ANNONS
Annons

Koppla extern bildskärm till HDMI-porten på datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har en Sony VAIO VGN-AR31M bärbar dator. Till den datorn vill jag nu koppla en extern bildskärm, nämligen Eizo CG 211.

Nu är det som så att min dator inte har någon DVI-utgång, så jag funderar på att koppla skärmen till HDMI-utgången på min dator och för det ämndamålet köpa en HDMI till DVI-D-adapter. Det ska väl funka - eller vad säger ni som är kunniga inom det här området?

Jag skulle iofs kunna koppla bildskärmen till min VGA-port och sedan köpa en VGA till DVI-omkopplare, men jag har hört att det ska vara bättre att koppla skärmen till HDMI-porten. Varför vet jag inte.

Frågan jag ställer mig är om det blir någon form av prestandaförlust (på bildskärmen) i och med att min dator inte är utrustad med en DVI-utgång? Eller spelar det egetnligen inte nån roll?

Senast ändrad:
DVI och HDMI använder samma protokoll för videosignalen så sladden är bara för att omvandla från en kontakt till en annan.

Så använd en sån kabel så har du ingen kvalitetsförlust mellan datorn och skärmen.

Ditt andra alternativ (VGA-DVI) kommer att köra analogt och kan därför bli sämre (dock så klarar nyare skärmar av att 'koda av' den analoga signalen så pass bra att man sällan märker nått)

Tack för svaret, Mikael. Då använder jag HDMI-utgången för den externa bildskärmen.

Är det inte lite konstigt att min bärbara dator inte har en DVI-utgång? Den är ju i övrigt utrustad med det mest ...

Jag har nu ringt till Eizo och de rekommenderade mig att köra genom VGA-porten. De rekommenderade mig att INTE andvända HDMI-porten eftersom det skulle bli nåt problem med upplösningen då.

Det bästa vore ju om min dator var utrustad med en DVI-port (som de flesta nya macar har). Men, eftersom så inte är fallet är alltså Eizos rekommendationer att köra genom VGA-porten. Det följer tydligen med en DVI till VGA omkopplare med bildskärmen. Skillnaden mellan att ha bildskärmen kopplad till en VGA-port istället för en DVI-port ska tydligen vara ytterst liten.
Det skärmen tydligen kan ha vissa svårigheter med, när man kör genom VGA, är de att mörkaste partierna på bilden kan gro igen.

Men, han rekommenderade mig att nästa gång köpa en dator med DVI-utgång.

Som kurios kan jag berätta att jag även ringde YFO Stockholm och pratade med nån som skulle vara expert på bildskärmar där. Och det han sa var att skillnaden (som var ytterst ytterst liten) var att en Eizo bildskärm som var kopplad till datorn via DVI-porten uppvisade en bättre skärpa än en Eizo aom var kopplad till datorns VGA-port. När jag påtalade detta för Eizos service-avdelning så sa det att det var fel att påstå nåt sånt. Det blir ingen skillnad på skärpa, däremot - som sagt - kan det bli en skillnad i valörerna i bildens mörkaste partier. Men, att den skillnaden var så liten att man kunde bortse från den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar