Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kreativ kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasrj

Aktiv medlem
Jag har en Canon S95 som är perfekt när jag inte orkar släpa med min stora systemkamera. Den är liten, enkel att köra manuellt, ljusstark och skapligt snabb med helt okej batteriprestanda.

Men jag saknar att inte kunna vara kreativ och arbeta med kort skärpedjup och få bort bakgrunder. Med systemkameran arbetar jag mycket med ljusstarka objektiv som ger kort skärpedjup vid exempelvis porträtt. S95 är ju ljusstark i vidvinkelläget (f/2,0), men bländaren blir ju snabbt mindre om man zoomar in. Dessutom är ju sensorn liten, vilken sannolikt är största orsaken till att skärpedjupet nära blir oändligt.

Vad har ni för tips på en liten (fickformat) kamera som funkar till evenemang, porträtt, "gatufoto" och resor? Jag kräver ingen zoom, utan en faktisk brännvidd runt 35-60 mm och en sensor som ger ett kort skärpedjup på största bländare.
 
Fuji x100! Aps-c sensor, max bländare 2 och bildvinkel motsvarande 35mm?
Men du har fortfarande ca 30cm skärpedjup på 1m enligt en DOF kalkylator jag testade.

Fuji x-pro1 med 35/1.4

Leica M9 FF sensor och ett 50/0.95 objektiv. Med detta borde du få vad du önskar men kan eventuellt spränga budgeten lite :) 85000 för objektiv och 55000 för kameran. Men du uppgav inget budget så..... Men den blir kanske för stor och det är ju alltid en bra orsak att inte köpa :)
 
jag hade även slängt ett öga på pana dmc-gf2/g3/gx1, små kameror med rätt okej optik utbud (som växer konstant).
 
Fuji x100! Aps-c sensor, max bländare 2 och bildvinkel motsvarande 35mm?
Men du har fortfarande ca 30cm skärpedjup på 1m enligt en DOF kalkylator jag testade.

Fuji x-pro1 med 35/1.4

Leica M9 FF sensor och ett 50/0.95 objektiv. Med detta borde du få vad du önskar men kan eventuellt spränga budgeten lite :) 85000 för objektiv och 55000 för kameran. Men du uppgav inget budget så..... Men den blir kanske för stor och det är ju alltid en bra orsak att inte köpa :)

Tack för svar!

X100 motsvarar bäst en tänkt budget <10 000 kr och är ju verkligen snygg. Hittade följande bildexempel:
http://www.pbase.com/bonner01/image/139076605

X-Pro 1 med 35/1,4 blir lite klumpigare och hamnar på 25 000 kr. Men där går det verkligen att få bort bakgrunden:
http://www.pbase.com/image/142802585

Leica är i helt fel prisklass för mig. Men finns det fler alternativ runt 10 000?
 
Kan slå ett slag för Samsung Nx200, Aps-c som med den kompakta 20-50 zoomen blir relativt fickvänlig.
Jag gav 3990 för den vilket inte går idag enligt prisjakt. Men för 5990 går det att köpa den. Hyffsat utbud av objektiv och möjligt att köra Pentaxobjektiv med Samsungs adapter. Har för mej att det tillverkas adapter även för andra märken.

Micke.
 
Tyvärr är det nog så att Tomas (och många andras) drömkamera inte finns. Det där med fickformat och kort skärpedjup är svårt att kombinera. X100 är jättebra, men långtifrån fickvänlig. Även lillebror X10 kräver ganska stora fickor. Xpro1 är en systemkamera och, som de flesta andra sådana, ganska stor.

Både Olympus XZ1 och Fuji X10 är bättre än S95 på kort skärpedjup. Men de är större. Man måste alltså kompromissa, och var på skalan man landar är förstås individuellt. Själv har jag just nu både S90 och X10 och är inte alls säker på vilken jag föredrar.
 
Tack för förslag och kommentarer. Verkar dessvärre som om den kamera jag önskar ännu inte finns på marknaden.

Till systemkameror går det ju att tillverka väldigt små och ljusstarka objektiv kring brännvidderna 35-50 mm. Att integrera en sådan fast lins i en kompaktkamera med så stor sensor som möjligt. Där utrymmet hellre används till en optisk sökare än till en inbyggd blixt. En kamera med möjlighet att enkelt styra kamerans bländare, slutare, ISO (och fokus) manuellt utan att behöva gå in och bläddra i menyer. Det är vad jag önskar!
 
Till systemkameror går det ju att tillverka väldigt små och ljusstarka objektiv kring brännvidderna 35-50 mm. Att integrera en sådan fast lins i en kompaktkamera med så stor sensor som möjligt.
Tyvärr så fungerar det inte riktigt i praktiken. Orsaken till att dessa objektiv kan göras små är att spegelreflexkamerorna redan har ett avstånd inbyggt p.g.a. spegelboxen, dvs. objektiven hamnar ett par cm ifrån sensorn när de monteras. Vill du montera dem på en annan kamera så måste du ha en adapter som placerar objektiven på samma avstånd från sensorn, annars kan du inte fokusera ordentligt.

Som du säger så finns nog inte kameran du (och många andra) önskar på marknaden, man får helt enkelt välja två av liten, ljusstark eller stor sensor. Det närmsta alternativet skulle nog vara någon Micro 4/3 kamera med Panasonics 20/1.7 pannkaksobjektiv, eller X100 som sagt.
 
Tyvärr så fungerar det inte riktigt i praktiken. Orsaken till att dessa objektiv kan göras små är att spegelreflexkamerorna redan har ett avstånd inbyggt p.g.a. spegelboxen, dvs. objektiven hamnar ett par cm ifrån sensorn när de monteras. Vill du montera dem på en annan kamera så måste du ha en adapter som placerar objektiven på samma avstånd från sensorn, annars kan du inte fokusera ordentligt.

Som du säger så finns nog inte kameran du (och många andra) önskar på marknaden, man får helt enkelt välja två av liten, ljusstark eller stor sensor. Det närmsta alternativet skulle nog vara någon Micro 4/3 kamera med Panasonics 20/1.7 pannkaksobjektiv, eller X100 som sagt.

Det här är väl en en vettig kompromiss.
http://www.photozone.de/samsungnx/696_samsungnx30f2
Skall man ner på 1,4 så blir det inte så fickvänligt.

Micke.
 
300 gram, 11 x 6 x 5 cm med den lilla gluggen 30/2 som ger en faktisk brännvidd på omkring 45 mm. Bra ISO. Och en prislapp strax under 9000 kr. Det låter bra. Nån som har erfarenhet av det paketet?

Hittade en länk också med ett bildexempel:
http://www.pbase.com/image/138404242

Hej!

Jag har en NX10+ 30/2 + 20//2,8. Jag gjorde det stora begkapet på blocket 3000 kr för allt. Jag kan säga att jag är mkt nöjd med det, det var främst gluggarna jag ville ha, jag kan vänta ett tag tills husen blir bättre.
I bra ljus, vilket för mig betyder en slutartid på gränsen för handhållet och ISO 1600 och föstås största bländare så är min D300 utan snack klart bättre. D300 är bättre på allt, brus, färger och bevarandet av detaljer, men upp till Iso 800 håller de jämna steg, nåväl viss tolerans nedåt kanske man får ha men i det stora hela är Samsungen mkt bra.

Den är framför allt grymt smidig, sätter vitbalansen kanske lite bättre än D300. Vad gäller det korta skärpedjupet så märker jag ingen skillnad mot D300+35/2, däremot är bokeh'n bättre på Nikon tycker jag mig urskilja, skillnaden är liten om den ens finns. Däremot är skärpan och kontrasten klart bättre på Samsung 30/2, en stor fördel är att man verkligen ser det skärpedjup på skärmen som åstadkoms mha en stor bländare. Vidare är känslan den manuella fokuseringen lite av ett skämt samt att avståndsskala saknas och fysiska stopp när man når skärpeskalans ytterlägen. Jag är mkt svag för OVF och har lite svårt för att kunna jobba snabbt med manuell fokus på skärmen, kameran "far liksom omkring" lite grann vilket inte händer lika lätt när man håller kameran mot ansiktet och tittar i sökaren.

Ser man sig främst använda AF, vill ha en liten kamera-glugg kombo så är någon Samsung+30/2 en alldeles finfin kombo.

Mina åsikter och mina erfarenheter efter 6 veckor med Samsung och åratal med Nikon.
Hans
 
300 gram, 11 x 6 x 5 cm med den lilla gluggen 30/2 som ger en faktisk brännvidd på omkring 45 mm. Bra ISO. Och en prislapp strax under 9000 kr. Det låter bra. Nån som har erfarenhet av det paketet?

Hittade en länk också med ett bildexempel:
http://www.pbase.com/image/138404242

Det är en 45/1,8 med små mått på g, som väl skulle fungera ändå bättre om du är ute efter det korta skärpedjupet.

Micke.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.