Annons

Konvertera Adobe RGB till Jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

swwempa

Medlem
Har just gått igenom ett antal foton idag från en fotning och är jättenöjd. Men problemet jag har är följande. För att mina bilder ska bli bra vid utskrift på papper använder jag Adobe RGB profilen och det funkar jättebra mot utskrifterna. Men när jag nu skall lägga upp bilderna på webben för att min kund ska se dom så ser dom ju inte så bra ut, inte alls den stinget som dom har med profilen. Visst kan jag bädda in profilen bilden och då funkar det men jag vet ju inte om mina kunder har webbläsaren rätt inställd för den funktionen. Så är det nån som vet hur man konverterar en bild så att den får profilens färger men inte har profilen inbäddad.

Tack på förhand.

Sven
 
konvertera bara bilderna till sRGB i photoshop innan du lägger upp dom.

Image->mode->Convert to profile.

Lycka till!
 
Tack för tipset, det funkar bra men jag tappar ändå en del i mättnaden av bilden som jag gärna skulle vilja ha kvar.
Är det nån som har fler tips mottages dom gärna.
 
Jag antar att du använder "Spara för webben" när du spar dina bilder. Då konverterar Photoshop automatiskt till sRGB. Om du istället använder "Spara som" så behåller den färgprofilen. sRGB har mycket sämre färgrymd än Adobe RGB. Därav att bilderna tappar färgmättnad.
Alternativet är att du konoverterar till sRGB och sedan korrigerar färgmättnaden så att det blir mer tryck i färgerna och att bilden "liknar" originalet.

mvh
 
Det är just den här konverteringsfasen jag skulle vilja komma ifrån. Det blir mycket tid man får lägga på att sitta och konvertera bilder. Det går i och för sig att automatisera det men det är ju inte bara färgmättnaden som skiljer vilket gör att man måste peta i varje bild känns det som.
 
Tja. alternativet är väl att ställa om kameran så att den fotar i sRGB. Vet inte om det kan göras på D1'an, men med min 10D så funkar det i alla fall. Fast det är ju inte optimalt om bilderna ska ut på papper..
 
Kameran skall jag nog inte ändra för hela processen till papper fungerar kanon. Så det är bara det lilla sista att konvertera till Adobe RGB som spökar.
 
Contax skrev:
Jag antar att du använder "Spara för webben" när du spar dina bilder. Då konverterar Photoshop automatiskt till sRGB.

Vad jag har förstått sker ingen som helst färghantering när man använder kommandot "Spara för webben". Dels för att få webbläsare kan läsa sRGB dels också för att inte göra filen så stor.

Jag beskriver mer om detta på http://www.ekdahl.org/kurs/colormanage.htm

Lars Ekdahö
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.