Annons

kortast skärpedjup 90mm f2,8 eller 180mm f3,5

Produkter
(logga in för att koppla)

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
sitter och drömmer om ett makroobjektiv...
står och väger mellan 90 eller 105 mm f2,8 och 180mm f3,5...

men nu till frågan: vilket objektiv ger kortast skärpedjup på maxöppning förutsatt att man ställer sig så att båda bilderna får samma bildutsnitt... (med 90mm ställer man sig alltså närmare än om man har på 180mm på kameran)

om det gör nån skillnad så tänker jag inte på makroläge nu utan typ porträtt på 10-15 meters håll
 
180/f3,5 ger kortast skärpedjup då den maximala bländaröppningen är större. (180/3,5=51 mm. 90/2,8=32 mm)

Dessutom gör en längre brännvidd att bakgrunden ser suddigare ut tack vare sin snävare bildvinkel, vilket är det mest intressanta vid porträttfoto.

// Kjelle
 
lagavulin skrev:
180/f3,5 ger kortast skärpedjup då den maximala bländaröppningen är större. (180/3,5=51 mm. 90/2,8=32 mm)

Dessutom gör en längre brännvidd att bakgrunden ser suddigare ut tack vare sin snävare bildvinkel, vilket är det mest intressanta vid porträttfoto.

// Kjelle
nu har jag varit vaken lite för länge för att riktigt förstå hur du kunde komma fram till det där... är det bara storleken på bländaren i mm som avgör hur kort skärpedjup det blir...

sen att en längre bärnnvidd ger en renare bakgrund är jag medveten om men inte riktigt det jag var intresserad av här...
 
reine vindebro skrev:
nu har jag varit vaken lite för länge för att riktigt förstå hur du kunde komma fram till det där... är det bara storleken på bländaren i mm som avgör hur kort skärpedjup det blir...

sen att en längre bärnnvidd ger en renare bakgrund är jag medveten om men inte riktigt det jag var intresserad av här...
Precis. Skärpedjupet blir precis samma om utsnittet är samma (samma förstoringsgrad alltså), vid en viss bländare. Alltså ger 90/2,8 kortare skärpedjup. Dock kommer 180/3,5 att ge ett upplevt kortare skärpedjup eftersom bildvinkeln är snävare. Man får inte med lika mycket av bakgrunden alltså.
Det verkar lite vansinnigt att välja makroobjektiv utefter hur kort skärpedjup man kan få, då man på nära håll ofta får alldeles FÖR kort skärpedjup om man inte bländar ner en hel del.

Tillägg: Sen är det ju så att objektiven förlorar ljusstyrka när man närmar sig närgränsen, uppåt 2 steg har jag för mig. Jag vet inte om det påverkar skärpedjupet dock, men det är inte omöjligt.
 
Ibland när man tar porträtt vill man ha mycket kort skärpedjup...
10-15meter? då är det nog fråga om att ta med helfigur eller så...
Med 100mm blir det nog ca 2-3meter.

<Kjell Långzoomar typ 18-200 har vid 200 inställning inte 200mm vid närgränsen och samma sak men kanske med mindre skillnad gäller nog makroobjektiv på 150-200mm, är det nån som vet mer?
 
martin säger att 90 f2,8 ger kortast skärpedjup och kjell eriksson säger att 180mm f3,5 ger kortast skärpedjup... *förvirrad...

Martin: att välja makro objektiv efter hur kort skärpedjup man kan få är nog lite vansinnigt kanske :)... men det är så att jag vill ha samma objektiv som ljusstarkt tele också (inte riktigt råd att ha ett makro och ett annat ljusstarkt tele...)

frågan handlar lite om att jag vet hur utsnitten blir vid 90mm och 180mm (har en kass 70-300) och jag vet hur mycket längre slutartid jag behöver för f3,5 än f2,8...
det jag inte vet är hur skärpedjupet påverkas vid samma förstorningsgrad (samt, hur bra objektiven är men det får jag sätta mig ner och läsa recenssioner för att ta reda på...)

Bo: när jag drog till med 10-15 meter så gjorde jag det bara för att säga att det var inte när jag fotade makro som jag var intresserad av kort skärpedjup, utan vanligt foto.... 2-3 meter eller 10-15 meter hoppas jag inte spelar någon roll för principen i frågan...

tack för svaren förresten...

PS... om man har 90mm och fotar en person från 2,0000 (två) meters håll, hur långt bort ska personen stå vid samma förstorningsgrad med ett 180mm objektiv? 4 meter?
 
PelleAbelson skrev:
Du kan kolla denna, och kanske få lite hjälp
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
jo väl medveten om den sidan men problemet där var att jag inte vet hur långt man skulle stå från objektet för att få lika avbildningsskala på de två objektiven... och då är dofmaster ganska värdelöst...

men nu har jag läst lite...och sovit lite och kommit fram till vad jag missförstod först...

skärpedjup har enbart att göra med bländare och avbildningsskala, helt oberoende på brännvidd... (bakgrunden kan fortfarande se olika ut...)

men tack för hjälpen allihopa... nu är allt klart för mig..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.