Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kop av Canon 5d i Asien!?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_eng

Aktiv medlem
Hej.

Jag befinner mig nu i Asien (som kanske marks pa avsaknaden av vissa bokstaver). Funderar pa att kopa en kamera har och skulle vilja ha lite tips! Vart ar det billigast, Bangkok? Hur fungerar det med garanti? Nagot man ska akta sig for?

Alla tips ar till hjalp!
Tack
/David

Tjena David!

Hoppas allt är bra där borta. Canon vet jag har världsgaranti så det borde inte bli ngt problem, men kolla för säkerhets skull med den affären du handlar av. Var mycket noga med att få kvitto och ett stämplat garantibrev av försäljaren. Kontrollera i affären att allt ligger i förpackningen innan du betalar. Se till att instrucktionsböcker och menyer är på engelska, annars be ngn ställa in det på kameran (kan bli lite jobbigt annars, men det går at t lösa).
Behöver jag säga att handla av en seriös handlare. Känner du någon som kan språket så ta hjälp av honom/henne.

Hoppas jag hjälpt dig lite, annars kanske här finns någon annan som har mer erfarenheter än mig.

//Gustav

Sorry, men ibland blir det fel. Oftast för att man inte har all fakta. Canon har INTE världsgaranti på de digitala kamerorna. Däremot har de detta på objektiv. Men det gäller att man får med den vit/röda garantisedlen (kan även vara vit/grön beroende på produkt).

Ok. Sa nagon varldsgaranti blir det inte tal om pa huset da? Canon har ingen fornm av garanti pa kameror man koper har eller? konstigt..

Skulle vara kul att hora med nagon som kopt kamera har i trakterna!? I den affaren jag kollat i bangkok blir det en nyprisskillnad pa tiotusen, kanske ar vart att ta chansningen pa garantin..

david_eng skrev:
Ok. Sa nagon varldsgaranti blir det inte tal om pa huset da? Canon har ingen fornm av garanti pa kameror man koper har eller? konstigt..

Jo, garanti har de men inte världsgaranti. Blir det fel på den måste du skicka tillbaka den till försäljningsstället på din bekostnad. Måste du göra det så se till att du har alla momspapper redo från när du importerade den till Sverige första gången för annars kan du tydligen åka på det igen.

personligen skulle jag inhandla en om jag var dig o skita i att du inte får garanti

finns fina kameraverkstäder här i Sverige som kan hjälpa dig om det skulle bli problem och det kommer troligen inte kosta i närheten av vad du tjänar på att inhandla kameran där borta - om du inte blir tagen i tullen o åker på moms + tull vill säga ;)

fridhamre skrev:
personligen skulle jag inhandla en om jag var dig o skita i att du inte får garanti

Håller med....jag menar, skulle han få problem så är det ju inte så dyrt att fixa en DSLR. De tusenlappar han tjänar räcker till många reperationer. Skulle man få problem med sensorn så kostar den bara en 15000 kr att byta, så kör på!

Nej, jag skulle aldrig köpa något så "dyrt" utan garanti.

aj då, där ser man

jag skulle nog fortfarande varit dum nog att göra det om jag varit där borta - tur att du hörde dig för på forumet först så du fick alla kort på bordet

verkar vara lite att tanka pa det har.. hmm..

Fins det nagon har som kopt en kamera i bangkok, borde det val gora kan man tycka!?

Tack for alla tips!!

är i pattaya nu men kollade in en 5d igår i bangkok under 17tkr kostar dom fotofile vid MBK ska du till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar