Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kostnad för ett "simpelt mörkrum"?

Produkter
(logga in för att koppla)

ksvensson

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har en "garderob/skrubb" hemma som skulle gå att använda till något mycket bättre än kartongförvaring :p

Har funderat lite på att göra i ordningt det lite sporadiskt till ett enkelt mörkerrum där man kan framkalla lite olika s/v bilder.

Vad tror ni kostnaden skulle landa på?
Jag har fått för mig att man ganska snabbt, tar igen kostnaderna för att lämna in för framkallning?
Vad behöver man? vilka vätskor etc?

Alla svar mottages gladeligen, endra här i forumet, eller på min mail.
[email protected]

ha en bra dag!
/Kristian
 
Det beror helt på hur mycket tur du har och vad du tänkt göra. Först och främst behöver du en framkallningsdosa för filmen och vätskor, för att göra papperskopior behöver du sen en förstoringsapparat, mörkrumslykta och några baljor. Håll koll på annonsmarknaden. Ibland dyker det upp saker riktigt billigt. Vissa personer anser inte att det finns något värde alls i grejorna och skänker bort dem bara du kommer och hämtar, andra vill ha några hundralappar för enklare grejor.

Troligen blir du tvungen att köpa nya vätskor dock vilket hamnar på någon hundralapp det med.

För att framkalla film behöver du filmframkallare och fix. En del använder avbrytare (vilket kan vara bra, men ättika funkar rätt ok det med) och sköjlmedel också. Att ha filmklämmor att hänga upp filmen på tork med är inte så dumt heller då man fort blir trött i armarna om man ska hålla upp filmen själv, för att inte tala om hur tråkigt det är att stå med armarna över huvudet flera timmar:)

Ett par flaskor eller små dunkar för begagnade vätskor är också bra att ha då det är väldans dåligt att hälla ut kemikalierna direkt i avloppet, och för att slippa torka upp så mycket från golvet rekomenderar jag även en tratt.

Steg två med papperskopior kräver förutom papper dessutom pappersframkallare och någonstans att skölja kopiorna, de vill ligga i blöt en stund (gärna i rinnande vatten) för att bli av med onödiga kemikalier så de håller ett tag. Rätt tråkigt om bilderna blir spontant missfärgade lite här och var direkt.
 
Tillägg till filmframkallningen, en skrapa till filmen är bra för att bli av med vatten, dock är detta en lite kontroversiell grej där en del anser att gummiskrapan kan repa emulsionen (vilket är jättedåligt) men det är inget jag upplevt, torkfläckar däremot är jobbiga. Sämsskinn funkar rätt bra det med och är troligen mjukare än skrapan, ta inget som är använt till biltvätt bara, då finns det säkert små gruskorn och andra dumma partiklar i skinnet.
 
Folk slänger bort mörkrumsgrejerna i dessa dagar för det är ingen som har tid och lust att stå i ettlabb och hålla på med slabb. Men jag gillar det. Jag tillhör själv den utrotningshotade rasen.
Nej, däremot är det helt normalt att sitta uppe framför datorn hela natten.

Utrustning kan du nog få tag i, från noll kronor och uppåt, begagnat. Jag har själv en del extra grejor liggande - men bäst är att köpa lokalt för frakten kostar. Vätskor/papper och ev multigradefilter får du nog räkna med att köpa nytt.
 
Okej, det låter på er som att det inte behöver bli så dyrt, vilket är jäkligt positivt!
Hur är det med ventilation och sådana saker? Måste den vara väldigt bra?
Det är inget stort utrymme som jag kan undvara utan det får byggas på ett "smart" sätt istället, om man nu ens kan göra ett mörkrum där..
Jag kan ta några mått och återkomma med dessa imorgon.

Man kanske ska höra med den lokala fotoklubben och kanske gymnasieskolan om dom har någon utrustning till salu..?

tack för väldigt bra svar iaf.!
 
Hej

Gå till någon Second hand så kan du hitta riktigt bra prylar till vrakpris.

Det är köparens marknad...

// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.