Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiera Dia

Produkter
(logga in för att koppla)

frlarsso

Medlem
Hejsan,

Jag har en massa dia från gud vet när. Jag tänkte kopiera dessa med en digital kamera och en macrolins. Detta verkar för mig vara ett snabbt och effektivt alternativ istället för att skanna varje bild. E det någon som har några tips angående belysning, utförande mm.

Tack på förhand

Fredrik Larsson

frlarsso skrev:
Hejsan,

Jag har en massa dia från gud vet när. Jag tänkte kopiera dessa med en digital kamera och en macrolins. Detta verkar för mig vara ett snabbt och effektivt alternativ istället för att skanna varje bild. E det någon som har några tips angående belysning, utförande mm.

Tack på förhand

Fredrik Larsson

Hmm..

Nu funderar jag bara fritt, men om du lägger dom på en vit skärbräda i plast och drar en stark lampa (eller blixt) underifrån så borde du få jämn och fin belysning. Glöm inte att vitbalansera på skärbrädan bara.

Jag skulle nog scanna dom istället, är det tokigt många? Jag har ju en filmscanner.

/Dennis

Innan jag skaffade min filmscanner brukade jag lägga dia på ljusbordet och maska bort resten av ljusbordet med en pappskiva för att förhindra kontrastförsämrande reflexer i linselementen. Använde sedan en Canon powershot G2 med försättslinser för att få bättre närgräns, för att fotografera av och på så sätt digitalisera bilderna. Resultatet lämnade rätt mycket att önska. Mellanformatsdia fungerade bättre men mörka partier sotade lätt igen och inte heller högdagrar sepparerade snyggt trots att histogrammet fylldes ut utan att bottna eller klippa. Med svartvita negativ där kontrastomfånget är mindre fungerade det helt OK för webbruk al la fotosidan.

Hoppas inte på för mycket. Inte heller blev förfarandet märkbart snabbare än att scanna.

Tack för tipset

Jag har provat detta men resultatet är inte helt tillfredställande. Man får väl krypa till korset och köpa en scanner.

MVH

Fredrik Larsson

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto