Annons

Korrupta bilder på datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

BertJ2

Aktiv medlem
När jag kopierar bilder till min dator blir vissa bilder helt förstörda, se exempel nedan. Det verkar vara något fel med hårddisken för bilderna blir felfria när jag kopierar till en annan hårddisk på samma dator eller till en annan dator.
Jag har inte märkt något konstigt med andra filer på denna hårddisk. Är det någon som har en aning vad detta kan bero på? (Jag har Vista på datorn)

 
Jag har råkat ut för samma sak på min HP med Vista.

Jag har tills vidare fixat det genom att använda en annan (långsam) kortläsare, då fungerar det. Däremot om jag använder den inbyggda får jag massor av liknande fel.
 
Jag får detta fel inte bara när jag kopierar från minneskort, utan också när jag kopierar från en annan hårddisk.
 
Har någon gång råkat ut för liknande fel på xp. Har märkt att även om det ser helt galet ut i ett bildbehandlingsprogram så kan det se helt rätt ut i ett annat. För mig har det mest handlat om raw-filer.

En gissning är att det är något galet med hårddisken, kablar eller kontrollkretsen. Kanske låter som en helgardering men enda sättet är oftast att prova att byta en sak i taget och köra ett tag för att se om man kan återskapa felet.
 
Zebulah skrev:
Har någon gång råkat ut för liknande fel på xp. Har märkt att även om det ser helt galet ut i ett bildbehandlingsprogram så kan det se helt rätt ut i ett annat. För mig har det mest handlat om raw-filer.

En gissning är att det är något galet med hårddisken, kablar eller kontrollkretsen. Kanske låter som en helgardering men enda sättet är oftast att prova att byta en sak i taget och köra ett tag för att se om man kan återskapa felet.

Har också varit med ett antal gånger att om jag tar en hårddisk som strular å det grövsta och formatterar om den så fungerar den perfekt efter det.
 
Det som är märkligt är att det verkar bara vara foton och filmer som blir korrupta när jag kopierar dem. Jag har inte märkt något fel på andra filtyper. Gör Vista något speciellt när man kopierar dessa typer av filer?

Googlade lite på ämnet och det verkar vara många som har liknande problem i Vista. Teorier kring orsaken till problemet varierar från fel på kortläsare och USB-portar till CPU och BIOS.
 
Så har det också hänt mig... jag upptäckte att en del bilder var trasiga på min hårddisk... och jag vet hur det hände.

Kör Raid mirroring på två hårddiskar, men gjorde lite handhavande fel och hade inte den ena disken i datorn då jag tankade över bilderna. Det blev bra för de flesta bilder, men en del blev korrupta. De heter *.CR2 men kan inte öppnas.

Som tur var hade jag en del av bilderna kvar på en annan bärbar dator... eller nja, tills i morse då jag inte längre behövde dem, så jag tog bort mappen med bilder - den hamnade inte i papperskorgen.

Efter att jag tagit bort mappen visade det sig att jag faktiskt behövde bilderna på "stora datorn", då jag upptäckte att vissa bilder var korrupta.

Så ett litet tips på program som enkelt letar reda på gamla filer är Active@ File Recovery. Det programmet verkar hitta allt som tagits bort tidigare på datorn och där inget annat skrivit över på samma stället på hårddisken.

Tyvärr har jag inte hittat något program som fixar till korrupta filer. Det skulle jag gärna läga vantarna på i så fall!
 
I mitt fall så kom jag på orsaken. Jag kan inte ha Ipoden kopplad samtidigt som jag kopierar bilder. Varför har jag ingen aning om, men utan Ipod så fungerar det smärtfritt.
 
Nu händer det inte bara med bilder längre utan även andra filtyper blir korrupta, Jag har bytt ut hårddisken mot en ny, men samma problem kvarstår.
 
@Bert:Det verkar som om du kanske trots det inte hade en dålig disk från början. Kan det vara så att du använder Vista? Det verkar vara ett riktigt problemoperativsystem när det kommer till fotohantering

Jag hittade några forumtrådar där användare av Vista har problem.

Corrupt jpg files on harddrive after moving them
http://forums.techguy.org/digital-photography-imaging/672261-corrupt-jpg-files-harddrive-after.html

Corrupt jpegs upon copying with Vista
http://forums.techguy.org/digital-photography-imaging/598425-corrupt-jpegs-upon-copying-vista-3.html

Ang. korrupta jpg-filer.
http://alkiratech.tripod.com/jpegcorruption/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.