nicolarsson skrev:
Tack! Det var ju extremt fint av dig att dela med dig av din kunskap på det här sättet!
Har funderat lite på det där med att skippa undervattens foto med SLR men det hade ju varit kul som att få de här fina bilderna.
Jag dyker kanske 3-4 veckor om året och då är det mer logiskt med det billigare alternativet. Samtidigt hade det varit kul att ägna dyket åt att dyka och ta "enkla" bilder istället för att cruisa runt och ta bilder som sen är odugliga och konstatera att ännu ett dyk gått åt skogen...
Det är ju också så att det jag fascineras av under vattnet är just rörliga djur och växter...
Vad skulle det uppskattningsvis kosta att köpa ett hus plus det man behöver till en D80?
Finns det möjlighet att hyra prylarna?
Vilket alternativ du än väljer så kräver det mycket övning innan du får till dina kanonbilder. Det jag försökte säga var att vissa bilder kommer bara få till väldigt sällan med en bra kompaktkamera (typ 7070).
Men, det finns väldigt mycket vackert och färgsprakande tom på västkusten som är mer eller mindre stilla (förutom dyningar och ström), såsom koraller (kanske framför allt bägarkorall), anemoner, hummer, leopardbult, brännmanet och trollhummer. Kattfiskar brukar inte röra sig speciellt mycket heller och kan se riktigt grymma ut på bild.
Men en del övning kommer du med typ en 7070 kunna få till väldigt fina kort. Torsken på håll och bergyltorna kommer att häckla dig länge dock. Men, spelar det dig verkligen någon roll, framför allt i relation till det mycket högre priset en SLR betingar?
Antingen frågar du andra eller så lär du dig själv rätt snabbt vilka kort som är meningsfulla att försöka ta och vilka som är mer eller mindre tidsslöseri. Ett bra sätt är att kolla fotoalbumen på t ex dykarna.nu.
En fördel med digitalkameror, både kompakt och SLR är ju att du rätt lätt ser om kortet blev kass precis efter att du har tagit det. Lyckas du inte på några försök, så prova med något annat objekt. Fråga sedan efteråt om tips på hur man tar kort på en dylik.
Med SLR kommer du att stirra in i kameran under större delen av dyket, vilket försvårar en hel del fotosituationer (se mitt tidigare tråd om sökare vs display) och gör att du missar mer av vad som händer omkring dig.
Sist men inte minst är att du med en SLR måste bestämma dig för innan du hoppar i om du vill ta vidvinkel, normal eller makrokort.
Tänk oxå på att för varje lins måste du köpa en "port" till huset. Portar är dyra, ca 1,500 styck.
Pris för D80 system?
Jag kan bara USA priser, men lägg på moms och frakt och lite till så stämmer det ungefär.
UV-Hus: $1,200
Objektiv: Mellan $300-$1000 styck.
Du kommer säkert att vilja ha 2-3 stycken.
Port: $150.00 styck. Troligen behöver du en per objektiv.
Blixt: $400-$800.
Många kör med två blixtar.
Armar mm, tja $200.00 säkert, kanske mer.
Du kan spara några kronor på att köpa en D40 istället för D80 (lika bra autofokus sägs det), men som du ser så är det inte kameran som är "dyr".
/Peter