Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konturen av en sak

Produkter
(logga in för att koppla)

A 1

Aktiv medlem
Hej Jag skulle vilja få ps att göra konturen av en bild tex en boll(fri klipt).

Är det någon som vet hur man gör?

Tack på för hand.

Joakim

I verktygsådan väljer du det cirkelformade markeringsverktyget och drar ut en cirkel ( håll ner shift samtidigt så blir den helt rund ).

Välj sedan Edit-stroke ( i menyraden) och välj färg och tjocklek och tryck OK så har du en boll.
(eller snarare en cirkel)

Senast ändrad:
Bollen var bara ett lätt exempel.
Det jag ska göra är ett sittbeslag.

Här är et exempel på hur jag vill det ska se ut.

Bilagor

• fotring.gif
    fotring.gif
    1.7 KB · Visningar: 271
I det fallet, om man har en bild att följa tror jag bästa metoden är att rita banor runt objektet för att sedan frilägga det.

Nu är det kanske inte så lätt om du inte är van med Ps vilket jag utgår ifrån eftersom du ställer den här frågan.

Någon annan kanske har bättre förslag ?

Jag kan få magic wand att klippa ut objektet, kan man inte använda den markeringen?

A 1 skrev:
Jag kan få magic wand att klippa ut objektet, kan man inte använda den markeringen?

Visst kan du det men jag tror inte det kommer att bli särskilt jämnt och snyggt.

Men prova.

Gör markeringen.

Skapa nytt lager.

Välj Edit-Stroke uppe i menyraden och välj färg och tjocklek. Tryck OK.

Nu har du en "ritad" kontur i ett eget lager.

Men som sagt, jag tror man bör rita banor för att få en snygg jämn och proffsig kontur.
Det är inte SÅ svårt att lära sig.

Oftast använder man ju renodlade vektorprogram för sådana saker - eller 3d / CAD. Själv hade jag valt Illustrator och sen öppnat fotot. Dubbelklickat på lagret och valt DIM image (vet inte vad det heter i den svenska .. gillar inte mjukvaror på svenska) och sen låst lagret. Gjort ett nytt lager och sen ritat konturerna efter bilden.

Det beror ju lite på vad man ska ha det till, men ska det vara till tryck så är det ju dumt att göra linjer i ett punktbaserat program.

JA jag vet att Photoshop har vektor-möjligheter - men inte alls i samma klass.

A 1 skrev:
Bollen var bara ett lätt exempel.
Det jag ska göra är ett sittbeslag.

Här är et exempel på hur jag vill det ska se ut.(så det ser tecknat ut)

Kanske helt missuppfattat frågan men... två klick i PS och en kurvdragning
Tar mindre än en minut totalt. (Ursäkta det inte perfekta fotot)

Sen kan man minska antalet färger, välja SV eller dra mer i kurvorna om det ska vara mer exakt skarpt svart och vit.

Bilagor

• fiskeg.jpg
    fiskeg.jpg
    38.6 KB · Visningar: 195
Sen kan man ju blanda "tecknat" och fotot också.

Hrrm lite snabbjobbat det här, men principen framgår väl fast det är lite kladdigt.

Bilagor

• fiskega.jpg
    fiskega.jpg
    39.3 KB · Visningar: 191
Ja, ¨finn kontur¨ samt ¨fotokopia¨. Ibland får man kasta färginformationen för att få fotokopia att fungera.
He he riktigt kul det här, så ett exempel till då. En skönhet i badet.

Bilagor

• 1701.jpg
    1701.jpg
    23.8 KB · Visningar: 147
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar