Annons

Kontrastproblem:D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
På sistone har min 5D börjat bli skum när det gäller kontraster. Högdagrar blir (oftast i dagsljus) helt utfrätta. Jag har (mig veterligen) inte varit inne och pillat på vare sig vitbalans eller kontrastinställningar...

Vad har ni för defaultvärden - drar ni ner kontrasten något? Vill minnas i nått test i FOTO att man hade synpunkter på just detta...eller är jag ute och cyklar? Nått galet är det ialla fall...

min har också börjat toka sig,
men bara då jag använder 35-105-objektivet (Minolta), men jag tror det beror på det här objektivet, i solsken, mitt på dagen, blir bilderna helt galet vita, vet ej vad det beror på, men tror det har med objektivet att göra, släpper in för mycket ljus trots att det inte ska göra det då jag i det här fallet använt auto, fick dock reglera lite manuellt och då blev det bättre.
Händer ej med ex. mitt 50mm f.1.7-objektiv eller kitobjektivet. Har dock inte använt det senare på väldigt långe, men...
ja, känns tyvärr
som om oroväckande många D5D-användare nu börjar få strul med inställningar och sånt. Och här sitter vi utan chans till ny firmware och så vidare,lite trist.

Och förresten, det kan ju lika gärna, mer troligt till och med, vara något strul med inställningar på min D5D, även om jag inte hoppas att den ska börja fåna sig redan efter 10 månader. Men det blir väl som vanligt, den pajar en vecka efter det att garantin gått ut.

christianhylse skrev:
men bara då jag använder 35-105-objektivet (Minolta), men jag tror det beror på det här objektivet, i solsken, mitt på dagen, blir bilderna helt galet vita, vet ej vad det beror på, men tror det har med objektivet att göra, släpper in för mycket ljus trots att det inte ska göra det då jag i det här fallet använt auto, fick dock reglera lite manuellt och då blev det bättre.
Händer ej med ex. mitt 50mm f.1.7-objektiv eller kitobjektivet. Har dock inte använt det senare på väldigt långe, men...

Här låter som om bländarlamellerna kärvar i ditt 35-105 objektiv. På baksidan av optiken sitter en liten arm som löper i ett cm-långt spår. Skjut armen försiktigt längs spåret med t ex spetsen på en penna och kontrollera att den fjädrar tillbaka snabbt och distinkt när du släpper den. Segar den har du hittat felet och objektivet måste renoveras.

Annars vet jag inte. Ni kanske har satt exp-kompen på plus av misstag?

Henrik: Du har inte satt kameran på ISO 80 eller så? Då optimerar den för lågdagrar och det är lätt att bränna ut högdagrar.

Christian: Jag håller med Jörgen, är det bara problem med det objektivet så är det nog bländaren. lys in genom frontlinsen med bländaren stängd och kolla om du ser något fett på lamellerna.

Jag kör 0 på all som defaultvärden, men så kör jag RAW med, kör man Jpeg kan det vara bra att dra ner kontrasten i kameran för att inte råka bränna ut färger (t.ex. gult är väldigt lätt att bränna ut).

Senast ändrad:
Hej alla,

nix har legat på ISO 400 hela tiden och inte exp kompenserat. Skall undersöka detta nogrannare. Jag fotade dels en båtfärd och dels en fest i fredags och blev tvungen att använda mitt kitobjektiv p g a vidvinkeln. Skall försöka återskapa miljön (utan sprit!) och i möjligaste mån använda mina andra gluggar för att jämföra.

Skall också testa RAW i fortsättningen. Har för litet minneskort bara :-(

Jag har samma problem.
Jag har börjat dra ner kontrasten och när jag använder sigma 18-200 måste jag underexponera 1 helt steg.
Kör mest på iso 100-200 och Raw+jpeg.
Har inte Sony släppt nåt om en uppföljare till a100:an när Pentax K10 testerna kommer och om den verkar bra, så blir det nog ett systembyte för mig.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar