Director
Aktiv medlem
Läste i dag att Kiss hade som intention att kräva äganderätten till alla bilder som skulle tas av dem under konserten i Stockholm, och att de dessutom i efterhand skulle kunna kräva att fotograferna framställde kopior av sina bilder och skickade ut dem i kommersiellt syfte dit Kiss så begärde. De insåg sedan att om de skulle sätta sina planer i verket så skulle inga fotografer skickas ut till konserten och därmed skulle de inte få någon publicitet kring Sverige-spelningen.
Aerosmith tvingade de fotografer som ville vistas i scendiket att skriva på ett liknande kontrakt, där de fick äganderätten till bilderna, och där alla fotografer skulle skicka in sina bilder efter konsertern till dem. Såg själv aldrig kontraktet, då jag missade tiden. Däremot skrev jag på ett annat kontrakt när jag plåtade Iggy Pop under Peace & Love; dock inte alls med samma idiotiska äganderättskrav.
Peace & Love skiljer för övrigt ut A- från B-fotografer, och i ackrediteringsansökan måste man kryssa i en ruta där man antingen förbinder sig till att festivalen får kostnadsfri tillgång till ens bilder, eller inte. Jag kryssar alltid i att de inte får det till mina bilder, därmed får jag aldrig A-fotopass heller. Äganderätten till mina bilder anser jag är viktigare!
Det här börjar bli allt vanligare, med idiotiska krav från artister på pressen. Dags snart att pressen börjar ta betalt av artisterna för att komma och skriva/fota och ge publicitet om det ska fortsätta spå det här löjeväckande sättet.
Ett annat stort problem är alla ungdomar som gärna ställer upp och fotar och ger bort sina bilder, bara de kommer in gratis. Men arbetar ju heller inte inom media och lever på det. Och som en förlängning på detta så finns det ju kvällspressen som gladeligen tar emot undermåliga bilder, tagna med mobiltelefoner och vad som helst, bara de slipper betala för sig. Dags att BLF, Journalistförbundet, TU m.fl. sätter lite press på sina medlemmar och medieföretagen.
Aerosmith tvingade de fotografer som ville vistas i scendiket att skriva på ett liknande kontrakt, där de fick äganderätten till bilderna, och där alla fotografer skulle skicka in sina bilder efter konsertern till dem. Såg själv aldrig kontraktet, då jag missade tiden. Däremot skrev jag på ett annat kontrakt när jag plåtade Iggy Pop under Peace & Love; dock inte alls med samma idiotiska äganderättskrav.
Peace & Love skiljer för övrigt ut A- från B-fotografer, och i ackrediteringsansökan måste man kryssa i en ruta där man antingen förbinder sig till att festivalen får kostnadsfri tillgång till ens bilder, eller inte. Jag kryssar alltid i att de inte får det till mina bilder, därmed får jag aldrig A-fotopass heller. Äganderätten till mina bilder anser jag är viktigare!
Det här börjar bli allt vanligare, med idiotiska krav från artister på pressen. Dags snart att pressen börjar ta betalt av artisterna för att komma och skriva/fota och ge publicitet om det ska fortsätta spå det här löjeväckande sättet.
Ett annat stort problem är alla ungdomar som gärna ställer upp och fotar och ger bort sina bilder, bara de kommer in gratis. Men arbetar ju heller inte inom media och lever på det. Och som en förlängning på detta så finns det ju kvällspressen som gladeligen tar emot undermåliga bilder, tagna med mobiltelefoner och vad som helst, bara de slipper betala för sig. Dags att BLF, Journalistförbundet, TU m.fl. sätter lite press på sina medlemmar och medieföretagen.