Annons

Konverter till A1/A2??

Produkter
(logga in för att koppla)

JensByh

Medlem
Hej.
Är det någon som kan svara på om det finns konverter till Minaoltas A1 och A2.
Så att man fördubblar till 56-400?

Jag funderar nämligen på om jag skall skaffa en A1:a eller A2:a.
Eller om jag skall satsa på en D70 eller 300D.
 
e väl ingen skillnad på optiken på femman o sjuan jämfört med 7i o Hi, samma som på a1 o a2 för övrigt... men minoltas telekonverter dubblar inte brännvidden, den ger 1,5 ggr... nån som vet hur den vinjetterar? med Olympus TCON17 får man 1,7 ggr men den kan bara användas i zoomens ändläge, dvs den fungerar som ett fast 340 mm objektiv, på övriga brännvidder vinjetterar den brutalt.
 
Tackar tackar!!

Så du menar då att 200 skulle multipliceras med 1.5. Vilket ger motsvarande 300mm?

I så fall är det "Good enough for me!"
 
KGS skrev:
e väl ingen skillnad på optiken på femman o sjuan jämfört med 7i o Hi, samma som på a1 o a2 för övrigt...

Kanske uttryckte mig lite oklart. Det är inte optiken som är klen utan infästningen i själva kamerahuset. Minolta rekommenderar inte att man använder dem på 5 och 7.

Better safe than sorry... :)
 
MrFreediver skrev:
I så fall är det "Good enough for me!"


Kolla bara hur den vinjetterar först... vore kul om den funkade så man kan zooma åtminstone en bit, kanske 200-300 istället för "bara" fast 300, isåfall är olympus TCON17 billigare o ger mer... här finns mer information om converters för dimage
http://webpages.charter.net/bbiggers/DCExperiments/html/body_dimage_7_.html


Ralph>> Att infästningen skulle vara klenare på en sjua (eller femma) har jag aldrig hört talas om, var har du hittat den uppgiften?
 
Den uppgiften kommer från en person på Minolta i Sverige.

Personligen kan jag inte bry mig mindre då jag inte har någon 5 eller 7, och kommer knappast att köpa en heller. Jag ville bara meddela att det _kan_ bli bekymmer med de modellerna.
 
Blir bara så förvånad... har både en A1 o en D7, har förstås inte gjort några hållfasthetstester men nog ser de bra lika ut. Sådan information borde Minolta gå ut med officiellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.