Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krökta linjer

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vet jag inte riktigt vad det betyder =)

Canon EF 50/1.8 II satt på kameran. Är det månne ett objektiv med tunnformig distortion?

Vore jättekul om du ville förklara vad det betyder!

Tack för svaret!

Mvh. Adrian

Jag tror att böjigheten beror på skärpeeffekter. Alltså att oskärpan gör att knapparna drar ut åt sidorna och den delen som har dragit åt höger syns tydligare av nån anledning. Dom horisontella linjerna i bildens nedre kant verkar inte vara böjda.

Det vore intressant om du kunde ta en liknade bild med lite mindre bländare så att man fick större skärpedjup.

Jag skulle också säga att det är en effekt av skärpan. Men jag gissar bara!

//Eric

Adrian82 skrev:
Canon EF 50/1.8 II satt på kameran. Är det månne ett objektiv med tunnformig distortion?

Vore jättekul om du ville förklara vad det betyder!
Adrian, jag citerar Fotoordboken av Verner Noll:

"En distorderande Lins (eller Objektiv) avbildar sådana raka motivlinjer, som inte går genom bildens centrum, mer eller mindre böjda utåt eller inåt (tunn- eller kuddformig distortion). Effekten tilltar med avståndet från bildens mitt."

Alla objektiv har mer eller mindre distortion. Normalobjektiv brukar dock ha lite distortion, så det kanske inte är problemet i ditt fall.
Mest distortion (tunnformig) har fisheyeobjektiv.

Olle

Hej.
Jag skulle nog försöka med mindre bländare. Då brukar distorsionen bli mindre +´att skärpedjupet ökar.
Mvh Mr. G.

PrinsValium skrev:
Jag tror att böjigheten beror på skärpeeffekter. Alltså att oskärpan gör att knapparna drar ut åt sidorna och den delen som har dragit åt höger syns tydligare av nån anledning. Dom horisontella linjerna i bildens nedre kant verkar inte vara böjda.

Jo de horisontella linjerna i nederkanten är också svagt böjda, fast kuddformigt.

Tjena, Mr G!

Jo, de brukar ju inte hända vid mindre bländarvärden.. Jag är mer ute efter vad det beror på än vad jag kan göra åt det (det vet jag ju redan =)).

Men stort tack för ditt svar iaf!

Mvh. Adrian

Tjena, Mr A!
Jag vet givetvis inte vad det beror på men att optiken skulle vara dålig tvivlar jag på. Distorsionen brukar ju inte vara både tunn- och kuddformig i samma bild. Kanske har det med datorn eller bildprogrammet att göra eller kanske mixerbordet inte är helt rakt?

Graal skrev:
Tjena, Mr A!
Jag vet givetvis inte vad det beror på men att optiken skulle vara dålig tvivlar jag på. Distorsionen brukar ju inte vara både tunn- och kuddformig i samma bild. Kanske har det med datorn eller bildprogrammet att göra eller kanske mixerbordet inte är helt rakt?

Jag kan väl mena dig lite också, om du vill? =)

Det enda jag gjort i datorn är att minska färgmättnaden ca 3-5% och bekurit en liten bit från vänsterkanten i PS 7.0. Det borde väl inte kunna ge upphov till distortion?

Tack för ditt deltagande!

Mvh. Adrian

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar