Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrast och exponering direkt på kameran, Canon Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

mathilada

Ny medlem
Jag har en Nikon D80 plus ett objektiv 50/1.8 och ett 55-200. Ska strax gå och köpa mig ett allroundobjektiv också. Så till min fråga: jag undrar om det är möjligt för en nikonkamera att höja kontrasten redan på kameran, eller om detta endast kan göras i efterhand? Med förhöjd kontrast och ökat exponeringstal vet jag att sk "festbilder" och bilder i svagt ljus blir väldigt fina (med blixt då naturligtvis). Jag har själv bara sett att detta är möjligt med canons kameror. Är det någon som har koll på det här med direkt anpassning på kameran för att göra bilden "för ljus" så att bilden redan ser redigerad ut?
Tack för hjälpen! :)
 
Alla

Jag har en Nikon D80 plus ett objektiv 50/1.8 och ett 55-200. Ska strax gå och köpa mig ett allroundobjektiv också. Så till min fråga: jag undrar om det är möjligt för en nikonkamera att höja kontrasten redan på kameran, eller om detta endast kan göras i efterhand? Med förhöjd kontrast och ökat exponeringstal vet jag att sk "festbilder" och bilder i svagt ljus blir väldigt fina (med blixt då naturligtvis). Jag har själv bara sett att detta är möjligt med canons kameror. Är det någon som har koll på det här med direkt anpassning på kameran för att göra bilden "för ljus" så att bilden redan ser redigerad ut?
Tack för hjälpen! :)

Finns på exakt alla systemkameror. Kolla din manual. Där kan du läsa hur man ställer in allt från kontrast, skärpa och färgmättnad mm mm. Hur ljus bilden ska bli ställer du in med exponeringskompensationen alternativ bländare/slutartid om du kör manuellt. Du kan ställa in blixtljuset eller det naturliga ljuset oberoende av varandra. Allt detta står i din manual.
 
Ja, som ovan. TÄnk också på att du kan plåta både JPG och RAW, då får du en "färdig" JPG som påverkas av dina bildinställningar direkt i kameran, och en RAW som inte gör det, som du kan pilla med som du vill på datorn sedan.
 
Ja, som ovan. TÄnk också på att du kan plåta både JPG och RAW, då får du en "färdig" JPG som påverkas av dina bildinställningar direkt i kameran, och en RAW som inte gör det, som du kan pilla med som du vill på datorn sedan.

Tack så mycket, har du ågot bra tips på ett program som hanterar dessa filer på ett bra sätt? Är det bara photoshop som gäller eller?
 
Photoshop är det mest använda redigeringsprogrammet, själv använder jag enklare prylar eftersom jag inte kan försvara ett Photoshop-köp när jag plåtar så lite "i tjänsten" :). Och Nikons egna CaptureNX klarar en del justeringar, och om du vill kan du också använda det för att applicera dina kamerainställningar direkt på RAW-filer, om du nu skulle vilja göra det. Kan vara värt att kolla in, jag tror det finns ett gratisdemo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.