Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Har fotat av en del gamla diabilder som far har tagit. Tyvärr har tiden gjort sitt för att förstöra bilderna. Finns det något bra sätt att bli av med färgsticket men ändå behålla bilden i färg. Provade att dra lite i reglagen i camera raw och photoshop cc men lyckas inte. Däremot blir det helt ok om jag konverterar bilden till svart/vit. Hur gör ni som kan?
Bilden finns som tiff på denna länken:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14166265/%C3%84lgjakt.tif
Oj oj, det såg verkligen inget vidare ut. Förvånande om det är Agfa för mig i alla fall. Agfa brukar vara bättre i färgerna än mina Fuji, Kodak och ORWO, som är de filmfabrikat jag haft dia i. Har aldrig sett något lika illa i mina bilder. ORWO var ju annars en Agfa-variant från gamla öst och det är det sämsta jag sett, men det kan också ha berott på att den film jag fick var både lite gammal och taskigt förvarad förmodligen innan jag köpte den i ren desperation i Damaskus/Syrien på 70-talet. Jag hittade inget annat. I det fallet tappade filmen allt grönt.
Jag har annars mest använt Agfa CT 18 (ISO/ASA 50) och CT 21 (ISO/ASA 100). Jag tycker mina Agfa-bilder med några undantag klarat sig mycket bättre än mina Kodak och Fuji. Jag har hållit på med att labba fram ett flöde som funkar för mig när det gäller att rädda mina dian över till det digitala i flera år nu. Jag har testat både skanning, diaduplikatorer och reprofoto med digitaliseringsbord.
Min Epson-scanner och mjukvaran som följde med den har autokompensering av färger men den påverkar övrig bildkvalitet och ger onödigt med brus så jag har aldrig använt det i "produktion". Skanning har jag slutat med då avfotografering med digitaliseringsbord ger en massa övriga fördelar också och diaduplikatorerna tycker jag inte hållit måttet de jag prövat rent bildkvalitetsmässigt.
Jag tycker resultatet blir bättre och kontrollen över arbetsflödet blir också mycket bättre med digitalt reprofoto med digitaliseringsbord. Men den bild du länkat till verkar långt bortom all räddning färgmässigt. Du har tappat allt blått och grönt i den. Så det är nog det bästa att konvertera allt svartvitt som du redan testat.
Jag har själv landat i att jag plåtar av mina dian och behåller RAW-filen som den är i RGB. Konverterar sedan till svartvitt och lägger på en brun ton som är lite mjukare och varmare än svartvitt. På det sättet så kan jag få ett mer enhetligt utseende på bilderna än om jag envisats med att leva med hur de ojämna originalen ser ut.
Men det finns faktiskt också en hel del av mina gamla rullar som är i det närmaste perfekta i färgerna trots att jag tog dem på 70-talet och i mitt fall är de alltid Agfa Color. (Detta trots att de låg i ett alldeles för varmt källarutrymme nära en värmepanna i flera år.) Så Agfa imponerar långt mer än Kodak på mig i alla fall.