MikaelSB
Aktiv medlem
Är det verkligen etik tråden handlar om? När jag läser trådstarten ser jag mest avundsjuka. Någon som frivilligt sänkte priset till någon han trodde var en entusiast. Det finns väldigt lite fakta om bedrägligt beteende från köparens sida. Ingen alls egentligen. Men att trådskaparen känner sig lurad, det framgår.
Att köparen faktiskt är fotoentusiast med långvarigt medlemsskap på FS finns ett vittnesmål om.
Jag ser första inlägget att handla om etik. Trådskaparen blev, som jag förstår det, inte besviken på grund av att köparen tjänat pengar. Utan genom att ha upplevts fått sin välvilja, eller kalla det givmildhet, utnyttjad. När det satta lägre-än-nödvändiga pris åt en annan medborgare delandes ens hobby och intresse istället hastigt utnyttjas till att göra en egen förtjänst.
Min tanke är att man görandes som trådskaparen gjorde, likt vad jag också gjort, icke uttryckligen önskar att så frön för en positiv social meme (alt: socialt beteende). Något som upplevs som starkt orätt när detta beteende utnyttjas. Saker som jag tror många instinktivt känner av men kanske inte upplever sig ha en närhet till att artikulera i ord.
En infallsvinkel jag upplever i stort saknas i tråden. Kanske läser jag in för mycket i trådskaparens inlägg, kanske är jag för generös i min tolkning. Men med tanke på med vilken olust trådskaparen lämnade sin egna tråd, efter allehanda tramsinlägg om kommers 101 eller talandes om den fria ekonomin, misstänker jag att trådskaparens egentliga uppsåt med tråden och kruxet i det upplevda problemet legat åtminstone i spektrumet närmare etik än låt säga svensk ekonomipolitik.