Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kräsen kompaktkameraköpare, hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

nicolez

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en kompaktkamera att använda när jag inte orkar släpa på den stora fotoväskan (Nikon D80 + objektiv). Jag vet dock inte hur jag skall tänka och välja. Mina behov/önskemål är följande:

1) Min son, snart 3, skall kunna fotografera med den. Han klarar inte av systemkameran, han fattar att kameran visar det som den "tittar på" när han trycker på knappen, men han klarar inte av att titta i sökaren. Han skulle ha det lättare med en display.

2) Det skulle kanske vara kul med en vattentät kamera. Lite läskigt att vada med en systemkamera även om den är snart 3 år gammal, men hur bra är de vattentäta kamerorna egentligen och om jag skaffade en, hur ofta fotar man i vattenlinjen om man inte är dykare?

3) Bildkvaliteten. Jag älskar skarpa bilder, jag vill kunna beskära i datorn efteråt.

4) Finesser som leende-sensor och liknande är ointressant. Jag tar sällan den typen av arrangerade bilder. Efterbehandla kan man göra i datorn..

5) helmanuellt läge är trevligt.

6) Priset. Om den är billig så är chansen större att jag får igenom ett Nikon 300s-köp i hushållsbudgeten .

7) Video + ljud är kul men inte absolut nödvändigt.

8) Raw-format är bra, vill kunna justera vitbalansen efteråt

Alltså, jag står inför ett vägval:

Väg 1)
Finns det kompaktkameror som tar så bra bilder att man faktiskt vill ha kvar dem eller tar de bilder som man inte kan titta på utan att önska att de var tagna med en systemkamera (med standardobjektiv)?

Om de finns, tål de en 3-åring? Han är ganska försiktig.

Väg 2)
Om det inte finns, vad finns det för kamera som tar okej bilder till ett lågt pris?

Edit:

Jag förstår att min fråga är spretig långrandig och därför svårbesvarad. Jag skall försökagå vara lite mer konkret.

Jag har tittat på Lumix DMC F2 http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...kt/Lumix+FT2/5036939/index.html#anker_5037011. den löser problemet med mindre varsamt hanterande men frågan är om den är tillräckligt bra. Jag har inte hittat exempelbilder där kameran sätts på prov, dåligt ljus t.ex. Jag lyckas inte heller läsa mig till om manuell inställning finns och det faktum att jag inte kan få bilderna i raw-format gör mig skeptisk. Är den värd pengarna? Eller är det bättre att köpa en billig kamera som sonen kan leka med på rean och lägga pengarna på ett nytt hus?

Jag har kollat in flera trådar om kompaktkamera vs digital men jag blir inte klokare....

Det är tyvärr rätt få digitalkompakter som har råformat, jag är inte helt säker men tror inte det finns någon av dessa som är vattentät. Även möjligheterna till manuella inställningar (PSAM) saknas på många kameror, företrädesvis är det de lite mer avancerade kamerorna som har manuella möjligheter. Även bildkvaliteten brukar vara bättre hos de mer avancerade (och oftast dyrare) kamerorna. Så ditt val står mellan en enklare (och billigare) vattentät kamera eller en kamera med bättre bildkvalitet, manuella möjligheter och råformat. Själv prioriterar jag de sistnämnda och valde Canon S90 för att det var den minsta kamera som uppfyllde dessa krav.

Ett möjligt alternativ kan kanske vara att köpa till ett undervattenshus till kameran, det gör kameran tåligare och vattentät. Undervattenshusen till kompaktkameror brukar vara rätt prisvärda, i vart fall i jämförelse med undervattenshus till systemkamror.

Det är kul med barn som tar bilder! Min son fick "min gamla" kompakt ungefär när han var tre. En (då) ganska fin 5MP Minolta Dimage ultrakompakt.

Det är en kamera med metallskal och som länge var obegripligt hållbar. Efter några månader började bucklorna komma (ej sprickor som det blivit i plast). Ljudet lade av efter ett halvår (alla kompakter - även de billigaste kan filma). Blixten la av efter 1 år. Olika plastdetaljer började ramla bort. Objektivet var lyckligtvis skyddat av en skjutlucka - som också satte på kameran. När han var drygt 4 dansade han ikring bland menyerna och skapade effekter (hjärtan på bilder, ramar, multishots) - saker som jag inte ens visste fanns i kameran. Men nu för 6 månader sen lade displayen av, den (som är av plast) fick en spricka i ett av de hundra golvtappen - och då var det slut. Trodde jag. Men inte sonen. Just denna kamera har också en liten optisk sökare. Så han fortsatte ta bilder. Och vi tankade över. Jo, det funkade. Men det går inte längre att ställa in nåt, menyerna syns inte :)

Men i Maj fyllde han 7 och då var det dags för en ny kamera. Jag hittade en kraftigt sänkt lila Nikonkompakt som såg någorlunda tålig ut. 599:- för något som introducerat 2009 och kostade 1200:- länge. Nu är han 7 och kan låta bli tappa den osv. Den tar ok bilder, och kan filma. Har alla önskade autolägen och några (men inte många) "features".

Så mina tips blir:
- ge honom en egen kamera, ge honom ansvar :) men räkna med att den kommer stå ut med en hel del
- köp en gummerad/mycket tålig/gummera den själv, ny kompakt - eller en beg. metallkamera och hoppas på samma tur som jag.
- sätt in ett LITET minneskort, ställ ner upplösning både på filmning och stillbilder. Det kommer fyllas snabbt, liksom föräldrarna hårddiskar.
- beg metall har en fördel, ofta är de av hyffsad kvalitet och har laddbart batteri istället för AA. Det sparar pengar och ger lite elektropedagogik om något år, "jaha, men då måste du ju ladda batteriet om den inte går igång" :)
- se till att objektivet har någorlunda bra skydd då kameran är avstängd. Och gärna vara en bit in i den öppning som kommer ut. Små fingrar når obegripligt långt in.

Det är jättekul att ha hans egna bildskörd (som tagits stötvis under några år), allt skiljer. Perspektiv, vad som är ett bra/viktigt motiv osv. Mycket nöje och bra idé!

...några cent från mig :)

Det är tyvärr rätt få digitalkompakter som har råformat, jag är inte helt säker men tror inte det finns någon av dessa som är vattentät. Även möjligheterna till manuella inställningar (PSAM) saknas på många kameror, företrädesvis är det de lite mer avancerade kamerorna som har manuella möjligheter. Även bildkvaliteten brukar vara bättre hos de mer avancerade (och oftast dyrare) kamerorna. Så ditt val står mellan en enklare (och billigare) vattentät kamera eller en kamera med bättre bildkvalitet, manuella möjligheter och råformat. Själv prioriterar jag de sistnämnda och valde Canon S90 för att det var den minsta kamera som uppfyllde dessa krav.

Ett möjligt alternativ kan kanske vara att köpa till ett undervattenshus till kameran, det gör kameran tåligare och vattentät. Undervattenshusen till kompaktkameror brukar vara rätt prisvärda, i vart fall i jämförelse med undervattenshus till systemkamror.

Tack för den sakliga informationen!

Det är kul med barn som tar bilder!

- ge honom en egen kamera, ge honom ansvar :) men räkna med att den kommer stå ut med en hel del
- köp en gummerad/mycket tålig/gummera den själv, ny kompakt - eller en beg. metallkamera och hoppas på samma tur som jag.
- sätt in ett LITET minneskort, ställ ner upplösning både på filmning och stillbilder. Det kommer fyllas snabbt, liksom föräldrarna hårddiskar.
- beg metall har en fördel, ofta är de av hyffsad kvalitet och har laddbart batteri istället för AA. Det sparar pengar och ger lite elektropedagogik om något år, "jaha, men då måste du ju ladda batteriet om den inte går igång" :)
- se till att objektivet har någorlunda bra skydd då kameran är avstängd. Och gärna vara en bit in i den öppning som kommer ut. Små fingrar når obegripligt långt in.

Det är jättekul att ha hans egna bildskörd (som tagits stötvis under några år), allt skiljer. Perspektiv, vad som är ett bra/viktigt motiv osv. Mycket nöje och bra idé!

Jättetack! Jag tror du har rätt. Jag bör lägga fokus på en rubust kamera och prioritera det framför bildkvalitet. Min tanke har varit att följa hans utveckling via fotografering, pss som jag sparar barnteckningar, så det var verkligen intressant att läsa om någon som gjort just detta. Jag inser också att han bör få en egen hårddisk!

Nu är kameran köpt

Det är kul med barn som tar bilder! Min son fick "min gamla" kompakt ungefär när han var tre. En (då) ganska fin 5MP Minolta Dimage ultrakompakt.

Det är en kamera med metallskal och som länge var obegripligt hållbar. Efter några månader började bucklorna komma (ej sprickor som det blivit i plast). Ljudet lade av efter ett halvår (alla kompakter - även de billigaste kan filma). Blixten la av efter 1 år. Olika plastdetaljer började ramla bort. Objektivet var lyckligtvis skyddat av en skjutlucka - som också satte på kameran. När han var drygt 4 dansade han ikring bland menyerna och skapade effekter (hjärtan på bilder, ramar, multishots) - saker som jag inte ens visste fanns i kameran. Men nu för 6 månader sen lade displayen av, den (som är av plast) fick en spricka i ett av de hundra golvtappen - och då var det slut. Trodde jag. Men inte sonen. Just denna kamera har också en liten optisk sökare. Så han fortsatte ta bilder. Och vi tankade över. Jo, det funkade. Men det går inte längre att ställa in nåt, menyerna syns inte :)

Men i Maj fyllde han 7 och då var det dags för en ny kamera. Jag hittade en kraftigt sänkt lila Nikonkompakt som såg någorlunda tålig ut. 599:- för något som introducerat 2009 och kostade 1200:- länge. Nu är han 7 och kan låta bli tappa den osv. Den tar ok bilder, och kan filma. Har alla önskade autolägen och några (men inte många) "features".

Så mina tips blir:

Nu har jag skaffat en kamera:
Det blev en budgetkamera av modell finefix A170.
http://www.fujifilm.se/templates/ProductInfo.aspx?id=15793&epslanguage=EN
Den är varken riktigt tålig eller tar helt fantastiska bilder men den var billig och den tycks ta okej bilder, vara mycket användarvänlig, och ha färre funktioner än många andra kameror. För mig vars enda egentliga erfarenhet av kompaktkameror är en minolta dimage 7 så har den här kameran massor med funktioner.

Den har AA-batterier, men då jag har hur mycket uppladdningsbara batterier som helst så är det snarast en fördel.

Det skall bli spännande att se hur länge den håller :)

Jag försökte följa rådet att skaffa en begagad metallkamera men jag gav upp. De jag tittade på på Tradera var helt enkelt för dyra i förhållande till vad man fick för pengarna.

Tack för all hjälp!

Tror du gjort ett bra val. AA har ju sina fördelar - och kameran är säkert lika bra på att ta bilder som den billiga Nikon jag gav till min pojke :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar