Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertering till sRGB ändrar färgerna markant

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
För att publicera bilden på webben, stänger jag alla filer i PS Elements 3 och byter till begränsad färghantering. Då konverteras filerna jag öppnar, från AdobeRGB till sRGB (så är det väl?).

När jag efter justeringar sparar om filen med "Spara för web", så ser den sparade versionen i förhandsgranskningen helt annorlunda ut än den öppna filen. Se exempel här nedan, till vänster syns den öppna filen och till höger hur den kommer att se ut när den sparats. Vad gör jag fel?

Hur pass mycket enklare fungerar konverteringen i PS CS? Behöver man justera färgerna efter konverteringen i CS? Jag trodde att konverteringen enbart skulle kapa nyanser, inte att färgerna skulle ändra karaktär så här markant. Får nog gå tillbaks till att fota i sRGB, tyvärr.
 

Bilagor

  • farghantering.jpg
    farghantering.jpg
    54.6 KB · Visningar: 821
Eeros skrev:
För att publicera bilden på webben, stänger jag alla filer i PS Elements 3 och byter till begränsad färghantering. Då konverteras filerna jag öppnar, från AdobeRGB till sRGB (så är det väl?).
Nä, det där stämmer nog inte. Du måste konvertera filens färgprofil, så är det i alla fall i PS CS2.
Vet inte hur det är i Elements, men i PS så går man in i edit -> "convert to profile, där man väljer sRGB eller vad man nu vill ha. Då blir den förhandsgranskade filen likadan i "save for web". Detta måste du göra med den berörda filen öppen och markerad förstås.
 
Re: Re: Konvertering till sRGB ändrar färgerna markant

Makten skrev:
Nä, det där stämmer nog inte. Du måste konvertera filens färgprofil, så är det i alla fall i PS CS2.
Vet inte hur det är i Elements, men i PS så går man in i edit -> "convert to profile, där man väljer sRGB eller vad man nu vill ha. Då blir den förhandsgranskade filen likadan i "save for web". Detta måste du göra med den berörda filen öppen och markerad förstås.

Nä, det där stämmer nog inte. Vore det så enkelt i Elements också så vore jag lyckligare. Tyvärr så fungerar det inte så. :/

Det finns ingen "convert to profile" i Elements, istället får man trixa på det sätt jag nämnde ovan här. Men någonstans gör jag tydligen något fel, eftersom färgerna inte blir som jag vill ha.
 
Re: Re: Re: Konvertering till sRGB ändrar färgerna markant

Eeros skrev:
Nä, det där stämmer nog inte. Vore det så enkelt i Elements också så vore jag lyckligare. Tyvärr så fungerar det inte så. :/

Det finns ingen "convert to profile" i Elements, istället får man trixa på det sätt jag nämnde ovan här. Men någonstans gör jag tydligen något fel, eftersom färgerna inte blir som jag vill ha.
Skumt! Det måste ju gå även i ett enkelt program? Resultatet vi ser är ju i alla fall uppenbarligen just att bilderna fortfarande är i AdobeRGB.
 
Man kan tyvärr inte konvertera till sRGB i PSE3, men i PSE4 finns den funktionen. Det enda sättet i PSE3 är att göra som du redan nämnde - att använda begränsad färghantering. Tycker bara att det är lite märkligt att du fick så stor skillnad. Annars brukar effekten av att använda Adobe RGB vara att färgerna blir lite blekare på skärmen. Dock är det bättre att använda Adobe RGB om man skriver ut själv.
Själv kör jag fortfarande PSE3 så jag får snällt ändra färghantering beroende på vad jag ska göra. Ibland glömmer jag det bara.
Förresten kom att tänka på en sak. Har du kalibrerat skärmen? Det kanske kan påverka saken?

Mvh
Stellan
 
Förstår inte riktigt manövern med begränsad färghantering. Vill jag konvertera en AdobeRGB till sRGB går jag in under "bild" - "konvertera färprofil" - "använd sRGB". Klart. Gäller Elements 4, men borde vara samma i 3:an.

Okej, såg senaste inlägget.
 
Nej det alternativet finns inte i PSE3 tyvärr. Det kom inte förrän i PSE4. Därför får man göra på det aningen omständligare viset.

/Stellan

Magnus Edström skrev:
Förstår inte riktigt manövern med begränsad färghantering. Vill jag konvertera en AdobeRGB till sRGB går jag in under "bild" - "konvertera färprofil" - "använd sRGB". Klart. Gäller Elements 4, men borde vara samma i 3:an.
 
Jösses, man undrar ju hur de tänkte!?

"Här har vi alltså ett bildhanteringsprogram, men det är ingen idé att vi gör så att det funkar att använda bilderna på nätet va? Nä, vi skiter i det"
 
Det finns bara ett sätt att konvertera från Adobe RGB till sRGB i PSE3 och det är följande:

Med begränsad färghantering påslagen, skapa en tom bildfil som är minst lika stor i pixlar som din bild.

Slå över till fullständig färghantering och öppna din bild. Slå samman alla lager och kopiera bilden.

Klistra in den i din tomma fil. Nu utför PSE3 en korrekt konvertering till sEGB.

Lite knöligt, men det blir rätt ;-)
 
TractionMan skrev:
Förresten kom att tänka på en sak. Har du kalibrerat skärmen? Det kanske kan påverka saken?

Mvh
Stellan

Skärmen är kalibrerad med Spyder 2 och på bildskärmsinställningar är den senaste kalibreringen vald som default profil.
 
Jag har precis samma problem, men jag kör Photoshop CS.

Jag har en kalibrerad skärm för tryck och kör alla bilder i Adobe RGB ser kanon ut i tryck och i utskrift men när jag ska göra bilder till webben så är det katastrof.
Jag väljer bara "konvertera till sRGB" och bilden ändrar sig väldigt mycket, allra mest i lågdagerpartierna där det oftast svärtar igen helt.

Har inte hittat något bra sätt att få bilderna bra både för webb och för tryck.
Tillsvidare får mina bilder på webben se lite trista ut då jag måste prioritera de högupplösta orginalen.

Jag har testat att köra sRGB hela vägen istället, då funkar det för webben, men då får jag inte samma dynamiska omfång i tryck istället :-(


Alla tips är välkommna!!
 
jonasgauffin skrev:
Jag har precis samma problem, men jag kör Photoshop CS.

Jag har en kalibrerad skärm för tryck och kör alla bilder i Adobe RGB ser kanon ut i tryck och i utskrift men när jag ska göra bilder till webben så är det katastrof.
Jag väljer bara "konvertera till sRGB" och bilden ändrar sig väldigt mycket, allra mest i lågdagerpartierna där det oftast svärtar igen helt.

Har inte hittat något bra sätt att få bilderna bra både för webb och för tryck.
Tillsvidare får mina bilder på webben se lite trista ut då jag måste prioritera de högupplösta orginalen.

Jag har testat att köra sRGB hela vägen istället, då funkar det för webben, men då får jag inte samma dynamiska omfång i tryck istället :-(


Alla tips är välkommna!!

Vilken rendering har du valt?
Mikael
 
Jonas:
Jag är inte expert på exakt vad de olika inställningarna i konverteringsdialogen gör i praktiken, hur de funkar allstå, men jag tycker att jag får bra resultat som oftast skiljer sig väldigt lite från originalet om jag använder:
Adobe ACE
Relative Colormetric
Use blackpoint compensation [X]
Use dither [X]

Ibland kan "Perceptual" ge bättre resultat än "Relative Colormetric".
 
Detta är min profil i Photoshop:
--------------------------
RGB: Adobe RGB
CMYK: Euroscale Coated
Grå Dot Gain 15%

Konverteringsalternativ:
Motor Adobe ACE
Återgivning: Perceptuell
Svartpunktskompensering JA
--------------------------

Vilken rendering har du valt?

Rendering?
Hmm, ledsen, men vet inte vad du menar med rendering!?
 
Ofta går det utmärkt att konvertera en bild från Adobe RGB till en s-rgb bild utan att för mycket händer. Beroende på hur bilden ser ut färgmässigt så finns det nyanser, färger som inte konverteras in i den mindre s-rgb profilen. Det fattas helt enkelt anvisningar,tabeller för en fullgod konvertering. De färger och nyanser som inte räknas in klipps därmed rakt av. I den nya icc standarde går det att göra profiler som innehåller de anvisningar som krävs för en perceptuell rendering från en stor arbetsfärgrymd till en mindre.

Skriver du ut eller trycker bilden så finns det all information för en lyckad konvertering från exv Adobe rgb till en CMYK profil oavsett vilken renderingsmodell du använder.

Perceptuell är den rendering vi oftast använder med foto, färgerna förskuts lite men resultatet ser oftast rätt bra ut. (förutom de färger som ligger utanför och därmed kapas) Perceptuell är därför idag detsamma som en kolorimetrisk konvertering

Absolute kolorimetriskt betyder att färgerna översätts exakt , de färger som inte får plats i den mindre färgrymden beskrivs med de närmaste som ingår.
Relative colorimeytriskt är samma som Absolute men skillnaden är att färgmotorn tar med pappersvitpunkt i beräkningen

Mikael
 
Senast ändrad:
För att riktigt krångla till det, Fuji och Hp arbetar med nya konverteringsmetoder där man går" förbi" LAB (använder sig inte av LAB) och gör renderingar direkt från en profil till annan i perceptuellt läge. Dessa profiler kommer att ha anvisningar som förhoppningsvis gör arbetet enklare och ger en resultatmässigt bättre konvertering från en profil till annan.
 
Ibland kan "Perceptual" ge bättre resultat än "Relative Colormetric"

Tackar för tipset Robert, ska leka lite med de olika inställningarna för att se om det kan hjälpa mig.

Tackar Mikael för en bra förklaring av de olika metoderna. Jag har aldrig satt mig in i konverterings-/renderingsmetoderna utan har kört på det som jag blivit tillsagd att göra.
Bättre att veta lite också så man vet varför det är valt :)

Har gammat någon betydelse?
Jag kör ju gamma 1.8 och om jag byter till 2.2 så ser ju gråskalan annorlunda ut? Kan det vara en orsak till mina problem?

På min skärm ser mina bilder bättre ut än på de flesta PC (okalibrerade kontorsmaskiner).

Ursäkta Eero, det känns som jag kapat din tråd, det var inte min mening...
 
Gamma är en kurva för skärmen, för att bilder inte skall se platta ut. Gamma 1.0 är linjär=rak.
Gamma 1.8 är en svagare kurva än exv 2.2 därför ser du bilderna olika. För windowsmaskinernas skärmar är gamma 2.2 valt för att så bra som möjligt visa en bild. Profilerna Adobe rgb och s-rgb är baserade på gamma 2.2.
Color Match är baserad på gamma 1.8.

En Colormatch bild eller en Adobe RGB bild kommer att visas lika på din skärm om bilderna har gått igenom ett program som stödjer färghantering exv Photoshop.

Mikael
 
Stina.D skrev:
Det finns bara ett sätt att konvertera från Adobe RGB till sRGB i PSE3 och det är följande:

Med begränsad färghantering påslagen, skapa en tom bildfil som är minst lika stor i pixlar som din bild.

Slå över till fullständig färghantering och öppna din bild. Slå samman alla lager och kopiera bilden.

Klistra in den i din tomma fil. Nu utför PSE3 en korrekt konvertering till sEGB.

Lite knöligt, men det blir rätt ;-)

Tack för det tipset Stina!

Jag inbillade mig att det blev rätt om jag använde funktionen Spara för Webben.., men då försvinner EXIF-info. Innebär detta att det inte finns något sätt att lägga upp en sRGB-bild på fotosidan med bibehållen EXIF om jag fotar i Adobe RGB och använder Elements 2 eller 3?

/ Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.