Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kortlivat........?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonnaren

Aktiv medlem
Sent i höstas lanserades ryktet om Sony 828.
Cyberfoto rear nu ut apparaten för ca 9150 SKR.
Sic transit gloria mundi......
Us

Och en Konica Minolta DiMAGE A1 kostar nu bara 7469:-..kostade väl 12 000:- i höstas.
Ett klart bättre köp en Sonyn..med tanke på Sonyns bedrövliga bildkvalitet.

Väntar fortfarande på att folk skall slumpa bort sina Konica Hexar RF (så jag kan få en billigt), har de inte förstått att digitalt är framtiden???

Jaa....och Olympus nya format och E1-kameran verkar dö sotdöden....??? Men den reas inte - förmodligen endast för att ingen handlare trodde på konceptet och tog in den.
Mycket floppar blir det......;-)).
Us

Men du får ju 3000 kronor för din urmodiga kamera om du byter in den mot en E1, vad väntar du på?

De mest urmodiga kameror jag har......jaa en Canon VI-T där samlarvärdet bara stiger och så en Leica IIIg. Jag står över det erbjudandet ......kan dock tänka att byta min Diana (genuine platic!!) mot E1 utan att de behöver lägga något emellan - men då vill jag ha samtliga objektiv med. Å andra sidan lägger jag då med rullen med svart tape som behövs för ljustätningen av en Diana, ingen skall säga att jag är girig!
Us

sagan skrev:
Alla prissänkningar kommer leda till att än fler köper digitalkamera.
Ehhhh...... jaha och??
Personligen har jag aldrig känt någon behov att att vara i huvudströmmen. För min del får folk använda våtkollodiumplåtar, Daugerrotypier eller digitalkameror. Det anser jag helt vara den resandes ensak.
Us

Det skulle vara med de här digitalkamerorona som i den gamla reklamslogan (var det för något slags tabletter??) "Dom är så bra, därför så billiga...."
Fast tvärtom då. "Dom var så dåliga, därför blev dom billiga.....".
Besynnerligt sätt att locka till sig köpare.
Men det är väl som att fånga loppor med tårna, det K A N gå.
Us

Sonnaren skrev:
Det skulle vara med de här digitalkamerorona som i den gamla reklamslogan (var det för något slags tabletter??) "Dom är så bra, därför så billiga...."
Fast tvärtom då. "Dom var så dåliga, därför blev dom billiga.....".
Besynnerligt sätt att locka till sig köpare.
Men det är väl som att fånga loppor med tårna, det K A N gå.
Us

Det är den hårda konkuransen från systemkamerorna som sänker priset..inte för att de skulle vara dåliga kameror (även om jag tycker att Sony 828:an suger).

Johan P skrev:
Jag vet inte riktigt vad den här tråden handlar om ;-)

Olympus CAMEDIA C-8080 WIDE ZOOM - 8490:-
Handlar om och handlar om - det är till att ha krav ska' jag säga.
Nej, det var jag som blev litet förvånad över att se att en kamera ( Sony 828) som det spekulerades så mycket kring vid jultid helt plötsligt ett kvartal senare är med på realistan hos en stor fotohandlare i landet. I bakgrunden funderade jag också på att Minolta A1 efterträddes av en A2 i stort sett omedelbart efter att A1 blivit tillgänglig. Men det skrev jag inget om.
Och dessa båda kameror är ju inte de enda,kamerorona i konsumentledet verkar ha en livslängd som är något kortare än den tid det tar för postverket att leverera dem. Nu är ju inte posten så snabb så det stör men man tycker ju att en ny konstruktion och tillverkning borde ta' längre tid än distributionen.......
Us

Sonnaren skrev:
Nej, det var jag som blev litet förvånad över att se att en kamera ( Sony 828) som det spekulerades så mycket kring vid jultid helt plötsligt ett kvartal senare är med på realistan hos en stor fotohandlare i landet.

Inget att förvånas över, med tanke på den hårda kritik den kameran fått vad gäller bildkvalitet.
Tror inte den blir lättsåld för det nya priset heller.

Jag vet. Vi lägger pengarna på en ny dator i stället!
Säger Janne som tycker att det är jättekul att digitalkamerorna blir bättre men framförallt billigare.

Sonnaren skrev:
Sent i höstas lanserades ryktet om Sony 828.
Cyberfoto rear nu ut apparaten för ca 9150 SKR.
Sic transit gloria mundi......
Us

Jag är lite kass på latin, Ulf. Men nyfiken. Vad betyder det sista?

mvh Janne

Re: Re: Kortlivat........?

Loj skrev:
Jag är lite kass på latin, Ulf. Men nyfiken. Vad betyder det sista?

mvh Janne

Nu är inte jag Ulf, men det han skrev - Sic transit gloria mundi - betyder något i stil med "Så förgår världens härlighet".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar