Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kriminellt att vilja fota naket?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Att det kan uppfattas som "omoraliskt" att erbjuda nakenfotojobb kan jag förstå, men inte att det ses som kriminellt och ska polisanmälas!

Tycker oxå att "bildtiteln" är rätt kul...

Kanske är detta en spegling av vårt lands "nymoralism" när det gäller studier av den nakna kroppen?

Eller har Expressen (i vanlig ordning) utelämnat fakta som är relevant för polisanmälan?

Nakenfotojobb

Mattsen skrev:
Att det kan uppfattas som "omoraliskt" att erbjuda nakenfotojobb kan jag förstå, men inte att det ses som kriminellt och ska polisanmälas!

Tycker oxå att "bildtiteln" är rätt kul...

Kanske är detta en spegling av vårt lands "nymoralism" när det gäller studier av den nakna kroppen?

Eller har Expressen (i vanlig ordning) utelämnat fakta som är relevant för polisanmälan?

Nakenfotojobb

Kvinnans ålder är en viktig uppgift som inte framgår. Under 18 år är det inte mycket som är tillåtet utan godkännande från föräldrar.

Re: Re: Kriminellt att vilja fota naket?!

Per Hesselgren skrev:
Kvinnans ålder är en viktig uppgift som inte framgår. Under 18 år är det inte mycket som är tillåtet utan godkännande från föräldrar.

Det tänkte jag inte på. Läste "Finspångskvinnan" och associerade definivt inte till någon under 18 men det är ju möjligt.

Jag har inga moraliska problem med nakenfoto men att ringa hem till ngn och erbjuda pengar för att fotografera folk nakna bara för att de är arbetssökande känns inte som att det är ok. Det är väl inte ngn som går fram till en okänd person på gatan och erbjuder dem pengar för att posera nakna?

Det är inte speciellt trevligt med gubbar som ringer upp folk och tycker att de ska bli plåtade nakna hemma. Om det är olagligt vet jag inte, men det är inte milslångt från ofredande.

Bara för att en kvinna satt in en annons om att hon söker jobb så är det inte ok att ringa upp henne och komma med sådana förslag.

Det där har inget med nakenfotografering att göra, utan handlar mer om att gubbar tror att de kan bete sig hursomhelst mot kvinnor.

"Gubbar"? Hur är det i sådana fall med beteenden hos "unga killar"?

Far inte fram för vårdslöst med generaliseringarna, det är mycket förolämpande när det läggs någon sorts kollektiv skuld på män. Jag känner ingen i min omgivning som förgripit sig på kvinnor eller ens betett sig illa på något annat sexistiskt sätt, och jag har inte själv heller tänkt ta på mig skulden för vad andra gör.

Angående att erbjuda nakenfotografering, jag ser inget olagligt i det (förutsatt att det inte är minderåriga inblandade förstås), och inget olagligt i nakenbilder i sig. Vad man sedan tycker om det vad gäller moral och annat det får stå för var och en, där finns inga absoluta rätt eller fel.

att ringa upp någon (oavsett om dennes telefonnummer hittats i en "jag söker (seriösa) jobb"-annons eller i telefonkatalogen) och börja prata om att man vill fotografera den naken hemma är inte ok.

Det är samma sak att fråga om att plåta naken som att säga åt nån att ta av sig kläderna eller nåt annat sexuellt. Det är inte ett okej beteende och det är inte nymoralism att inse det.

Det finns forum där de som vill bli fotograferade presenterar sig, där kan man fråga om nakenfotgrafering.

tiq skrev:
Det är inte speciellt trevligt med gubbar som ringer upp folk och tycker att de ska bli plåtade nakna hemma. Om det är olagligt vet jag inte, men det är inte milslångt från ofredande.

Bara för att en kvinna satt in en annons om att hon söker jobb så är det inte ok att ringa upp henne och komma med sådana förslag.

Det där har inget med nakenfotografering att göra, utan handlar mer om att gubbar tror att de kan bete sig hursomhelst mot kvinnor.

Utspel i detta super dubbelmoralistiska land upphör aldrig att förvåna en.Vem har sagt gubbar, gubbe blir du väl själv nångång,dessutom har vi ju bara hört dena sidan i ärendet.Jag skulle en gång genomföra ett fotoprojekt,finansierad av en japansk tidning.Jag säger inte vilket projekt eftersom det kan bli en repris på detta,men saken var den att jag skulle ha en avklädd tjej med superlång blont hår vid ett vattendrag.Efter viss möda fick jag tips en passande flicka,och hon var intresserad och ville tjäna en rejäl slant pengar.När jag väl hade gjort vissa förberedelser på platsen ifråga med blixtar och softboxar och allaehanda rekvisita, så ringer hon återbud.Jag har nog inte det långa håret som krävs,men det kröp fram sen att pojkvännen och någon till hade satt myror i huvet på henne.Jag var dömd utan att vi ens hade träffats ordentligt.det löste sej sen med en annan flicka med aningen kortare hår..

Mattsen skrev:

Tycker att fokus hamnar en aning fel här. Visst är det moraliskt tvivelaktigt att ringa någon okänd och erbjuda jobb som nakenmodell.
Men anledningen till att polisen rekommenderar kontaktade personer att lägga på är nog att mannen jobbar under falska förespeglingar. Det där med "handikapporganisation" är nog mest tänkt som ett sätt att få sympati.

walter-g skrev:
... Jag skulle en gång genomföra ett fotoprojekt,finansierad av en japansk tidning....

det verkar ju som ett seriöst projekt, och jag utgår ifrån att du inte letade efter folk genom att ringa upp slumpmässiga nummer och börja yra om nakenfotografering utan att du gick via kanaler (modellsidor, modellagenturer, fråga bekanta osv) där det är helt ok att diskutera fotografering där folk inte har kläder på sig.

vad jag försöker säga är att det inte är ok att ringa upp folk och börja babbla om nakenfoto. det är samma sak som att ringa upp folk och flåsa i luren. Det har inget med fotografering att göra.

Att hon törs gå ut med detta i tidningen är ju modigt.

Det behövs ju inte mycket för att man ska bli av med A-kassan.
Hon har ju faktiskt tackat nej till ett jobb ;)

DaMoose skrev:
Att hon törs gå ut med detta i tidningen är ju modigt.

Det behövs ju inte mycket för att man ska bli av med A-kassan.
Hon har ju faktiskt tackat nej till ett jobb ;)

jag har god lust att ringa alla dina arbetslösa vänninor och kvinnliga släktingar och erbjuda dem "jobb" så de kan förklara för dig hur det kändes.

Jag håller med om att man inte bör generalisera, det görs av för många och för ofta.

Tänkte också påpeka att man oftast inte kan vara säker på om man känner någon som har förgripit sig sexuellt eller ofredat någon. Jag tror inte varken åtalade eller dömda personer gärna delar med sig om de uppgifterna, och ofta känner man inte alla sina vänner så väl som man tror.

Anders Östberg skrev:
"Gubbar"? Hur är det i sådana fall med beteenden hos "unga killar"?

Far inte fram för vårdslöst med generaliseringarna, det är mycket förolämpande när det läggs någon sorts kollektiv skuld på män. Jag känner ingen i min omgivning som förgripit sig på kvinnor eller ens betett sig illa på något annat sexistiskt sätt, och jag har inte själv heller tänkt ta på mig skulden för vad andra gör.

Angående att erbjuda nakenfotografering, jag ser inget olagligt i det (förutsatt att det inte är minderåriga inblandade förstås), och inget olagligt i nakenbilder i sig. Vad man sedan tycker om det vad gäller moral och annat det får stå för var och en, där finns inga absoluta rätt eller fel.

Jag håller nog med Jonatan här. Som lindrigast betraktar jag det som oerhört plumpt och under all värdighet från "fotografens" sida, i värsta fall dessutom kriminellt om han försöker få till "fotografering" under falska förespeglingar att han representerar en handikapporganisation. Jag anser nog att polisen gör helt rätt i att rekommendera folk att inte etablera kontakt med den här personen för det känns mer som ett försök att få till något helt annat än fotografering. Seriösa fotografer beter sig (hoppas jag) inte på det sättet och om det nu är någon som tycker det så tycker jag att skärpning är att anbefalla för denne.

Om jag förstod det hela rätt har den arbetsökande i detta fall en kvinna annonserat efter uppdrag. I artikeln framgick det inte hur annonsen var formulerad. Är det långsökt att tänka sig att en annonsen kan ha varit formulerad med "alla jobb av intresse, kontakta mig på telefon"?

Man får försöka skilja på vad som kan vara olagligt - det ska ju till rätt mycket för att det ska vara straffbart i domstol - från det som anses omoraliskt/oetiskt eller bara osmakligt och motbjudande. Dom flesta (mig inkluderad) ser säkert detta som minst sagt otrevligt men det behöver ju som sagt inte vara kriminellt för det.

Re: Re: Kriminellt att vilja fota naket?!

Kijana skrev:
Tycker att fokus hamnar en aning fel här. Visst är det moraliskt tvivelaktigt att ringa någon okänd och erbjuda jobb som nakenmodell.
Men anledningen till att polisen rekommenderar kontaktade personer att lägga på är nog att mannen jobbar under falska förespeglingar. Det där med "handikapporganisation" är nog mest tänkt som ett sätt att få sympati.

Jo lite fokusfel är det allt.... Men ändå intresant att diskutera detta emellanåt.

Jo, det var nog att han jobbade för en "handikapporganisation" som fick polisen att rekommendera detta.

Läser vidare med intresse vad andra skriver här om just det där med att fråga en kvinna om nakenfoto. Mannens tillvägangångssätt i artikeln är ju allt annat än "tillbörligt" men knappast olagligt.

Vad jag menar är lite att Fotografer (stor F) som ägnar sig åt nakenstuider, för "nakenrelaterade" fotouppdrag (som tex Walter här i tråden) får ett helvete när massmedia blåser upp såna här saker.

"Svensson" associerar - efter att ha läst nåra såna artiklar - alltid till "falska förespeglingar" när när en Fotograf (eller konstnär för den delen) behöver en nakenmodell.

Vidare så tror ofta samma "Svensson" att inga "normalt funtade tjejer" är intresserad av att posa nakna. Men ack så fel. Många kvinnor som är relativt nöjda med sin kropp tycker tvärtom att det är givande att bli avporträtterade som naturen har skapt dom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar