Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertering från RAW till jpeg ändrar färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Turnar0und

Medlem
Nu har jag märkt något konstigt som jag inte förstår mig på riktigt.

När jag öppnar en RAWfil i Camera Raw och tex lägger på lite kontrast, och sedan sparar ned den direkt genom "save image.." i Camera Raw, så blir jpeg-filen som kommer ut lite annorlunda - ofta svagare färger, mindre kontrast och mörkare i exponeringen. Gråare och tråkigare, helt enkelt!

Vad beror detta på och hur kan jag åtgärda det? Det är ju lite tråkigt när man måste öppna varje bild i photoshop en och en och göra om allt igen efteråt.

La till ett litet exempel för att visa, just detta var kanske inte så extremt men man ser ju ändå en liten skillnad. Här har jag inte ens stängt ned camera raw efter jag sparade filen, bara lagt upp dem bredvid varandra direkt.
 

Bilagor

  • varfor.jpg
    varfor.jpg
    51 KB · Visningar: 68
Använd sRGB såvida du inte ska skriva ut den eller behärskar färgprofiler samt använder program som läser detta.
 
"Behärskar färgprofiler" förstår jag inte ens vad det betyder, så det gör jag verkligen inte :) Ska genast pröva! Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.