Annons

Korrektion av avbildningsfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
När man framkallar ORF-filer med Olympus Viewer 2 kan man låta programmet korrigera de geometriska avbildningsfelen.

Nu är frågan: om man låter kameran lagra bilderna som JPG, görs då de geometriska korrektionerna automatiskt vid lagringen?

Jag sitter med en blandad bunt av JPG- och ORF-bilder, och för ORF-arna är svaret givet. Men, men, är det så att säga redan korrigerat i JPG-arna?

Gäller det för nya MFT eller klassiska FT?

Micro Four Thirds (MFT) skiljer sig från "classic" FT. Jag har fattat det som att det du ser i sökaren, är det som redan är korrigerat och hamnar så i JPEG. Videofilmar du med MFT-kameran, så är det också med korrigeringarna på plats.

Däremot gäller för rådata i ORF-filerna att de har EXIF-information med korrigeringsparametrar för den externa programvaran, antingen från Olympus eller från Apple eller från Adobe. Kollar du t.ex. med dcraw, så har du varken vinjetterings- eller förvrängningskorrektioner utförda.

Kollade som hastigast med Classic FT

.
Med "classic" Four Thirds, så får du själv välja i Viewer2 om du vill addera "Förvrängningskorrigering" och/eller "Skuggkompensering", när du jobbar med råfilerna.

"Distortion Correction" läser av "lens profile" i EXIF-data och kan nyttja dessa i ett Auto-läge i Viewer2. Vad jag kan se, sker ingen korrigering av JPEG direkt ut från kameran.

Hanteringen av "Shading Compensation", dvs vinjetteringskorrigeringen, skiljer sig från distorsionsdito, för om den är påslagen i kameramenyn, så kan man inte nyttja Auto-läget i Viewer2. Manuell inställning av parametern i Viewer2 går dock.

Ingen av parametrana lyfts dock automatiskt in och blir påslagna i Viewer2, inte ens om "Shading Comp" är påslagen i menyn i kameran, till skillnad för "Picture tone", "Gradation", "Noise Filter".

Micro Four Thirds (MFT) skiljer sig från "classic" FT. Jag har fattat det som att det du ser i sökaren, är det som redan är korrigerat och hamnar så i JPEG. Videofilmar du med MFT-kameran, så är det också med korrigeringarna på plats.

Däremot gäller för rådata i ORF-filerna att de har EXIF-information med korrigeringsparametrar för den externa programvaran, antingen från Olympus eller från Apple eller från Adobe. Kollar du t.ex. med dcraw, så har du varken vinjetterings- eller förvrängningskorrektioner utförda.

Jag kollade med några bilder som hade "kända" räta linjer, och visst har du rätt. Min E-3 gör inte några korrigeringar innan den lagrar JPG-bilder, men däremot kan man gpra den korrektionen (och en del andra) i Viewer 2.

Tack för info och tips i dina båda inlägg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar