ANNONS
Annons

Kortare skärpedjup vid större bränvidd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej!

En kort fråga!

Om jag har en längre bränvidd på ett objektiv (säg 90 mm) och använder mig av t.ex. bländare 5,6. Och så har jag ett objektiv med en kortare bränvidd (säg 50 mm) och använder mig av samma bländare (5,6). Får jag då ett kortare skärpedjup med 90 mm objektivet?

Jag förutsätter också att det jag fotograferar är likas tort i sökaren så jag går alltså närmare med den mindre bränvidden för att "fylla ut" bilden så den i sökaren ser likadan ut som jag använder det större objektivet med större bränvidd.

Hoppas någon förstod frågan :)

mvh
David

Humm..ja ska vi se

Om du har t.ex. ditt 90mm så ger det likvärdig avbildningsskala vid 1.8 Meter som ditt 50mm gör vid 1 Meter.

Om motivet befinner sig 1.8 Meter bort med ditt 90mm så har du vid f/5.6 skärpa från 1.74 -> 1.85. Dvs. 10.76 cm (om man ska vara exakt)

Om då samma motiv skall avbildas med ditt 50mm så ska du då befinna dig 1 Meter bort och då får du vid 5.6 skärpa från 0.95 -> 1.06. Dvs. 10.78 (om man ska vara exakt).

Så mitt svar är Nej...men det kanske inte är så enkelt....Hoppas du förstod mina siffror.

Finns säker någon som kan förklara varför..

Jag kan inte matematiskt förklara, men det är inte så att teleobjektiv ger kortare skärpedjup - snarare tvärtom. Däremot används teleobjektiv annorlunda samt att karatären på oskärpan är anorlunda vilket gett upphov till den breda missuppfattningen att teleobjektiv ger kortare skärpedjup.

I Aktuell Fotografi skrev en dansk fotograf artiklar på detta tema i mitten av åttiotalet. Han bevisade att det större skärpedjupen med teleobjektiven, en egenskap som han använda till landskapsbilder.

Senast ändrad:
Som jag har förstått det är bara avbildningsskala och bländare som spelar roll för skärpedjupet. Om motivet är lika stort i sökaren med ett 28mm som ett 90mm-objektiv är skärpedjupet lika stort med samma bländare, även om det inte alls blir samma bild.

Jeppe skrev:

Om motivet befinner sig 1.8 Meter bort med ditt 90mm så har du vid f/5.6 skärpa från 1.74 -> 1.85. Dvs. 10.76 cm (om man ska vara exakt)

Kan du berätta hur du räknar ut detta, Jespeer. Jag vill jättegärna lära mig...

mvh Janne

Ekvationerna för skärpedjup finns här:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1686

Jag citerar artikeln:
"Om vi tittar på formel 1) så ser vi att när avståndet till objektet är mycket mindre än hyperfokalavståndet ,vilket är det vanligaste scenariot, så kan skärpedjupet förenklas till

4) Skärpedjupet framför objektet = skärpedjupet bakom objektet = N(1+M)·c/M²
Det intressanta med detta är att skärpedjupet är oberoende av objektivets brännvidd vid samma avbildningsskala. "

Men läs gärna hela artikeln..;)

Alla brännvidder ger samma skärpedjup om avbildningsskalan är densamma. Det som skiljer är fördelningen. Med vidvinkel blir skärpedjupet bortom större än mot kameran. Ett tele ger större skärpedjup mot kameran och mindre bortom. Detta gör att t ex bilder på blommor med fördel tas med tele om man vill ha lugn oskarp bakgrund.

Senast ändrad:
aha!

Det var en intressant detalj som jag blev uppmärksammad på där Olle!

Något att tänka på då jag tar porträtt med olika brännvidder. Kanske läge att ställa fokuseringen manuellt vid lägre brännvider då för att säkerställa en oskarp bakgrund då det önskas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar