KanonCanon
Aktiv medlem
Jag är inte förvånad över att nån som snackar latin tycker att digitalkamerorna har kort livslängd. ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
sagan skrev:
Om bilderna är seriösa eller inte beror på fotografen...inte på kameran.
Japp, det stämmer oxå.peland skrev:
Guns don´t kill people, people do.
"(Pater sancte,) Sic transit gloria mundi" - (Helige fader,) Så förgår världens härlighet (latin). Eller för att tänja uttrycket en hel del, upp som en sol och ned som en pannkaka... Bra-att-ha-fras på partyn och i många andra sammanhang (den på latin, alltså).Loj skrev:
Jag är lite kass på latin, Ulf. Men nyfiken. Vad betyder det sista?
mvh Janne
Latin är väl inte något språk på vilket man sitter och snackar bort en kväll med kompisarna precis. Men det är tusan så kärnfullt...Loj skrev:
Jag är lite kass på latin, Ulf. Men nyfiken. Vad betyder det sista?
mvh Janne
Var det inte någon grej när en påve initierades och man tände eld på något och sade uttrycket - kolla, allt är förgängligt (även du, trots att du nu blir påve, så bli inte för stöddig). Lite i stil med "Memento mori" (kom ihåg att du är dödlig (så bli inte för kaxig)), fast mer pedagogiskt (med eld och allt)? ))Sonnaren skrev:
Latin är väl inte något språk på vilket man sitter och snackar bort en kväll med kompisarna precis. Men det är tusan så kärnfullt...
Sic= på så sätt
Transit= förändras, övergår.
Gloria= härlighet
Mundi Genitiv av mondo, =Jordens.
Alltså: På detta vis försvinner all jordens härlighet.
Eller som vulgäröversättning: Det är sk.t med allt.
Us
KanonCanon skrev:
Jag är inte förvånad över att nån som snackar latin tycker att digitalkamerorna har kort livslängd. ;-)
Jo, det stämmer Dessa ord skulle yttras då en nyvald påve trädde in i Peterskyrkan.niklasl skrev:
Var det inte någon grej när en påve initierades och man tände eld på något och sade uttrycket - kolla, allt är förgängligt (även du, trots att du nu blir påve, så bli inte för stöddig). Lite i stil med "Memento mori" (kom ihåg att du är dödlig (så bli inte för kaxig)), fast mer pedagogiskt (med eld och allt)? ))
Vad är blånor? Sa det bara poff! när man tände på? Eller brann det lite lagom långsamt?Sonnaren skrev:
Jo, det stämmer Dessa ord skulle yttras då en nyvald påve trädde in i Peterskyrkan.
Man tände på en bunt blånor (föregångare till magnesiumpulverblixten) och detta upprepades tre gånger. Samtidigt sades de citerade orden. Det finns ett äldre latincitat (O quam cito transit gloria mundi) O hur snabbt förgår etc.
Det lär vara myntat av Thomas A Kempis. Han dog 1471 och är mest känd för att han inte lär ha haft någon kamera överhuvud taget.
Us
Har bara stött på ordet i sammanhag som linblånor eller hampblånor.niklasl skrev:
Vad är blånor? Sa det bara poff! när man tände på? Eller brann det lite lagom långsamt?
Stackars Thomas, inte ens en Sony 828!
Låter annars som ett av de där okända men oumbärliga orden för korsordskonstruktörer:Sonnaren skrev:
Har bara stött på ordet i sammanhag som linblånor eller hampblånor.
Har tyckt mig förstå att det är en slags utskottsprodukt vid tillverkning av garn/rep eller vid lin/hampaberedning till fibrer..
Det borde väl bara flossa till.
Nä, Thomas hade ingen kamera......eller....möjligen.....kan ha suckat sin sentens när han såg resultatet av sina bemödanden med Sonyn??? Kan han trots allt ha haft en?
Forskningen fortsätter..;-)).
Us
Du menar Sic transit gloria Soni? :-]Sonnaren skrev:
Nä, Thomas hade ingen kamera......eller....möjligen.....kan ha suckat sin sentens när han såg resultatet av sina bemödanden med Sonyn??? Kan han trots allt ha haft en?