Annons

Kort skärpedjup? Glöm inte bort 200/5,6!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Många nya (och många gamla, förstås!) fotografer suktar efter kort skärpedjup. Nybörjarna kanske inte inser att de har utrustning som kan ge dem det och tror att man måste ha en 50/1.8 eller åtminstone en 2.8-glugg. Det finns en parameter till som påverkar skärpedjupet, nämligen brännvidd. Nikon - och jag tror också de andra - har en paketglugg som många köper i paket med hus och normalzoom: 50-200/3.5-5.6. Om man använder den på 200mm med bländare 5.6 får man ett riktigt schysst skärpedjup!

Jag tog några bilder som visar detta, hoppas jag. Det visar dock inte något som för bildkonsten framåt, men det hoppas jag att ni ursäktar! :)

De fyra första bilderna är tagna med 200/5.6, den sista med 50/1.8 för jämförelse.

Per.

PS. Ni får vrida skärmen nittio grader moturs när ni tittar på blombilden! :)

Bilagor

• DSC_8035.JPG
    DSC_8035.JPG
    53.4 KB · Visningar: 1,217
  • DSC_8036.JPG
    DSC_8036.JPG
    57.2 KB · Visningar: 1,211
  • DSC_8039.JPG
    DSC_8039.JPG
    48.3 KB · Visningar: 1,202
  • DSC_8040.JPG
    DSC_8040.JPG
    49.8 KB · Visningar: 1,209
  • DSC_8042.JPG
    DSC_8042.JPG
    49.5 KB · Visningar: 1,214
Jag tror du blandar ihop skärpedjup med bakgrundsoskärpa. Bakgrundsoskärpan ökar med brännvidden, medan skärpedjupet minskar i mycket mindre grad. Vid korta fotoavstånd och samma avbildningsskala och bländare brukar skärpedjupet bli ungefär lika oavsett brännvidd. På de två sista bilderna kan man se att bilden med 200/5,6 har större skärpedjup än 50/1,8. Däremot är bakgrundsoskärpan ungefär lika.

Olle

Jag tror du blandar ihop skärpedjup med bakgrundsoskärpa. Bakgrundsoskärpan ökar med brännvidden, medan skärpedjupet minskar i mycket mindre grad. Vid korta fotoavstånd och samma avbildningsskala och bländare brukar skärpedjupet bli ungefär lika oavsett brännvidd. På de två sista bilderna kan man se att bilden med 200/5,6 har större skärpedjup än 50/1,8. Däremot är bakgrundsoskärpan ungefär lika.
av denna anledning kan ofta längre bränvidd med mindre bländartal vara en effektivare metod att isolera/separera ett objekt mha skärpa-oskärpa, än en normal- eller kort teleglugg på full bländare.

se pers bilder av beethoven. (är det väl?)

Senast ändrad:

Olle

Hej, nu blev jag nog lite förvirrad. Kan du förtydliga vad skärpedjup är? Jag är nog en av dem som trott att kort skärpedjup gav bakgrundsoskärpa.

mvh
Jenny

För att citera Fotoordboken av Verner Noll så är skärpedjup "Det område framför och bakom Inställningsplanet som avbildas skarpt."
Om man jämför två objektiv med olika brännvidd som vid en viss avbildningskala och bländare ger samma skärpedjup enligt ovan, så kommer objektivet med längre brännvidd att ge mer bakgrundsoskärpa. Så hur mycket bakgrundsoskärpa man får beror på skärpedjupet och brännvidden.

Olle

Jag var kanske lite väl kortfattad i mitt förra inlägg, så jag skulle vilja komplettera det lite.
För att citera Fotoordboken av Verner Noll så är skärpedjup "Det område framför och bakom Inställningsplanet som avbildas skarpt."
Det där citatet var endast första meningen i en artikel på nästan en sida plus illustrationer.
Det som menas med "skarpt" är i det här fallet det som upplevs som skarpt. Så fort man lämnar det exakta "inställningsplanet" så avtar skärpan. Boken skrevs på den analoga tiden och då ansågs det vara skarpt som såg skarpt ut för blotta ögat när man tittade på bilden på ett avstånd = bilddiagonalen (eller mer). Idag har jag förstått att en del avgör om bilden är skarp nog när dom pixelpeepar i 100% på en stor högupplöst datorskärm och med ögonen så nära som deras närgräns medger.

Så hur mycket bakgrundsoskärpa man får beror på skärpedjupet och brännvidden.
Kanske självklart för de flesta, men vill ändå påpeka att även avståndet mellan huvudmotiv och bakgrund spelar roll för hur oskarp bakgrunden blir.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar