Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konverter objektiv från Canon till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefson

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Min tjej har ett Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM till Canon som jag skulle vilja använda till min Nikon D90, finns det möjligvis någon konverter man kan köpa för att objektivet skall fungera på min Nikon kamera?

Mvh
Erik

Nej tyvärr, inget jag känner till. Tvärtom fungerar däremot bra då nikon har längre avstånd från sensor till objektivfattning än Canon och smalare bajonett. Av dessa skäl finns det flera experter som hävdar att det inte finns. Har aldrig själv sett annan information än detta. Intressant är de som annonserar adapter från Canons FD till EOS fattning. Detta fungerar också men p g a att adaptern förlänger avståndet från fattningen på objektivet till bajonetten tappar man möjligheten att fokusera på oändlighet. Däremot skulle det vara intressant vid makro eller porträttfotografering om något riktigt spännande dök upp. Fungerar dock suboptimalt med objektiv med flytande linselement då dessa flyttas beroende på inställt fokusavstånd vilket inte längre stämmer då inställt avstånd och faktiskt avstånd inte stämmer.

Hejsan!

Min tjej har ett Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM till Canon som jag skulle vilja använda till min Nikon D90, finns det möjligvis någon konverter man kan köpa för att objektivet skall fungera på min Nikon kamera?

Mvh
Erik

Att använda Canon optik till Nikon kamerahus går inte så bra. Även om du skulle lyckas att skaffa konverter canon till nikon så får du problem med fokus på oändligt avstånd. Anledningen är att de har olika registeravstånd, Canon EOS har 44mm och Nikon har 46,5mm. Registeravståndet är avstånd mellan filmplan (=sensor) och bajonettfäste. Det betyder att ett Canon objektiv skulle behövas trycka 2,5mm in i kamerahuset för att kunna fokusera på oändligt avstånd. Att använda nikons objektiv till canon är däremot möjligt och mycket vanligt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto