Annons

Koppla mikrofon till D7500

Produkter
(logga in för att koppla)

SM4FPD

Medlem
Jag har en D7500, och kameran har ju kontakt för yttre mikrofon.
En vanlig 3,5 mm kontakt.
Men frågan är om det är en två eller trepolig jack? Dvs mono eller stereomik?
Blir det mon om man kopplar till en mic? kopplar kameran om själv beroende på hur man kopplar in miken?
Fullständigt omöjligt att få fram spec på detta.
Någon?

Roy

Enligt manualen.
Använda en extern mikrofon
Den extra stereomikrofonen ME-1 eller den trådlösa mikrofonen ME-W1
kan användas för att spela in ljud för filmer

Köp en Zoom (ljudinspelare) istället och spela in ljudet med kameran. Sedan kan du synca kameraljudet och ljudet från Zoomen och sedan muta ljudet från kameran. Det blir oftast mycket bättre.
Trådlös mikrofon är näst bäst. Kameran står nästan alltid ooptimalt till för att få bra ljud.

Precis som Karl skriver så är inte vanliga systemkameror bra på att plocka upp ljud.
Oavsett om det är extern eller intern mikrofon.

Den interna plockar upp ALLT objektivoljud som du aldrig hört tidigare.
En extern är också duktig på det.

Som grädde på moset så är ljudhanteringen dålig i kameror. Det komprimeras väldigt hårt, så mycket så att du kommer höra skillnad på kameraljud och den redan nämnda Zoom.
Kanske inte när du spelar upp det i dåliga högtalare kopplade till datorn men definitivt kommer du höra skillnad med ett par hyffsade hörlurar kopplade till datorn.

Det är framför allt när det är låg nivå på ljudet runt kameran som ljud från objektivet och eventuell hantering av kameran spelas in med stor tydlighet. Speciellt om man kör med AGC på kameran. Då kompenserar den för tystnaden genom att höja känsligheten så autofokuseringsljud och liknande hörs starkare.

Ändå är en stereomikrofon med riktverkan monterad i blixtskon betydligt bättre än den inbyggda i kameran.

När man filmar sånt som rör på sig (och annars är det inte så stor poäng med att filma) och ska både få till bildutsnitt, exponering och dessutom ha koll på ljudet, då blir det svårt att hantera utan att ha en ljudtekniker till hjälp. Det kan fungera bra om man filmar någon som sitter och pratar (typ videobloggare), men inte så bra när man filmar en scen med ett par skådespelare som dessutom har en dialog.

Ljudsynkning från separata ljudinspelare underlättas av en klappa, även om det går på annat sätt också.

Tack för svaren, men det där vet jag, står i handboken.
Vad jag efterlyser är som jag skrev:

Men frågan är om det är en två eller trepolig jack? Ja även 4-poliga 3,5 mm kontakter finns ju numer. Dvs mono eller stereomik?
Blir det mono om man kopplar till en mic? kopplar kameran om själv beroende på hur man kopplar in miken?
Även spec på huruvida mikrofoningången på kameran matar elektretmikrofon, och dess känslighet impedans etc. Vad händer med en dynamisk mic exvis.
Dvs lite mer teknik för den som vill löda in och prova egna mikrofoner

Roy

Senast ändrad:
Jag kan inte mycket om kameran men mikrofonen manualen rekommenderar, ME-1, är en stereo mikrofon med TRS kontakt. Dvs tre poler. Så troligtvis jord, höger och vänster signal.

Jag kan inte svara på om kameran är så klipsk att den automatiskt gör ljudspåret till mono om den känner av att det inte är en stereo mikrofon. Men har det stor betydelse? Troligtvis redigerar man ju filmen sedan och kan då enkelt ta bort en ”tom” kanal och markera den kvarvarande som mono.

Men den har trepoligt jack och kan ta emot stereo signal.

Men frågan är om det är en två eller trepolig jack? Ja även 4-poliga 3,5 mm kontakter finns ju numer. Dvs mono eller stereomik?
Blir det mono om man kopplar till en mic? kopplar kameran om själv beroende på hur man kopplar in miken?
Även spec på huruvida mikrofoningången på kameran matar elektretmikrofon, och dess känslighet impedans etc. Vad händer med en dynamisk mic exvis.

Roy
Kameran har säkert en TRS-ingång (3-polig) för stereo, mono eller dual-mono.
TRRS (4-polig) används mest för mobiler.
Om man t.ex har en lavalier-mygga med TRRS-plugg så får man använda en adapter TRRS till TRS mellan mikrofonen och kameran.

Plug-in power brukar vara ca 2,5V för att mata myggor och små mikrofoner som inte har egen matning eller drivs av ett batteri.
Man får helt enkelt kolla specifikationerna på mikrofonen om vad som krävs.

Ibland är enda sättet att kolla om mikrofonen passar "Try and Error".

Senast ändrad:
Jag använder en ME-1 när jag filmar med kameran (D810). Har inte provat med monomikrofon/tvåpolig kontakt. Om inte kameran "tänker" så kortsluter man ena kanalen till jord med en tvåpolig kontakt. ME-1 ger betydligt mindre ljud från fokus, bländare osv än de inbyggda, men helst ska man ju stänga av alla automatiska funktioner när man filmar, om mikrofonen är nära kameran. Men en extern inspelare idag med otroligt bra ljud kostar väldigt lite i dag. När det ska bli extra bra använder jag en zoom h2n (gammal numera), som t.o.m. spelar in surround om man vill. Synkroniseringen förenklas om man även spelar in ljud på kameran och justerar i redigeringen tills ekot försvinner.

Jag har en D7500, och kameran har ju kontakt för yttre mikrofon.
En vanlig 3,5 mm kontakt.
Men frågan är om det är en två eller trepolig jack? Dvs mono eller stereomik?
Blir det mon om man kopplar till en mic? kopplar kameran om själv beroende på hur man kopplar in miken?
Någon?

Roy
Oavsett hur kameran tekniskt löser uppgiften så blir ljudupplevelsen mono med monomikrofon.

EDIT:
Som någon skrev tidigare. En monoplugg i ett stereojack kortsluter höger kanal. Alltså används i praktiken endast vänster kanal för mono. Inte att signalen blir lika i båda kanalerna som jag skrev först.
Kanhända att kameran ändå lägger ljudet i båda kanalerna för att det ska höras i båda öronen om någon lyssnar med lurar.

Varför behöver du veta det du frågar?

Senast ändrad:
Med externa mikrofoner är det dessutom ofta problem att hitta en med rätt impedans så att ljudet blir bra. Många mikrofoner har problem med den oftast enkla preamp:en som sitter i systemkameror som inte tycker om fel impedans på mikrofonen.

Med externa mikrofoner är det dessutom ofta problem att hitta en med rätt impedans så att ljudet blir bra. Många mikrofoner har problem med den oftast enkla preamp:en som sitter i systemkameror som inte tycker om fel impedans på mikrofonen.
Det blir mindre brus om man använder lämplig förförstärkare som ger optimal utnivå. Men då kan man ju lika gärna spela in ljudet separat.

Roy
Stereomikrofonen ME-1 är trepolig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar