Annons

konvertera till profil

Produkter
(logga in för att koppla)

zirkaloy

Aktiv medlem
När man vill skicka in bilder till lab med färgprofil, ska man då välja konvertera till profil eller Tilldela profil? Ska man göra det före eller efter all bearbetning? Om jag konverterar till profil efter att bilden är färdig ändrar den utseende ganska mycket och färgerna blir inte lika bra. Ska det vara så? Någon som kan arbetsflödet?

mvh

För det första är det frågan om du ska göra något som helst. Om du har en inbäddad färgprofil ska ett bra labb kunna läsa den och sedan utnyttja den för att konvertera bilden till sin skrivarprofil.

Nu fungerar inte alla labb så, utan många tvingar dig att konvertera till deras profil. Många använder sRGB som sin profil och ignorerar fullständigt den profil som du har utnyttjat när du bearbetar bilden. Det gör att du tvingas konvertera till sRGB och sedan kommer de att konvertera till sin skrivarprofil efter det. Det blir ett helt onödigt steg.

Andra labb lägger ut sin skrivarprofil och du kan konvertera till den. Det gör att de behöver ingen färghantering i sina system, utan de överlämnar arbetet till dig istället.

I båda fallen ska du konvertera bilden till den profil som labbet har sagt att de vill ha. Om du tilldelar en färgrymd kommer färgerna att ändras kraftigt, på grund av att du ersätter de grundfärger som programmet utgår från när det räknar ut vilken färg du menar med en bestämd sifferkombination.

Du kan se mer i min artikel om färghantering här på Fotosidan.

MVH/Stefan

Tackar. Färgerna ändras dock när jag konverterar också. Frågan är om det ändå blir bra i utskriften sen?

Är lite kluven över det här med att tilldela en profil till bilden innan uppladdning. För det första tycker jag inte det är särskilt många labb som erbjuder möjligheten att ladda ner deras profil. Crimson tex som anses vara ett väldigt bra labb erbjuder ingen profil att ladda ner. Innebär det att de löser problemet på annat sätt? Dvs att de tilldelar bilden en lämplig profil för att göra ett så bra resultat som möjligt, eller finns det bara en profil för allt?

Skickade in en bild till audiovideo här i Helsingborg häromdan, bildskärmen jag gjorde det slutliga arbetet på var en kalibrerard Eizo crt skärm. Kopian skillde sig dock väldigt mycket mot vad skärmen visade, övlerag mycket plattare, inte samma stuns, men det värsta var det kraftiga blåsticket över hela bilden. Ingen profil är vad jag vet möjlig att ladda ner, så hur ska jag kunna veta hur jag ska färdigställa bilden? Vet ju inte om deras maskin alltid ger samma blåstick eller om det bara var just den dagen.

Antar att enda vettiga lösningen är att beställa ett gäng av samm bilder för att se att deras maskin har jämn kvallite och sedan färdigtsälla sina bilder utefter det.
Men jag tycker att det borde kunna vara mycket smidigare?

Crimson har en profil du kan hämta via deras webbsida.
Den skall du dock bara använda för att förhandsvisa. Visa>korrekturinställningar>egen...

När du är nöjd med resultatet på din skärm förhandsvisar du med deras profil och gör eventuella justeringar om du tycker så behövs.

Sedan sparar du filen och bifogar profil innan du skickar till labbet.

Vad gäller audiovideo måste du själv testa fram hur du skall göra.

Troligast är att du får konvertera till sRGB men om de inte hanterar bilderna som man skall spelar det ingen roll hur mycket du kalibrerar skärmrackaren.

Jag brukar skicka testbilder med några neutralgrå fält för att se hur ett labb ligger i ”färgton”.

Hm, ja ja just det Mikael :) Det läste jag ju iofs häromdan, ang crimsons profil. Vad menar du med

"Sedan sparar du filen och bifogar profil innan du skickar till labbet."

Ska man konvertera eller inte? eller vad menar du med att bifoga profilen, vilken profil?

Ja, antar att man får göra så som du sa ang audiovideo. Det fina med dom är att en A3 utskrift kostar 29kr och att jag kan gå och hämta den själv i stan. Vet inte något ställe som har så bra pris. Men man vill ju gärna ha bra bilder också :/

starnut skrev:
Ska man konvertera eller inte? eller vad menar du med att bifoga profilen, vilken profil?
Du skall inte konvertera till någon profil. Labbets profil skall bara användas för förhandsvisning.

Den profil du bifogar är den arbetsprofil du använder när du ser bilden på skärmen.

Crimson måste ju veta hur din bild såg ut på en kalibrerad skärm för att själva kunna konvertera bildfilen när de skriver ut den på papper.

zirkaloy skrev:
Tackar. Färgerna ändras dock när jag konverterar också. Frågan är om det ändå blir bra i utskriften sen?

De färger som ändras är de färger som ligger utanför det omfång som skrivaren kan återge. Väljer du perceptuell återgivning kommer i och för sig alla färger att minska något i mättnaden. Väljer du relativ kolorimetrisk återgivning kommer bara de färger som ligger utanför det omfång som skrivaren kan hantera som ändras.

Jag brukar använda Korrekturinställningar för att kolla hur bilden kommer att se ut efter konverteringen, och om jag inte är nöjd med det utseendet ändrar jag på bilden.

Stefan

starnut skrev:
Är lite kluven över det här med att tilldela en profil till bilden innan uppladdning.

Det är jag också. Däremot måste jag ibland konvertera till ett labbs profil.

För det första tycker jag inte det är särskilt många labb som erbjuder möjligheten att ladda ner deras profil. Crimson tex som anses vara ett väldigt bra labb erbjuder ingen profil att ladda ner. Innebär det att de löser problemet på annat sätt? Dvs att de tilldelar bilden en lämplig profil för att göra ett så bra resultat som möjligt, eller finns det bara en profil för allt?

Ja, som du redan fått reda på har de en profil. Den ska alltså inte användas för konvertering utan bara för förhandsgranskning. Crimson har flera maskiner, var och en med en aning olika färgåtergivning och därför med sin egen profil. Dessutom uppdateras dessa profiler med jämna mellanrum.

Därför ska du bara bädda in en arbetsfärgrymd i bildfilen. Sedan konverterar Crimson din bildfil till den skrivarprofil som de utnyttjar. De använder alltid perceptuell konvertering.

Skickade in en bild till audiovideo här i Helsingborg häromdan, bildskärmen jag gjorde det slutliga arbetet på var en kalibrerard Eizo crt skärm. Kopian skillde sig dock väldigt mycket mot vad skärmen visade, övlerag mycket plattare, inte samma stuns, men det värsta var det kraftiga blåsticket över hela bilden. Ingen profil är vad jag vet möjlig att ladda ner, så hur ska jag kunna veta hur jag ska färdigställa bilden? Vet ju inte om deras maskin alltid ger samma blåstick eller om det bara var just den dagen.

Ett labb som inte ger anvisningar om hur bilderna ska hanteras är ju ett labb att undvika.

Stefan

starnut skrev:
Hm, ja ja just det Mikael :) Det läste jag ju iofs häromdan, ang crimsons profil. Vad menar du med

"Sedan sparar du filen och bifogar profil innan du skickar till labbet."

Crimson vill inte att du konverterar bilden. Om du bearbetat bilden i en arbetsfärgrymd, t ex Adobe RGB, så ser du till att färgrymden bäddas in i bildfilen när den sparas.

Stefan

Vad gäller lab med tillgängliga profiler har FotoLabo och ProPrint.se profiler som man kan ladda ner och konvertera till.

Själv är jag nyfiken på den utskrift på canvas som Proprint erbjuder. När jag konverterar min tänkta bild till deras profil blir dock färerna allt annat än bra. Det är sedan omöjligt att få bilden till sitt ursprungsutseende igen. Därför överväger jag nu att skicka utan profil.

Om någon orkar testa skulle det vara intressant att höra någon annans åsikter efter att ha laddat ner deras profil på en testbild. Den finns på deras hemsida www.proprint.se. Kolla efter utskrifter på canvas ner till vänster på sidan.

zirkaloy skrev:
...Därför överväger jag nu att skicka utan profil...
Sådana här tester bör man alltid göra själv om man vill ha full koll över färgerna.

I teorin skall färgerna inte bli bättre om du skickar utan att konvertera till Proprints (eller andra labbs) profil.
Vitsen med profilen är att den skall ge information om hur färgerna blir på papperet.
Att vissa färger blir mer matta eller mer orange vid konvertering är som det skall vara, profilens syfte är inte att ge ”bättre” färger utan att visa hur det faktiskt blir på papperet.

Så att skicka rakt av utan profil skall inte ge bättre färger, bara färger som du inte kan upskatta innan hur de kommer bli.

I verkligheten kan det dock mycket väl bli så att det faktiskt blir bättre om du till exempel skickar i Adobe RGB färgläge (som exempel). Allt beror på hur korrekt profilen är (och en del annat som labbet skall ha koll på).

För över ett år sedan kopierade jag mängder med bilder inför en artikel i Allt om Digitalfoto och just Proprint gav (den gången) mest originallika bilder när de skickades i färgläget Adobe RGB, konvertering till labbets profil gav bilder med ett svagt magentastick.
(Återigen, den gången för 18 månader sedan...)

Jag kör sRGB rakt av i PSP-7 (originalinställning) och när jag skickar bilderna till Proprint väljer jag bort dtfs. Enligt Stefan Nilsson på Proprint (svar på mail februari i år) kör de ut bilderna i just sRGB om man väljer bort dtfs. Tycker att kopiorna ser ok ut. Ibland har jag märkt en viss svag rödaktig slöja, men det beror nog på min bildskärm som inte är 100% kalibrerad.

zirkaloy skrev:
Vad är Korrekturinställningar?

Du hittar funktionerna under Visa-> Korrekturinställningar-> Egen. Där kan du välja vilken skrivarprofil som du ska använda dig av. Du kan också välja mellan olika återgivningsmodeller.

Stefan

Bilagor

• proof.gif
    proof.gif
    10.8 KB · Visningar: 312
Fortsätter frågorna eftersoma att jag tänkt bruka mig av crimson inom kort.

View - Proof Setup - Custom
=>
Profile = Crimsons
Preserve Color Numbers = Nej
Intent = Perpetual
Use Black Point Compensation = Ja
Simulate = Paper White

Bilden visas nu som det kommer att se ut om jag skriver ut den hos crimson.

Rätt/Fel?

Men endast om våra skärmar visar lika.

Rätt/Fel?

Min kamera använder sig utan Adobe RGB. Varje gång jag öppnar en utav dess bilder i PS säger PS att att "Embedded Profile" är Adobe RGB, och "Working Profile" är sRGB; och att "Embedded" kommer att användas som arbetsfärgrymd.
Detta tolkar jag som att Adobe RGB är inbäddad i bilden.
Rätt/Fel?

Nu är det bara att skicka till crimson, eller är det något mer som skall göras?

EDIT:
Skall jag skärpa bilden innan jag skickar den till crimson?

Senast ändrad:
bullen_ skrev:
View - Proof Setup - Custom
=>
Profile = Crimsons
Preserve Color Numbers = Nej
Intent = Perpetual
Use Black Point Compensation = Ja
Simulate = Paper White

Bilden visas nu som det kommer att se ut om jag skriver ut den hos crimson.

Rätt/Fel?

Rätt. Men kom ihåg att det kan vara svårt att kolla på en skärm i det läget. Du har en massa paletter och menyer som innehåller svarta och vita element. Du kommer antagligen att tycka att bilden ser grå ut nu. Gör så att du trycker på tab-tangenten så försvinner dessa paletter. Om du sedan trycker på f-tangenten och sedan Skift-f blir det bara bilden mot en grå bakgrund på skärmen. Nu kan du bedöma bilden på ett vettigt sätt.

Men endast om våra skärmar visar lika.

Rätt/Fel?

Fel, din skärm och Crimsons skärm kan du antagligen aldrig få att fungera på exakt samma sätt. Men om du gör en bra profil till din skärm så vet Photoshop hur din skärm fungerar och kan anpassa bilden så att den ser ut på samma sätt som den kommer att göra på Crimson.

Min kamera använder sig utan Adobe RGB. Varje gång jag öppnar en utav dess bilder i PS säger PS att att "Embedded Profile" är Adobe RGB, och "Working Profile" är sRGB; och att "Embedded" kommer att användas som arbetsfärgrymd.
Detta tolkar jag som att Adobe RGB är inbäddad i bilden.
Rätt/Fel?

Det är rätt, men är det inte bättre att du ställer om Photoshops färghantering till Adobe RGB?

Nu är det bara att skicka till crimson, eller är det något mer som skall göras? Skall jag skärpa bilden innan jag skickar den till crimson?
Ja, det gör jag.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar