Annons

Konverter till Sigma 70-200/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

SM7VQI

Aktiv medlem
Hejsan
Känner att räckvidden på min Sigma 70-200 inte är riktigt så lång som jag behöver (fast kan man någonsin få nog med räckvidd?) ;-)

Men hur bra blir bilderna om man lägger till en konverter till Sigma 70-200 objektivet (den senaste modellen)

Vilken konverter är bäst? (Sigma 1,4 eller 2.0)

Kan man använda en Nikon Konverter till Sigma objektivet?
Hur är skärpeförlusten jämfört med att beskära bilderna?

Tack för åsikter/kommentarer

Men hur bra blir bilderna om man lägger till en konverter till Sigma 70-200 objektivet (den senaste modellen).

Vilken konverter är bäst? (Sigma 1,4 eller 2.0)

Kan man använda en Nikon Konverter till Sigma objektivet?

Hur är skärpeförlusten jämfört med att beskära bilderna?
Inte testat på just det objektivet den men kört på Sigma 120-300/2,8 och 150/2,8 makro med 1,4x-konverter och det fungerade riktigt bra.

Sigmas 2x är riktigt usel men 1,4x riktigt bra.

Nej, du kan inte använda Nikons konvertrar utan kör på Sigmas egen 1,4x.

Bättre med konverter än att beskära om du använder ett bra objektiv, som 70-200/2,8, som bas.

Testade sigmas 1.4 och tyckte den var rejält dålig.
Använder nu Soligors 1.4 (och 2.0) TC som jag tyckte var rejält mkt bättre.
Detta var dock på Sigma 70-200 2.8 II för CANON.

Testade sigmas 1.4 och tyckte den var rejält dålig. ... Detta var dock på Sigma 70-200 2.8 II för CANON.
Låter som det var något kalibreringsfel på den uppsättningen. Sigma 1,4x har oftast fått bra i tester och det är även min egen erfarenhet. Har en stor mängd bilder med 120-300/2,8 och Sigma 1,4x som visar på fin bildkvalitet. Nu bytt till Nikon och det blir bättre men inte direkt rättvist att jämföra 400/2,8 med 120-300/2,8. Överraskande dock hur bra Sigmas objektiv hänger med i jämförelsen även med 1,4x-konvertern.

Däremot fungerar inte den kombinationen speciellt bra vid objektivets närgräns men det gäller även 120-300 utan konverter.

Låter som det var något kalibreringsfel på den uppsättningen. Sigma 1,4x har oftast fått bra i tester och det är även min egen erfarenhet. Har en stor mängd bilder med 120-300/2,8 och Sigma 1,4x som visar på fin bildkvalitet. Nu bytt till Nikon och det blir bättre men inte direkt rättvist att jämföra 400/2,8 med 120-300/2,8. Överraskande dock hur bra Sigmas objektiv hänger med i jämförelsen även med 1,4x-konvertern.

Däremot fungerar inte den kombinationen speciellt bra vid objektivets närgräns men det gäller även 120-300 utan konverter.

Fokusen var nog ok men bilden blev mkt "mjölkig", betydligt mer än med soligor.
Kan självklart varit ett måndagsex. :)

Jag använder sigmas 1,4x ibland på både sigmas 120-300 och canons 70-200/2.8 II och jag tycker också att den är bra, i vart fall inte sämre än andra 1,4x, möjligen Canons nya (trean) undantagen, men den har jag inte provat.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto