

Jaha, hahaha.!! Jag trodde det menades att jag skulle flytta ut modellen helt & få till nån bra inställning i kameran genom att sikta på bakgrunden & sen in med modellen igen :OP

Fotar man ett flertal är det ju också bra om dem är väldigt nära varandra med ansiktena. För även om dem placeras på en bred rad är det ju svårt att få alla i fokus med 2,8 tycker jag...

Ja
Du måste blända ner.

Det blir då ännu viktigare att du flyttar ut personerna från bakgrunden. och separerar dem med avståndet till bakgrunden.
Eller välj bakgrund smartare för att få mer kontrast.

Lägg till blixtar för att göra personerna skarpare o bakgrunden an mindre framträdande.

Så om jag fotar på AV. vilket jag nästan alltid gör. Ska jag då gå in & välja hög på auto ljuskorrigering i kameramenyn?
Jag fota med 24-70 f2,8 L USM eller 70-200 f4 L IS USM.

Lär dig att fota manuellt, skulle jag säga. Det är enda sättet att helt och fullt kunna kontrollera exponeringen och därmed att bilden blir som man tänkt sig.

Jaha, hahaha.!! Jag trodde det menades att jag skulle flytta ut modellen helt & få till nån bra inställning i kameran genom att sikta på bakgrunden & sen in med modellen igen :OP

Fotar man ett flertal är det ju också bra om dem är väldigt nära varandra med ansiktena. För även om dem placeras på en bred rad är det ju svårt att få alla i fokus med 2,8 tycker jag...

Fota gruppen med 200mm och F4 så får du alla i fokus.

/Stefan

Jag skulle exprimentera, gillar också krispiga bilder. Skulle försöka få in mycket ljus i kameran. Gillar inte att lyfta skuggor utan mäter på halvskuggiga partier +1 och det ger mycket boost in i kameran och sedan två lägre exponeringar (handhållet). Då får jag hela spektrat och mycket detaljer i mörka partier.

Hellre sänka från ljust till mörkt än tvärtom i mörka partier.

Skulle också välja f5.6 eller tom f8 om det är generöst ljus och sedan separera bilden i PS och lägga oskärpa i lager, då får du full koll och maximal skärpa. Kanske inte lika snygg blur, men du slipper riskera komma hem med oskarpa bilder, plus att det blir knivskarpt :)

Mina två ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar