Annons

Ansiktsigenkänning - vilket program?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte bara flika in att jag fortfarande med intresse följer tråden! Även om jag inte hunnit undersöka några av tipsen närmare.
Jag har ärligt talat inte tänkt på PUL, eller satt mig in i vad den föreskriver för sådana här fall. Det kan vara så att någon annan i föreningen gjort det. Men det borde jag förstås orientera mig om.
Den nya dataskyddsförordningen är ännu mer långtgående. Se http://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/dataskyddsforordningen/dataskyddsdagen/
Gäller för företag och myndigheter.
Huruvida en privatpersons fotoarkiv med personuppgifter lagrat hos något företag omfattas har jag inte satt mig in i men i praktiken borde väl företaget bli personuppgiftsbiträde?
 
Kan lägga till:
Förordningen omfattar i princip all behandling av personuppgifter, det vill säga sådan behandling som sker i företag, i föreningar, inom myndigheter och av privatpersoner. Det finns dock undantag:
t.ex. personuppgiftsbehandling som sker av en privatperson för rent personligt bruk.

Förordningen gäller för de personuppgiftsansvariga som är etablerade i EU. Den gäller också för personuppgiftsansvariga som är etablerade utanför EU i vissa fall, nämligen om de behandlar personuppgifter i samband med att de erbjuder varor och tjänster till personer i EU eller behandlar personuppgifter i samband med övervakning av människors beteende i EU. Med det sistnämnda avses till exempel att man spårar enskilda personers beteende på internet för att skapa kundprofiler eller liknande.

Det sistnämnda borde också omfatta Google, Facebook mfl som gärna vill att man taggar ansikten åt dem.
Vad de tänkt göra med sådan data kan man bara spekulera i.
 
Det borde väl vara enkelt för TS att se till att han bara använder finessen privat i enlighet med vad PUL föreskriver om "privat natur"? (PUL 6 §)


Varför det?

Jag tänker på §33 som förbjuder överföring av personuppgifter till andra länder.
USA är ett land som ingår i de man inte för överföra till. Frågan är hur det blir om uppgifterna överförs till Googles servrar som står i Sverige. Vad gäller då? Företaget är Amerikanskt.
 
Tänkte bara flika in att jag fortfarande med intresse följer tråden! Även om jag inte hunnit undersöka några av tipsen närmare.
Jag har ärligt talat inte tänkt på PUL, eller satt mig in i vad den föreskriver för sådana här fall. Det kan vara så att någon annan i föreningen gjort det. Men det borde jag förstås orientera mig om.

Undantaget som PMD nämner (§6) gäller endast fysiska personer. Så ni måste förhålla er till PuL.
 
Gäller för företag och myndigheter.
Huruvida en privatpersons fotoarkiv med personuppgifter lagrat hos något företag omfattas har jag inte satt mig in i men i praktiken borde väl företaget bli personuppgiftsbiträde?

Dataskyddsförordningen gäller alla som behandlar personuppgifter, även privatpersoner!

Tillägg, jag ser att du i ett senare inlägg korrigerat detta inlägg som jag kommenterat. Bra där!
 
Senast ändrad:
Jag tänker på §33 som förbjuder överföring av personuppgifter till andra länder.
USA är ett land som ingår i de man inte för överföra till. Frågan är hur det blir om uppgifterna överförs till Googles servrar som står i Sverige. Vad gäller då? Företaget är Amerikanskt.
Att bolaget är amerikanskt är irrelevant för förbudet att överföra personuppgifter till andra länder. Så länge servrar i Sverige används så bryter man inte mot PUL 33 §.

Det är dessutom tillåtet att överföra personuppgifter till mottagare i USA som har anslutit sig till "Privacy Shield".

Jag undrar f.ö. hur mycket det bryts mot den paragrafen rent generellt. Det finns ju rätt många "moln"-tjänster numera och alla har knappast servrar i Sverige.
 
Vad har PUL och annan lagstiftning med vilket program som är bäst på ansiktsigenkänning att göra?

Jag använder för övrigt Lightroom CC Classic för detta, och det fungerar hyfsat när man lärt programmet några olika exempel på ansikten - ibland blir det dock väldigt märkligt.
 
Vad har PUL och annan lagstiftning med vilket program som är bäst på ansiktsigenkänning att göra?

Ett foto på en person som är identifierbar är en personuppgift. Beroende på vad du använder dina bilder till så kan PuL vara något du måste förhålla dig till.
 
Att bolaget är amerikanskt är irrelevant för förbudet att överföra personuppgifter till andra länder. Så länge servrar i Sverige används så bryter man inte mot PUL 33 §.

Det är dessutom tillåtet att överföra personuppgifter till mottagare i USA som har anslutit sig till "Privacy Shield"..

Var tvungen att kolla lite innan jag kommentarade.
Jag känner tveksamhet till om du har rätt när det gäller irrelevant. Du är väldigt bastant i ditt uttalande och min erfarenhet är att det sällan är bra när det gäller juridik. En undran från min sida, hur vet du att du landar på servrarna i Sverige om du använder Google Photo?

Efter att ha kollat privacy shield, så är mitt förståelse att det endast gäller mellan företag. Så jag tänker att det inte är relevant för trådskaparen.

Avslutar mitt deltagande i denna tråden med att konstatera att trådskaparen nog förstår att frågan var mer komplex än bara en tjänst/programvara för ansiktsigenkänning.
 
Jag känner tveksamhet till om du har rätt när det gäller irrelevant. Du är väldigt bastant i ditt uttalande och min erfarenhet är att det sällan är bra när det gäller juridik. En undran från min sida, hur vet du att du landar på servrarna i Sverige om du använder Google Photo?
Om datan man för över till Google hamnar på en server utanför Sverige så är förstås PUL 33 § tillämplig.

Efter att ha kollat privacy shield, så är mitt förståelse att det endast gäller mellan företag. Så jag tänker att det inte är relevant för trådskaparen.
Det kan du mycket väl ha rätt i. Jag har inte orkat läsa igenom EU-dokumenten om Privacy Shield.

Å andra sidan har vi också PUL 7 § att förhålla oss till, dvs sånt som enbart handlar om journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande. För sådant gäller inte PUL 33 §.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.