Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Koppla samman pc och mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Axel21

Ny medlem
Tja! Undrar ifall det går att koppla samman en pc laptop med en macbook air? Hittar nämligen inte mycket på google (vet inte riktigt vad jag ska söka på). Tanken är att jag vill använda pc'n på macbook skärmen om ni fattar vad jag menar. Om det går, hur går man tillväga?
Tack.
 
Det är väl fjärrskrivbord i så fall. Annars går det ju att köra Windows via Bootcamp eller i en virtuell maskin direkt på Macen.
 
Tja! Undrar ifall det går att koppla samman en pc laptop med en macbook air? Hittar nämligen inte mycket på google (vet inte riktigt vad jag ska söka på). Tanken är att jag vill använda pc'n på macbook skärmen om ni fattar vad jag menar. Om det går, hur går man tillväga?
Tack.

Jag använder regelbundet remote desktop (googla, det finns flera produkter) på min mac för att komma åt min pc när jag reser eller jag bara är i ett annat rum.
 
Tja! Undrar ifall det går att koppla samman en pc laptop med en macbook air? Hittar nämligen inte mycket på google (vet inte riktigt vad jag ska söka på). Tanken är att jag vill använda pc'n på macbook skärmen om ni fattar vad jag menar. Om det går, hur går man tillväga?
Tack.

Eftersom du redan har en PC, så antar jag att du varken är intresserad av att byta till Windows på din Mac (BootCamp), eller att köra Windows virtuellt (vmWare, etc), utan helt enkelt vill du nå din existerande PC med Windows från din Mac-dator?

Isf. skall du aktivera fjärrstyrning på din PC, och sedan ladda hem denna app till din Mac: https://itunes.apple.com/se/app/microsoft-remote-desktop/id715768417?mt=12
 
Finns många snygga lösningar, men Teamviewer fungerar enligt egen erfarenhet mycket stabilt. Fungerar även via nätet, så att du kan komma åt hemmadatorn från jobbet eller från mobilen.
 
Observera dock att om man använder Teamviewer så kan datatrafiken gå via Teamviewers servrar. Huruvida trafiken går den vägen eller inte är inte alltid lätt att veta. Det är måhända inget större problem för det mesta, men om man inte vill att känsliga uppgifter ska komma på vift så kan det vara värt att tänka efter en extra gång om man vill använda Teamviewer.

Jag håller med dem som har föreslagit Microsoft Remote Desktop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.