Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera dia till digital lagring

Produkter
(logga in för att koppla)

Evahn

Medlem
Hej!

Vet inte om jag valt rätt forum. Testar.

Min far har haft foto som hobby och har därför
mängder av dia. Jag vet inte hur många det är
men det rör sig nog om ett par tusen.

Några tips om vart kan vända sig för att få dem
inscannade? Om jag köper en scanner själv får jag
hålla på till "dödagar".....

Tack på förhand!

Mvh
Eva

Hej!

Vet inte om jag valt rätt forum. Testar.

Min far har haft foto som hobby och har därför
mängder av dia. Jag vet inte hur många det är
men det rör sig nog om ett par tusen.

Några tips om vart kan vända sig för att få dem
inscannade? Om jag köper en scanner själv får jag
hålla på till "dödagar".....

Tack på förhand!

Mvh
Eva

Scandinavianphoto i Stockholm hyr ut en scanner som ser ut som en diaprojektor. Det är bara att sätta i ett magasin och slå igång så sköter den sig själv.

Uthyrning av "projektor" för konvertering (Göteborg)

Hej!
Tack för tipset. Nu är det dock så att jag bor
i Göteborg. Kan inte se att de har någon filial
här. Någon som känner till om det finns någon
sådan service här?
Hälsningar
Eva

De har en butik i Mölndal, som ju inte ligger så långt från Göteborg. Om den butiken hyr ut skannrar vet jag inte (å andra sidan visste jag inte att Stockholmsbutiken, som jag besöker ibland, gör det).

Hej!
Tack för tipset. Nu är det dock så att jag bor
i Göteborg. Kan inte se att de har någon filial
här. Någon som känner till om det finns någon
sådan service här?
Hälsningar
Eva

Kungliga postverket.
Jag bor i Arjeplog här har de heller ingen filial.

Funderade också på att köpa/hyra scanner men insåg hur lååång
tid det skulle ta. 1000bilder a´3min scanning/st = 6arbetsdagar
Jag skickade mina Dia till Fujibutiken i Norrköping,
1000 bilder kostade 2500:- vilket jag tycker är helt ok pris.

Bilderna blev riktigt bra, några glasade dia som var lite dimmiga,
hade jag putsat av dom skulle dom nog blivit bra dom med.

hur kul som helst att kunna använda sina tidigare tagna bilder..

/ Jeppson

Funderade också på att köpa/hyra scanner men insåg hur lååång
tid det skulle ta. 1000bilder a´3min scanning/st = 6arbetsdagar
Jag skickade mina Dia till Fujibutiken i Norrköping,
1000 bilder kostade 2500:- vilket jag tycker är helt ok pris.

Bilderna blev riktigt bra, några glasade dia som var lite dimmiga,
hade jag putsat av dom skulle dom nog blivit bra dom med.

hur kul som helst att kunna använda sina tidigare tagna bilder..

/ Jeppson

Ja det är ju OK. Men gör man det själv så kan man ju ta lite då och då. Förslaget om att hyra tyckte jag va' bra. Kollar vidare på det. Men jag håller med Dig - jättekul att kolla på gamla foton utan att behöva ta fram projektor, duk osv.

Tack för info! Ska kolla hos dem.

För något år sedan hade Ericsons foto i Mölndal en skanner (minolta 5400) att hyra ut. Jag jag har inte provat den men jag tror att den bara tar 4 stycken åt gången.
Det kan ta ganska lång tid att skanna bilder om man är lite petig med resultatet. Om du vill skanna alla skulle jag nog rekommendera att lämna in dem men kolla först att du blir nöjd med resultatet. Jag har lämnat in en del till Ericsson och de flesta har blivit bra men sist så blev färgerna betydligt sämre.

Wiking fotografi (www.wikingfoto.se) vid Radiotorget skannar också flera dia. Jag har inte provat dom så jag vet inte hur bra det blir.

Jag gör på följande vis, gå köp ett litet ljusbord, se bild.Finns ramar att köpa för både dia och negativ. Detta går snabbt och blir mycket bättre en scanner.

Mvh Martin

Bilagor

• IMG_1985.jpg
    IMG_1985.jpg
    47.7 KB · Visningar: 6,262
Det bästa är att foto dom i RAW, för då finns det mer möjligheter att förbättra ljus, färger, osv... JPG funkerar stort sätt lika bra, bara man inte håller på att spara hela tiden. Min pappa och jag har fotot av tusentals bilder på detta sätt.

Hej igen!
Jag funderade på följande ljusbord:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=361330 men är tveksam om belysningen är jämn nog. Färgtemperaturen verkar ju å andra sidan bra.
Tänkte använda ett macroobjektiv Canon EF 100 mm.
Tacksam för att få ta del av dina erfarenheter angående detta och om du har andra vårdefulla tips.
mvh,
Tommy

Ljusbordet (Dörr) liknar väldigt mycket mitt ljusbord som heter GePe. Ljuset är jämt över ytan och nästan rent vitt. När jag använt det till diaduplikat har jag filtrerat ljuset något men med en digitalkamera kan du vitbalansera manuellt. Maska av de delar av ljusbordet som inte behövs så att du inte får in ströljus i kameran.
Här är en tråd som diskuterar digitalisering av dia.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1254776#post1254776

Ljusbordet jag använder är GEPE (G-2001 Light Panel) och de fungerar bra. Man får nästan alltid justera ljus och sånt innan man sparar bilden. Jag ska försöka ta reda på vad min pappa köpte sina grejer, återkommer senare.

Allt är beroende på vilken kvalitet man vill ha. Bästa köpet är nog ofta en Bättre flatbedd och exempelvis Epson V700 så kan man ladda med 12 dia (i ram) under en körning. Du får även en riktigt bra scanner och du kan även scanna negativ film. Själv har jag scannat allt från Glasplåtar till 110 film.

Något som jag inte skulle vilja vara utan är ICE (dambort tagning med hjälp av infarött ljus) men tyvärr så fungerar det inte på dom flesta scanner om det är Kodachrome eller SV film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar