Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kostar kalaset?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicolarsson

Aktiv medlem
Hmm. Har sett runt lite på nätet och förstått att det inte är ett billigt nöje...

Någon som kan lista prylar som behövs och uppskatta pris på vad det kostar att komma igång.

Thanks!

jodu det kostar mycket mer än jag trodde från början

med kameran och hus plus de objektiv jag behöver
blixtar och armar+diverse(där drar det iväg)

ja svårt att veta exakt men man fr nog räkna med att hamna mellan 40-60.000

sen beror det helt på vilken kamera man har

jag har själv en Canon Eos 350d

nicolarsson skrev:
Hmm. Har sett runt lite på nätet och förstått att det inte är ett billigt nöje...

Någon som kan lista prylar som behövs och uppskatta pris på vad det kostar att komma igång.

Thanks!
Hej Nicholas! Välkommen till fotosidan, och till en fin hobby!
Man kann bli en utmärkt fotograf utan att innvestera i spegelreflex-kamera. Man kommer lett inn "köprusch et". Det finns idag utmärkte kompact-modeller til en pris mellan 5 o 8K. Man kann läre sig det mästa med dessa.
Begagnad är ju oxå att tänka på. Då får du pengarna tilbaka om du blir riktig biten; och vil byta upp dig.
Lycka till i alla fall!
mvh Erik J

Tack för svaret!

Tanken var att byta upp mig från kompakt till SLR nu och då hade det varit kul att kunna ta riktigt fina undervattens bilder med... Det finns inte 30m hus till min IXUS jag har idag.

Ja, da kostar nog kalaset...

Undervatten med SLR........månne en begagnad U-båt?
Spök till revolver.
Canon har ju undervattenshus til Powershot. Det är ju en överkommlig lösning.
mvh Erik J

nicolarsson skrev:
Tack för svaret!

Tanken var att byta upp mig från kompakt till SLR nu och då hade det varit kul att kunna ta riktigt fina undervattens bilder med... Det finns inte 30m hus till min IXUS jag har idag.

Kolla in senaste DYK. Där finns ett antal helt suveräna foton tagna med Oly 5060/7070 (och då menar jag inte bara min bild ;-)). Det är en sk kompaktkamera, dock mer avancerad en flertalet kompaktkameror och det finns ett antal mkt fina uv-hus att välja mellan (köper du t ex Ikelite kan du även köra med Ikelites TTL blixtar).

Jag har själv en Oly 7070 i Ikelitehus med Ikelite DS-125 blixt. Den kan ta riktiga kanonbilder (i alla fall med lite PS upphottning ;-)). Trots detta lurar jag på att byta till SLR. Anledningen till det är att jag vill kunna ta bilder som min Oly inte kan ta. Framför allt handlar det om att det är nästan helt hopplöst att sätta fokus manuellt med 7070/5060/etc i kombination med att autofokusen är både långsam och har svårt att överhuvudtaget fokusera på svåra objekt (t ex dödmanshand på 20-30 cm, sjöpung eller manet på liknande avstånd). Då skall nämnas att jag både har den inbyggda fokuseringslampan och en rätt kraftig extern lampa på.
I supermakro funkar dock autofokusen klart bättre. I tropiska vatten likaså. Riktigt snabb är den dock aldrig så antingen plåtar du långsamt simmande objekt eller så fotar du objekt som är still.

Otroligt viktigt att notera är att du måste vara superstill, framför allt i supermakro då skärpedjupet är någon centimeter eller mindre, för att du inte skall ha flyttat dig ifrån tiden då kameran letar fokus tills då bilden slutligen tas. Det kan ta ett antal sekunder. Detta, i kombination med att inte använda extern blixt, är utan tvekan det vanligaste felet kompaktfotografen gör, med usla bilder som resultat. Oftast tror de att det är kamerans fel och antingen tröttnar på uv-foto eller fortsätter ta usla bilder.
Med ett SLR-system går det däremot ofta att få ett fint och skarp kort genom att helt enkelt simma fram till objektet och trycka av (visst, komposition och ljussättning blir säkert lidande). Det gick oxå fin fint med min enkla analoga MMII med makroram. Glöm det med en kompakt!

