Annons

Krav på ny dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
Efter att jag börjat använda min Nikon D7000 med raw.filer upp till 20 MB storlek har inläsningen av filerna och framför allt hela datorn börjat sega en hel del. Överföringen till datorn tar ca 1 minut per bild. Använder USB-kabel då min dators kortläsare inte kan läsa 8 Gb minneskort. Inläsningen sker med PS Organizer eller Downloader beroende på vilket som öppnar sig först. Då mitt PS 8 inte tar emot raw-filerna får jag dessutom gå via DNG för att öppna i redigeraren. Datorn har 2 Gb RAM och är 4-5 år gammal.

Så, vilka krav ska jag ställa på en ny dator? RAM-minnet är väl den viktigaste komponenten och naturligtvis att det finns en inbyggd kortläsare som tar emot minst 8 Gb kort. Andra viktiga komponenter för att datorn ska kunna fungera ett antal år framöver? Bygger inte själv utan köper en färdig dator.

Måste naturligtvis också uppgradera PSE 8 till PSE 9 om nu PSE är tillräckligt för raw-filerna så att det inte är CS som gäller.

Tacksam för tips. / kn1
 
Du ska nog kika på datorer med i7-processor, dedikerat grafikkort (1GB) och minst 8GB i RAM.

Prissegmentet ligger tyvärr på runt 16000-50000 kr

Sök på prisjakt och där kan du selektera kraven.


Köp aldrig datorer på Elgiganten, On-OFF, SIBA m.m.

Välj en nätbutik som dustin, inwarehouse eller direkt via datortillverkanas webbplatser.

Fotar du i RAW och kör CF-kort bör du skaffa en snabb kortläsare som LEXAR, den läsaren tar SD, CF och tankar över ca: 1 RAW-fil per sekund,

(18.2MB/s eller 15.1 Mb/s)


http://www.dustinhome.se/pd_5010185873.aspx Läsare:

http://www.dustinhome.se/pd_5010587269.aspx Dator tips
 
Senast ändrad:
Vad har datorn för andra specifikationer? Kanske den kan leva något år till bara genom att lägga in mer minne.

Sitter själv på en över 4 år gammal dator som jag satt in mer minne i så att jag är uppe i 6Gb totalt, det gjorde en enorm skillnad mot tidigare 2Gb. Överföringshastigheten från kameran är det nog något skumt med, du kan ju försöka överföra filer utan att använda något program och sedan låta ett program organisera dem efteråt, för mig går överföringen med ca 10MB/s dvs ca 2sek per bild.

Men om du vill skaffa ny dator så är väl tipsen en i5 eller i7 processor från Intel samt ca 8Gb ram, och ett moderkort som klarar mer ram så du kan utöka senare om du vill. Borde vara en ganska bra grund.
 
Efter att jag börjat använda min Nikon D7000 med raw.filer upp till 20 MB storlek har inläsningen av filerna och framför allt hela datorn börjat sega en hel del. Överföringen till datorn tar ca 1 minut per bild. Använder USB-kabel då min dators kortläsare inte kan läsa 8 Gb minneskort. Inläsningen sker med PS Organizer eller Downloader beroende på vilket som öppnar sig först. Då mitt PS 8 inte tar emot raw-filerna får jag dessutom gå via DNG för att öppna i redigeraren. Datorn har 2 Gb RAM och är 4-5 år gammal.

Så, vilka krav ska jag ställa på en ny dator? RAM-minnet är väl den viktigaste komponenten och naturligtvis att det finns en inbyggd kortläsare som tar emot minst 8 Gb kort. Andra viktiga komponenter för att datorn ska kunna fungera ett antal år framöver? Bygger inte själv utan köper en färdig dator.

Måste naturligtvis också uppgradera PSE 8 till PSE 9 om nu PSE är tillräckligt för raw-filerna så att det inte är CS som gäller.

Tacksam för tips. / kn1

Låter lite konstigt om det bara hänt sen du bytte till raw filer. måste vara något annat då , program som krockar eller nåt liknande. Har du kollat autostart så du inte har många program som startar när datorn går i gång och tar kraft. Stäng ner alla program som går utom operativsystemet förstås och kör endast det program som skall ladda ner bilderna. Har inte Nikon något eget program som sköter bildbehandling för jpg och raw filer. Prova i så fall att använda det när du flyttar bilderna från kamera till dator. Jag har en gammal Dell 8200 som är 10 år 1.8 ghz processor och med ett internminne på 768 MB. Inte ens 1 GB och som fungerar alldeles utmärkt vad det gäller nerladdning av bilder på upp till 30 MB per bild. Tar ca 5 sek att föra över 1 bild från kameran till datorn med canons orginalprogram Digital Photo Professional och då använder jag usb kabeln direkt från kameran till datorn. Jag har för övrigt ingen kortläsare i datorn . Sen har det nog inte att göra med versonen av PSE om det skall orka behandla raw filer, där har det nog mera att göra om internminnet är tillräckligt och hastigheten på processorn. Jag har PSE 7 och det fungerar utmärkt med raw. Fast jag fick göra en djupdykning hos adobe för att uppdatera filen som tillåter i mitt fall vad canon kallar sina raw filer nämligen CR2. Sen kan du prova att göra en defragmentering av hårddisken . Har du inte gjort det tidigare så brukar det snabba upp det mesta . I bland så ställer virusprogramen till det också . Svårt att veta när man inte sitter vid burken men här var några tips som du får prova .
 
