Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
kortaste slutare vid handhållet
- Trådstartare johan_w
- Start datum
ekemannen
Aktiv medlem
1/brännvidden gäller givetvis stillastående föremål. Djur som rör sig kräver snabbare slutartider. Där varigerar det oerhört, en snigel är i prinsip stilla även i full rörelse och en hare i språng kanske kräver 1/500 sekund. Prova på en katt, hund eller liknande som har alla hastigheter.
Mvh Erik !
Mvh Erik !
bEPH
Aktiv medlem
Helt rätt, det skulle jag ha skrivit, det är den längsta tiden vi diskuterar.
En ännu kortare tid är att föredra för skakoskärpans skull.
Observera att det är ju naturligtvis ingen lag utan bara en fingervisning beroende på darrhäntheten, du kanske klarar 1/100 på en 200 brännvidd medans jag klarar inte längre än 1/500 med samma brännvidd.
En ännu kortare tid är att föredra för skakoskärpans skull.
Observera att det är ju naturligtvis ingen lag utan bara en fingervisning beroende på darrhäntheten, du kanske klarar 1/100 på en 200 brännvidd medans jag klarar inte längre än 1/500 med samma brännvidd.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Typ av kamera kan påverka en hel del också. En tung kamera klarar längre slutartider än en lätt (förutsatt att man orkar hålla upp den utan att darra av muskelanspänning) i och med den tröghet dess större massa ger. Pss sätt försvårar stora ridåslutare och uppfällning av stora speglar långa slutartider då reaktionskrafter på acceleration av ridå och spegel accelererar kameran i motsatt riktning. Därav brukar man säga att det går att handhålla en tung mätsökarkamera (som har centralslutare och inte behöver fälla någon spegel) betydligt längre tider än t.ex. en mellanformatar-SLR med ridåslutare och stor spegel som skall fällas. Men sedan är det ju väldans individuellt också som redan sagts.
Erik Schalin
Aktiv medlem
200mm
1/125 är inget problem
1/60 brukar funka
1/30 är lite knapert
1/15 går med stöd av en vägg/träd och TUR
1/8 mycket sällan, men det har hänt
1/125 är inget problem
1/60 brukar funka
1/30 är lite knapert
1/15 går med stöd av en vägg/träd och TUR
1/8 mycket sällan, men det har hänt
bive
Aktiv medlem
Sedan så ska man ju även beakta att det finns objektiv med bildstabilisering som hjälper till ytterligare, vilket i vissa fall kan ge 2-3 steg längre exponeringstid utan att ge skakningsoskärpa.
Med mitt Sigma 80-400 så blir det skarpa bilder på 400mm ner till 1/125 och i vissa fall även 1/60, men det är mer sällan.
Med mitt Sigma 80-400 så blir det skarpa bilder på 400mm ner till 1/125 och i vissa fall även 1/60, men det är mer sällan.
Erik Schalin
Aktiv medlem
mmmm.. 70-200 VR
mmm....Och närgränsen...
Och ngn annan som betalar...mmm...
mmm....Och närgränsen...
Och ngn annan som betalar...mmm...
joand
Aktiv medlem
Ja, vid 30 mm blir det 1/30 s. Har man en digital kamera så ska man egentligen kompensera för sensorstorleken, dvs den skenbara "brännviddsförlängningen". På min D70 blir formeln för tiden 1/(f*1.5) men skillnaden är inte så stor med tanke på att det varierar mycket från person till person.
Här har jag tagit några handhållna testserier med olika tider för att testa just det vi pratar om:
http://www.lysator.liu.se/~john/tider.jpg
Varje rad är en testserie med en viss exponeringstid. Jag har tagit sju bilder i varje serie. Objektivet är ett Sigma 105 och kameran är en Nikon D70. För mig fungerar alltså regeln 1/(f*1.5) väldigt bra. Raden med 1/160 s är skarp medan man börjar skönja en försämring vid 1/125.
Här har jag tagit några handhållna testserier med olika tider för att testa just det vi pratar om:
http://www.lysator.liu.se/~john/tider.jpg
Varje rad är en testserie med en viss exponeringstid. Jag har tagit sju bilder i varje serie. Objektivet är ett Sigma 105 och kameran är en Nikon D70. För mig fungerar alltså regeln 1/(f*1.5) väldigt bra. Raden med 1/160 s är skarp medan man börjar skönja en försämring vid 1/125.
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Det är mycket individuellt vilken längsta tid man kan använda. Beror mycket på fotografen. Man kan inte heller säga hur fort man ta en sväng med en viss bil. Det beror ju på föraren, eller hur?
Odjuret
Aktiv medlem
joand skrev:
Ja, vid 30 mm blir det 1/30 s. Har man en digital kamera så ska man egentligen kompensera för sensorstorleken, dvs den skenbara "brännviddsförlängningen". På min D70 blir formeln för tiden 1/(f*1.5) men skillnaden är inte så stor med tanke på att det varierar mycket från person till person.
Kan du motivera varför? Jag kan inte se varför man skulle behöva det. Den relativa rörelsen är väl lika stor oavsett sensorstorleken?
Eller är det p.g.a att man förstorar bilden mer för att få samma storlek som det betyder mer?
/ Ola
joand
Aktiv medlem
Odjuret skrev:
Kan du motivera varför? Jag kan inte se varför man skulle behöva det. Den relativa rörelsen är väl lika stor oavsett sensorstorleken?
Eller är det p.g.a att man förstorar bilden mer för att få samma storlek som det betyder mer?
/ Ola
Rörelsen i mm på sensorn för en viss brännvidd blir densamma, men ja, det beror på att man förstorar bilden. Det skulle ju vara lite märkligt om man kunde handhålla 1/7 sekund på en kompaktkamera med ett objektiv på 7 mm. På en sådan kamera är det normal vidvinkel, vilket motsvarar 28 mm på en vanlig 35 mm-kamera. Kompenserar man för "brännviddsförlängningen" så stämmer det bättre.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Janne H skrev:
IS gör verkligen stor skillnad
Denna harpalt plåtad med 600mm på 1/40s bara med stöd av bilens sidoruta under gluggens motljusskydd.
Utan IS hade jag inte försökt ens på 1/250s.
IS gör stor skillnad om haren sitter still eller rör sig mycket långsamt. Men om den springer för fullt så är det inte så stor skillnad.