Så återigen, det går att ta kanonbilder med Oly 7070 om man vet vad man gör, men vissa bilder är väldigt svåra/omöjliga att ta. Har du möjlighet att göra massor av dyk framför allt i tropiska hav, kommer du kunna ta jättefina kort. Dyker du mer sällan och i svårare förhållanden kommer det att bli färre bra kort. Låter kanske självklart, men det jag vill säga är att SLR-kameran klarar fler förhållanden och objekt. Men dyker du mycket kommer du att hitta en sköldpadda som är nästan still och ta ett kanonkort på den. Ser du däremot bara en sköldpadda var annat år (eller mer sällan!) så kan du ge dig på att den simmar utav bara attan och då kan du glömma din kompaktkamera.

SLR kameror har dock oxå rätt olika bra fungerande autofokus, men framför allt är det objektivet som avgör. Alltså, köper du inte dyra originalobjektiv så kanske du inte alls får något bra för UV. Provade ett Sigma zoom häromdagen på en D80. D80 som har en av de absolut bästa och snabbaste autofokus. Men med det objektivet var resultatet en både slö och dålig autofokus. Vill inte dra alla Sigma över en kam, bara varna för att många (inte alla!) kopieobjektiv funkar rätt dåligt UV.

Precis som Niklas skrev så blir det väldigt dyrt med SLR. Har du huset och en juste extern blixt, så kan du med en Oly 7070 ta både vidvinkel, normal och supermakro kort under samma dyk utan att köpa till en enda pinal. Ja, du kan tom filma i VGA 30fps!

En beg 5060/7070 kan du nog hitta för 1500-3000.
Ett beg Oly uv-hus för 2000-3000. Jag rekommenderar dock starkt Ikelite huset. Kostar nog någon tusenlapp mer beg.
En bra blixt ny, 4000-8000.
Beg såklart billigare.

Gör bara inte misstaget att köpa en kamera utan att köpa till extern blixt.

/Peter

Tack! Det var ju extremt fint av dig att dela med dig av din kunskap på det här sättet!

Har funderat lite på det där med att skippa undervattens foto med SLR men det hade ju varit kul som att få de här fina bilderna.

Jag dyker kanske 3-4 veckor om året och då är det mer logiskt med det billigare alternativet. Samtidigt hade det varit kul att ägna dyket åt att dyka och ta "enkla" bilder istället för att cruisa runt och ta bilder som sen är odugliga och konstatera att ännu ett dyk gått åt skogen...

Det är ju också så att det jag fascineras av under vattnet är just rörliga djur och växter...

Vad skulle det uppskattningsvis kosta att köpa ett hus plus det man behöver till en D80?
Finns det möjlighet att hyra prylarna?

Jag vet inte vad det kostar till en D80 men till en 350D så gick mitt hus på 1200$ blixten gick på 800$ portarna gick på typ 60$ till och sen så har jag köpt kameran och ett makro objektiv. Det blev i runda slängar totalt 36000 inklusive tull och frakt. Att fota DSLR under vattnet är inte billigt.

Jag drömmer nu att köpa ett vidvinkel objektiv och en till blixt det blir ytterligare 15000 spänn.

Hehe, nice. Bara att börja spara...

Är det någon som har lust att tipsa om var man kan lära sig mer om den här gratis hobbyn? Har inte fattat det där med portar riktigt.

Vad brukar ni köra för objektiv där nere i det blå?

Budgetvariant

Jag köpte en Canon Powershot 620 och ett UV-hus innan jag åkte på semester.

Totalt gick alltihop på lite över 5000:-

Det är inte enkelt att få bra bilder, men några bra bilder fick jag nog till på de ca 25 dyken jag hann med denna semester.

Kul också att man kan filma, jag tror att jag hade saknat det om jag hade köpt ett hus till min 350D. Vissa saker gör sig bättre på film?

En sak som är bra med kompakter är att det finns en display att kika på. Jag kan tänka mig att det är lite svårt att med cyklop se bra i sökaren på tex en 350D i ett UV-hus.

Jag säger inte att mitt alternativ är bättre för det är det inte, men det är betydligt billigare.

Jag läste på dyksidor om denna kamera innan jag shoppade och jag är riktigt nöjd med kameran...

Bifogar en bild på två "Blue ribbon Eels" tagen vid Tulamben, Bali. Inte så lätt att se kvaliten på så små bilder men ändå...

Bilagor

• img_0195.jpg
    img_0195.jpg
    98.6 KB · Visningar: 661
nicolarsson skrev:
Tack! Det var ju extremt fint av dig att dela med dig av din kunskap på det här sättet!

Har funderat lite på det där med att skippa undervattens foto med SLR men det hade ju varit kul som att få de här fina bilderna.

Jag dyker kanske 3-4 veckor om året och då är det mer logiskt med det billigare alternativet. Samtidigt hade det varit kul att ägna dyket åt att dyka och ta "enkla" bilder istället för att cruisa runt och ta bilder som sen är odugliga och konstatera att ännu ett dyk gått åt skogen...

Det är ju också så att det jag fascineras av under vattnet är just rörliga djur och växter...

Vad skulle det uppskattningsvis kosta att köpa ett hus plus det man behöver till en D80?
Finns det möjlighet att hyra prylarna?

Vilket alternativ du än väljer så kräver det mycket övning innan du får till dina kanonbilder. Det jag försökte säga var att vissa bilder kommer bara få till väldigt sällan med en bra kompaktkamera (typ 7070).
Men, det finns väldigt mycket vackert och färgsprakande tom på västkusten som är mer eller mindre stilla (förutom dyningar och ström), såsom koraller (kanske framför allt bägarkorall), anemoner, hummer, leopardbult, brännmanet och trollhummer. Kattfiskar brukar inte röra sig speciellt mycket heller och kan se riktigt grymma ut på bild.
Men en del övning kommer du med typ en 7070 kunna få till väldigt fina kort. Torsken på håll och bergyltorna kommer att häckla dig länge dock. Men, spelar det dig verkligen någon roll, framför allt i relation till det mycket högre priset en SLR betingar?

Antingen frågar du andra eller så lär du dig själv rätt snabbt vilka kort som är meningsfulla att försöka ta och vilka som är mer eller mindre tidsslöseri. Ett bra sätt är att kolla fotoalbumen på t ex dykarna.nu.

En fördel med digitalkameror, både kompakt och SLR är ju att du rätt lätt ser om kortet blev kass precis efter att du har tagit det. Lyckas du inte på några försök, så prova med något annat objekt. Fråga sedan efteråt om tips på hur man tar kort på en dylik.

Med SLR kommer du att stirra in i kameran under större delen av dyket, vilket försvårar en hel del fotosituationer (se mitt tidigare tråd om sökare vs display) och gör att du missar mer av vad som händer omkring dig.

Sist men inte minst är att du med en SLR måste bestämma dig för innan du hoppar i om du vill ta vidvinkel, normal eller makrokort.
Tänk oxå på att för varje lins måste du köpa en "port" till huset. Portar är dyra, ca 1,500 styck.

Pris för D80 system?

Jag kan bara USA priser, men lägg på moms och frakt och lite till så stämmer det ungefär.

UV-Hus: $1,200
Objektiv: Mellan $300-$1000 styck.
Du kommer säkert att vilja ha 2-3 stycken.
Port: $150.00 styck. Troligen behöver du en per objektiv.
Blixt: $400-$800.
Många kör med två blixtar.
Armar mm, tja $200.00 säkert, kanske mer.

Du kan spara några kronor på att köpa en D40 istället för D80 (lika bra autofokus sägs det), men som du ser så är det inte kameran som är "dyr".

/Peter

nicolarsson skrev:
Hehe, nice. Bara att börja spara...

Är det någon som har lust att tipsa om var man kan lära sig mer om den här gratis hobbyn? Har inte fattat det där med portar riktigt.

Vad brukar ni köra för objektiv där nere i det blå?

Gå in på Amazon.com och sök på underwater photography. Finns massor av bra böcker. Jag har köpt en hel hög. ;-) Trevlig vinterläsning, dock sällan inriktade på svenska förhållanden.

Mest lär man sig dock av att prova och prata med andra. Jag fotade själv länge utan att kunna diskutera med andra och utvecklades ingenting.
Det här forumet är väl en bra början. Men kolla även in dykarna.nu, sportdykare.se och div utländska dykkesiden, wetpixel m fl.

I det blå... tycker mest det är grönt (på västkusten). ;-)

Det finns andra som kan detta mkt bättre än jag (hoppas de kan fylla i!), men lite kort:

Makro, t ex 60mm, 90mm, 110mm
Vidvinkel: fast t ex 10, 12.
zoom: t ex 12-24

Normal: Osäker, tror att en del dyker med zoom, typ 28-75.

Bifogar en bild, bägarkorall, tagen med min 7070. Det är inte på något sätt mitt bästa kort med 7070, och det går att ta ännu coolare bilder på bägarkorall om man hittar dom på rätt ställen. Men bilden visar ändå hur vackra saker det finns att ta kort på i sverige och att 7070 både hanterar skärpa och färger bra även i sveriges mörka gröna vatten.

/Peter

Försöker igen...
Notera dock att jpg komprimeringen för att få ner den till 100kB, inte är bilden nådig.

/Peter

Bilagor

• bägarkorall - 400.jpg
    bägarkorall - 400.jpg
    95.8 KB · Visningar: 552
ok ok ok
Tack för ert intresse och er hjälp!

Jag fårstår nu att det inte är rimligt att köpa SLR prylar till det lilla jag behöver det till...

Ska titta runt på lite andra kompakt kameror, har en IXUS 50 - den ända kameran som det inte finns 40m hus till... typ...

Nu vet inte jag vad det finns för hus till din kamera men är det verkligen ett krav att det ska klara just 40m. Anledningen till att jag frågar är att åtminstone jag sällan fotar på de djupen på grund av att dykningen kräver rätt mycket av dig som dykare och att kunna dessutom hantera en kamera på de djupen ökar risk/svårighet. Dessutom så är det åtminstone i Sverige otroligt mörkt så något annat än macro kan nästan inte bli tal om om du inte har otroligt bra blixtar och de kostar.

Är mest för att ha möjligheten.
Det är väl så att jag som dykare gärna vill se de "häftigaste" vraken och då får man räkna med lite djup. Det hade varit extremt kul att kunna dokumentera detta. 20m hus hade varit nog för att kunna ta på koraller osv.

Men oavsett så finns det bara 3m hus till IXUS 50... och det är i vilket fall på gränsen till för lite vatten. :)

Bara några få tips till!
(har snart fått ihop en liten bok känns det som ;-))

1. köp den kompaktkameran med bäst autofokus.
Alltså, snabbast och bäst på svåra objekt. Prova mot heltäckningsmattan i affären, prova mot en päls (katt, hund). Prova innomhus, helst i lite dunkelt ljus.
Utomhus är alla bra!

1.1 En fokuslampa, antingen i blixten eller i kameran och/eller i handen och/eller på huset och eller på ena blixtarmen (försök inte sätta den på samma arm, det blir inget bra). Bäst om huset har fäste för en lampa, men det är inte så många som har.

2. Se till att du budgeterar för extern blixt.
Om du mest planerar för makro kort, så behöver du inte köpa den största.

2.1. Om du mest planerar för att plåta stora objekt på långt avstånd i framför allt ljusa klara vatten, så kan du klara dig helt utan blixt. Men då bör du antingen kunna fota i RAW och/eller manuellt justera vitbalansen i kameran.
Det går oxå att göra underverk med Nivåer i PS, men det blir bättre än du ligger rätt från början (eller kör RAW).
Väldigt viktigt är oxå att kameran är extra bra på höga ISO.

2.2 Det är väldigt bra med TTL blixt. Men, det kräver att kameran stödjer det och att huset stödjer det och att blixten stödjer kamerans ttl-koppling. Kör du Ikelite hus och blixt är du hemma. Kör du andra hus kan det gå men kolla noga. Ibland kan man köpa (dyrt!) en adapter.
Många kompaktkameror saknar TTL. Vissa blixtar (t ex Inon D2000) försöker göra det själva. Vet inte hur bra det funkar.
Många kompaktkameror saknar blixtsko. Alltså möjlighet att koppla till extern blixt. Då måste du använda den interna blixten för att optiskt synka en extern blixt. Nackdelen är att du gör snabbt slut på batterierna i kameran och det blir mkt funktigare i huset eftersom det hela tiden värms upp av blixten. Men, det är många som kör så. Oftast är det den billigast lösningen eftersom du kan köpa billiga originalhus (originalhus är oftast klart sämst) och billiga externa blixtar.

3. Ju billigare hus, desto större chans att det läcker. Läcker det så pajar både kameran och alla dina kort. Originalhus är oftast klart sämst.

Återigen, en Oly 5060/7070/8080 är väldigt billig idag. Till den finns både billiga hus, mellandyra och proffshus.
Den kan fota i RAW, den har manuell vitbalans, den har blixtsko, den har TTL, den stödjs av Ikelite, den har både automatlägen och helt manuella lägen (och halvmanuella) mm.
Kort sagt, den är nästan som en systemkamera men till ett helt annat pris. Det är oxå en av den vanligaste kameran bland uv-foto entusiaster (alltså de som inte bara pekar och trycker).
Autofokusen är inte perfekt, men det är den inte på många (någon?) kompaktkamera. Den är heller inte bra på höga ISO, så man skall absolut ha en extern blixt eller köra utan blixt där det är hyffsat ljust.

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar