Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrigera felaktig vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Jag och min flickvän har köpt ny båt och vi ville ha bilder på båten under segel. Därför satte jag av min flickvän på en brygga för att hon skulle ta bilder med min Dynax 7D medan jag seglade. I språnget kom någon åt vitbalansknappen så alla bilder blev till min förtvivlan blå.
 

Bilagor

  • blå bild.jpg
    blå bild.jpg
    35.9 KB · Visningar: 563
forts..

Jag har gjort ett försök att rädda några bilder i Photoshop genom att först välja Automatisk färg och sedan justera den blå kanalen i Kurvor.
 

Bilagor

  • kurvor.jpg
    kurvor.jpg
    33.6 KB · Visningar: 484
forts...

Jag tycker själv att resultated blivit acceptabelt, men undrar om någon på detta forum skulle ha gjort på något annat sätt, eller vill kommentera hur jag gått tillväga? Jag har mest provat mig fram till resultatet men det kanske finns en mer akademisk väg att korrigera en felaktigt inställd vitbalans?

Johan Hackman
 

Bilagor

  • korrigerad bild.jpg
    korrigerad bild.jpg
    37.5 KB · Visningar: 478
I kurvor kan du använda mittenpipetten för att dutta på något neutralt. Då kommer färgerna i hela bilden att ställas in på ungefär r=g=b i den duttade punkten. När jag duttar på den del av överbyggnaden som befinner sig i skugga får jag ett hyffsat resultat, men i din fullstorleksbild hittar du säkert något bättre objekt som skall vara neutralt.
 
det finns en jättefiffig grej i ps cs och cs2 som fixar sånt här galant.
med ett enda klick i en ruta så fick jag nedanstående resultat.
mycket behändigt.
jag har använt match color i ps. finns under image-adjustments och så ett klick i "neutralize".
vill man bara tona ner färgsticket litegrann så använder man fade.

det finns många sätt man kan använda match color. det här är ett.
 

Bilagor

  • inte-bla-bild.jpg
    inte-bla-bild.jpg
    24.7 KB · Visningar: 450
Estethia skrev:
jag har använt match color i ps. finns under image-adjustments och så ett klick i "neutralize".
vill man bara tona ner färgsticket litegrann så använder man fade.


Det där var något nytt för mig.
Alltid kul att lära sig något nytt i photo shop :).
 
Christels tips var nog det bästa jag läst. Jag har massor av bilder som vitbalansen är uppåt väggarna på. Har suttit och försökt få till det många gånger utan att få nåt bra resultat. Plötsligt blir det ju kanonbra på ingen tid alls. Nu fick jag en massa energi att fixa till bilderna en gång för alla. Tack Christel, kunde man dela ut poäng för värdefulla tips här skulle du få det direkt.
 
:eek:D
visst är match color fiffigt?!
jag har fått använda det lite oftare nu, när jag försöker komma underfund med och få känsla för vitbalansen på en ny kamera. det är inte lätt så här i början.
med match color blir det oftast toppenresultat på microkort tid (fade är skönt att ha då neutralize ibland tar i för mycket, så slipper man joxa ner det på andra sätt) så det känns faktiskt ganska tryggt att experimentera med vitbalansen. särskilt som helfel vitbalans fixas rätt snyggt.

ändrar man ordentligt i färgerna kan man få ökat brus i bilderna.
då funkar tex. neat image bra att dra ner det en aning.
 
Jag har nu suttit och fixat bilder sen förra inlägget. 9 gånger av 10 fungerar "match color" perfekt, den tionde gången funkar jim heikkinens tips bra i stället, fast man får prova sig fram lite. Det är kort tagna inomhus med min gamla Casio Exilim som vitbalansen blir fel på. Lysrör klarar den inte.
 
Jag använde mig av levels för att korrigera balansen. Jag korrigerar varje kanal för sig(RGB alltså) genom att dra i dom yttre pilarna så dom hamnar innanför histogrammet. Det gör att man oftast får en neutral bild.
 

Bilagor

  • blabild.jpg
    blabild.jpg
    54.8 KB · Visningar: 360
jimh skrev:
I kurvor kan du använda mittenpipetten för att dutta på något neutralt. Då kommer färgerna i hela bilden att ställas in på ungefär r=g=b i den duttade punkten. När jag duttar på den del av överbyggnaden som befinner sig i skugga får jag ett hyffsat resultat, men i din fullstorleksbild hittar du säkert något bättre objekt som skall vara neutralt.

Jo,det här fungerar mycket bra på många bilder med färgstick och jag vill bara förtydliga lite genom att säga att man alltså lämpligen tar mittenpipetten och duttar i någon del av bilden som man vet eller antar ska vara typ mellangrå i verkligheten eller neutral alltså som Jim uttrycker det.

Ojdå det där måste vara den längsta mening jag skrivit. :)

Förresten kan tilläggas att samma sak går att göra i Nivåer, undrar om det är någon skillnad?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.