Tack för alla goda råd.
Jag börjar med att ta bort virusprogram som kan orsaka konflikt och med att defragmentera befintlig dator. Kanske att det går att få liv i den igen. Defragmenteringen verkar ta några dygn.
/kn1
 
Mitt tips skulle vara att börja med att skaffa en kortläsare som klarar dina nya minneskort - går väl att hitta för två-trehundra kronor och är en bra sak att ha som backup även om du senare uppgraderar datorn.

Strunta i att köra program för att tanka in bilder utan bara kopiera dem (i utforskaren) till den mapp där du vill ha dem och bearbeta därifrån.

Nästa steg jag skulle rekommendera är att faktiskt skaffa Lightroom, kostar visserligen drygt 3000 kronor men då har du ett utmärkt program för att jobba med råfiler och slipper krångla med DNG. Det är lite med det som med kortläsaren - även om du någon gång senare uppgraderar datorn så har du fortfarande glädje av att ha ett bra program för att jobba med dina filer.

Jag gör mycket bildbearbetning med Lightroom i en fyra år gammal laptop med Core2Duo-processor och 2 gigabyte minne. Den är givetvis inte lika snabb som min stationära dator, men tillräckligt för att jag skall hinna bearbeta och skicka bilder inom 30 minuter efter en match slutat i hockey eller vad det nu är jag fotat. (Min enda trimning av den datorn är att jag för ett år sedan bytte till SSD-disk vilket fick den att bli rejält mycket piggare.)

Visst är de jätteskönt med en riktigt snabb dator om (när :) du sedan skaffar en ny, men för runt 10000 kronor kan du hitta en dator med 8 gigabyte arbetsminne. Då har den inte allra snabbaste processorn (i5 istället för i7) men kommer ändå vara rejält snabbare än din nuvarande.
 
Hej, jag tänkte bara flika in att om du ändå ska köpa ny dator så behöver den inte skena iväg i pris över 10000 kr. Jag köpte en ur HPs serie "Elite" förra sommaren för 9000 kr som funkar mycket smidigt för all fotohantering. Kommer inte ihåg alla siffror men den har Intel i5-processor, 6 GB minne, 1 TB disk och 1GB grafikminne. En maskin i den klassen kostar nog snäppet mindre idag, alternativt kan man köpa något vassare för samma peng. Sen kan jag bara instämma i rekommendationen att titta på Lightroom - när man väl kommit underfund med hur man ska använda det så är det ett suveränt program för nästan all hantering av digitalfoto. Dock får man räkna med en hel del jobb om man vill "flytta in" alla sina gamla bilder.
 
Du ska nog kika på datorer med i7-processor, dedikerat grafikkort (1GB) och minst 8GB i RAM.

Prissegmentet ligger tyvärr på runt 16000-50000 kr

Sök på prisjakt och där kan du selektera kraven.

16000-50000!?! Vart handlar du nånstans?

Om man inte vill köpa lösa delar och bygga själv så finns det ju faktiskt färdigbyggda burkar utan att det behöver betyda märkesdatorer som tex dell, hp ,acer m.fl. Tex min favobutik Inet.se har ju datorer de själva bygger och säljer som kompletta datorer.

Här nedan tex en modern dator som räcker LÅNGT med 4-kärnig Core i5 2500k CPU på 3.3ghz, 8GB DDR3 RAM minne, 1GB Nvidia grafik, 120gb snabb SSD systemdisk + 1tb extrahårddisk. DVD-RW, Ljudkort, populära Define R3 chassi och kvalitetsnätagg fr Corsair. Även 64-bitars Windows 7 medföljer...

Allt detta för under 10000... http://www.inet.se/artikel/1517081/inet-vox-i5-2500k

Lägg till denna så har du fri frakt också:
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid-kop-over-500kr

//Niklas
 
99% av alla interna kortläsare är anslutna via USB internt. Det låter som om du har anslutit kortläsaren till en USB1-port.

/Karl
 
Typ detta skulle jag köpa om jag var du http://www.inet.se/kundvagn/visa/407278/2011-05-01

Hade inte så mycket tid att sätta ihop den nu men om du vill kan jag sätta ihop en nästan likadan för några hundralappar mindre och/eller slänga in en SSD.

Edit: du ville inte bygga själv.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=625444
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623796

Jag funderar också på att skaffa ny dator... Jobbar mycket med Lightroom och funderar därför på en maskin med dubbla SSD (en för Win+program och en för LR's katalog/previews) och dubbla "vanliga" diskar för dokument, biilder, filmer och liknande.

Någon (haxmannen?) som skulle kunna ge exempel på vad ett sådant paket kan kosta?
 
Efter att jag börjat använda min Nikon D7000 med raw.filer upp till 20 MB storlek har inläsningen av filerna och framför allt hela datorn börjat sega en hel del. Överföringen till datorn tar ca 1 minut per bild. Använder USB-kabel då min dators kortläsare inte kan läsa 8 Gb minneskort. Inläsningen sker med PS Organizer eller Downloader beroende på vilket som öppnar sig först. Då mitt PS 8 inte tar emot raw-filerna får jag dessutom gå via DNG för att öppna i redigeraren. Datorn har 2 Gb RAM och är 4-5 år gammal.

Så, vilka krav ska jag ställa på en ny dator? RAM-minnet är väl den viktigaste komponenten och naturligtvis att det finns en inbyggd kortläsare som tar emot minst 8 Gb kort. Andra viktiga komponenter för att datorn ska kunna fungera ett antal år framöver? Bygger inte själv utan köper en färdig dator.

Måste naturligtvis också uppgradera PSE 8 till PSE 9 om nu PSE är tillräckligt för raw-filerna så att det inte är CS som gäller.

Tacksam för tips. / kn1

Köpa ny dator för att det är problem med överföringen? Låter som bortkastade pengar om du inte behöver snabba prestanda någon annanstans.

Kopiera filerna i windows, använd aldrig importprogram. Går det fortfarande långsamt kolla att du kör USB2. Prova gärna USB-ansluningar som sitter bakpådatorn istället för de i fronten.

Sen när du köper ny dator; det finns uppgraderingskit, du behöver knappast byta ALLA komponenter för att få fart på den, där har du mycket pengar att spara.
 
Jag funderar också på att skaffa ny dator... Jobbar mycket med Lightroom och funderar därför på en maskin med dubbla SSD (en för Win+program och en för LR's katalog/previews) och dubbla "vanliga" diskar för dokument, biilder, filmer och liknande.

Någon (haxmannen?) som skulle kunna ge exempel på vad ett sådant paket kan kosta?

inga problem. http://www.inet.se/kundvagn/visa/407546/2011-05-01
Strax över tolvtusen fick jag ihop en för, med OS.

Hur mycket minne behöver du på SSD:erna? Windows kräver ca 20 GB om jag inte minns fel. Så om du bara behöver 100/120 GB över till annat är ju det ett alternativ att bara ta en 120/160 GB
 
inga problem. http://www.inet.se/kundvagn/visa/407546/2011-05-01
Strax över tolvtusen fick jag ihop en för, med OS.

Hur mycket minne behöver du på SSD:erna? Windows kräver ca 20 GB om jag inte minns fel. Så om du bara behöver 100/120 GB över till annat är ju det ett alternativ att bara ta en 120/160 GB

varför två SSD, dessutom av olika fabrikat?

Windows home...vill du kunna köra fjärrskrivbord till datorn krävs någon av de andra versionerna.
 
varför två SSD, dessutom av olika fabrikat?

Windows home...vill du kunna köra fjärrskrivbord till datorn krävs någon av de andra versionerna.

Jag har inget favoritmärke så jag valde de som jag ansågs mest prisvärda, han ville ha två och då valde jag två.

Många (jag) har ingen användning för fjärrskrivbord men om han vill ha det så är det bara att välja en annan version.
 
inga problem. http://www.inet.se/kundvagn/visa/407546/2011-05-01
Strax över tolvtusen fick jag ihop en för, med OS.

Hur mycket minne behöver du på SSD:erna? Windows kräver ca 20 GB om jag inte minns fel. Så om du bara behöver 100/120 GB över till annat är ju det ett alternativ att bara ta en 120/160 GB

Så det blir trots allt inte mer pengar än så? Tack då mycket. Ska fundera vidare, men nu har jag ju nåt att utgå från. Blir nog dubbla 120 GB SSD'er isåfall, minne har ju en förmåga att ta slut... :) Och slår man sen dessutom till på 16 G RAM och Win 7 Premium så borde man ändå hamna under 15.000 väl?
 
Så det blir trots allt inte mer pengar än så? Tack då mycket. Ska fundera vidare, men nu har jag ju nåt att utgå från. Blir nog dubbla 120 GB SSD'er isåfall, minne har ju en förmåga att ta slut... :) Och slår man sen dessutom till på 16 G RAM och Win 7 Premium så borde man ändå hamna under 15.000 väl?

ja det blir nog superbra, du har ju två ddr3-platser kvar så det är ju bara att dubbla ramen.
Du har helträtt angående minnet, hur mycket minne man än köper så lyckas det alltid ta slut.

och ja det borde hamna under 15000.
 
Kör man Lightroom finns en stor fördel att ha databas/preview på separat disk från systemdisk/arbetsdisk, kör man mycket Photoshop finns en stor fördel att köra scratch-disken separat från systemdisk/arbetsdisk.

Det förstår jag när det gäller traditionell HD men gäller det även SSD? Söktiderna är ju oerhört korta på en sån.
 
Om du har en långsam kortläsare så prova tanka över bilderna direkt från kameran...
Funkar ganska bra faktiskt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.