iSolen.se
Guest
Spännande tråd, då jag känner mig lite träffad men tycker det är mycket intressant med alla åsikter. Jag är nog vad flertalet i tråden skulle kalla en "krämare" men jag försöker sköta det snyggt. Jag har fotograferat länge och framförallt varit prylintresserad och har sedan ett tag tillbaka startat en liten sidoverksamhet som köper och säljer begagnad fotoutrustning. Jag sköter bokföring, är godkänd för F-skatt och vinstmarginaltaxerar.
Målet med verksamheten är att jag ska kunna köpa och sälja utrustning av och till privatpersoner för att ge privatpersoner en smidig möjlighet att sälja eller köpa prisvärd begagnad kamerautrustning på ett tryggare sätt än att köpa direkt av privatpersoner. Eftersom jag driver företag så är jag ju omfattad av alla förpliktelser som det innebär och dessutom erbjuder jag garanti och öppet köp. För att kunna göra detta så måste jag ju köpa in billigare än vad jag säljer och dessutom ha marginaler nog att tåla smällar (jag har fått reparera en hel del prylar och har ett objektiv som är helt värdelöst då det var förstört när jag fick det), men vad jag märkt hittills så finns det en efterfrågan på enkla och trygga affärer hos en del.
Det är alltid uppenbart att man köper av ett företag när man köper av mig eftersom jag säljer via min webshop, företagsannonser på blocket eller som företag på tradera. Eftersom kännedomen om mitt företag inte är så stor ännu så måste jag dock jaga annonser själv på blocket och tradera, vilket betyder att jag är snabb på att hugga på "fynd" så fort dom dyker upp. Vad anser församlingen om detta? Är det omoraliskt av mig eller är det ok?
Till protokollet kan föras att jag aldrig har köpt eller sålt här på fotosidan i egenskap av mitt företag.
Om det var du som beskrevs ovan, använde du verkligen säljarens bild i din annons när du sålde produkten vidare?