Annons

Kreta - vackert?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min syrra jobbar nere på kreta, och jag har därför möjlighet att åka ner för en billig peng.

Nu undrar jag om någon varit där och vad ni har att säga om ön. Jag kommer förmodligen bo i Chania. Man kan ju hyra en moped/bil och köra runt också om det finns vackrare byar/natur på andra ställen på ön.

Alla tips om ön är välkomna!
 
Jag har ett ställe att föreslå

Hej! Jag har varit där! Vill du ha ett häftigt ställa att fotografera ska du åka till Elafonissos. Vet ej om jag stavade rätt. Kallas även Kretas maldiverna. Dit tar du dig med jeep eller moppe. Det är som små sandöar som sticker upp ur det turkosa vattnet och är otroligt vackert att titta på och mycket trevligt att bada där.

Mvh

/Tobias Ottosson
 
Mitt tips är att komma iväg så tidigt som möjligt nu i vår.
Hyr en cykel, fixa skjuts upp i bergen och cykla ner genom byar och apelsinlundar.
 
Jo visst är Elafonissos fint, tyvärr är det en massa andra som också upptäckt det... och det är inte alla som städar upp efter sig. Jag blev besviken när jag åkte dit några år efter mitt första besök där.

En annan hit på västra Kreta är Samria-ravinen, ta med bra skor det är en ca 18km vandring som slutar vid havet.

Från Chania organiseras det även buss/båtresor till Kretas västligaste spets.

/AK
 
Du måste till den lilla byn vid havet som heter Sougia. Den ligger på den sydvästradelen. Inte långt från Samariaravinen.

//Patrik
 
om du råkar passera hersonissos (ligger ganska nära chania tror jag) så tycker jag du ska åka upp för ett berg som ligger där och ner i en dal på andra sidan. Ligger en lite skön by där som kan ge fina foto-tillfällen både där och på vägen :) Var ett tag sen jag var där dock så lita inte för mycket på mig...
 
Hej

Mycket viktig punkt att åka så tidigt som möjligt. Då jag var där, under industrisemestern, är det mesta sönderbrännt av solen.

Roine


Strutsen skrev:
Mitt tips är att komma iväg så tidigt som möjligt nu i vår.
Hyr en cykel, fixa skjuts upp i bergen och cykla ner genom byar och apelsinlundar.
 
Hur mycket pengar behöver man om man planerar att åka dit i 2 veckor, om man är rejält snål? :)

PS. Hyra moppe eller motorcykel är ett måste.
 
Helafonissios, utan tvekan. Tydligen Thailand i miniatyr.
Var där i oktober 2001 och ca klockan halv två så kommer vinden.
Sedan är man ganska ensam kvar.

Hör först med lokalbefolkningen om du skall åka för det tar några timmar från Chania. Jag pratade med en kypare som brukade åka dit med sina barn. Jag har för mig att man skulle undvika att åka dit vid sydliga vindar. Det var någonting med stora vågor.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.