Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrast m.h.a. färgfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon says zoom

Ny medlem
Jag köpte nyligen en Canon EOS 400D och provade att slänga på ett rött filter som jag köpt sedan tidigare. Jag hade läst att röda filter kan användas för att öka kontrasten när man fotar svartvitt.

Men när jag plåtar svartvitt direkt i kameran så verkar filtret snarere ge sämre kontrast. Vad beror det på? Kan den här typen av filter endast användas till analoga kameror, eller vad är problemet?

Tacksam för svar!
/Simon

Skulle gissa på att kameran gör allt för att försöka kompensera för filtret. Kameran är inte programerad för att det sak sitta färgfilter framför så den blir nog lurad av det.
Det är mycket smidigare att göra allt sånt i efterhand i Photoshop. Jag använder Blanda kanaler Monokrom när jag ska konvertera till svartvitt. Då kan man justera färgnivåerna i efterhand tills man får önskad kontrast.

Tackar för svaret Gustaf, du har nog rätt! Grejen är den att jag inte använder mig av Photoshop (en av puristerna vad gäller digitalt foto). Men jag insåg nyss att kameran har en inbyggd filterfunktion för svartvit fotografering, så mitt röda filter kommer nog bli överflödigt. Tur att det var billigt :p

Dessa filter fungerar utomordentligt bra vid användning av svartvit film. Ett rödfilter ger där en dramatisk ökning av kontrasten. T.ex. kan en fridfull och vackert blå sommarhimmel med ulliga moln förvandlas till värsta svarta, hotfulla åskoväder. Ett rödfilter ger INTE ALLS denna effekt vid användning på färgfilm, som det ju inte är avsett för.

Alla *) digitalkameror är i princip färgkameror, så det är inte så konstigt att det inte fungerar. Ska du ha en chans att lyckas så räcker det inte med att bara ställa in digitalkameran i monokromläge, utan du måste också koppla ur den automatiska vitbalansen och ställa in ett förvalt värde, förslagsvis på cirka 6.000 grader Kelvin. Har inte testat själv, så jag vet inte ifall det möjligen skulle kunna fungera då. Men det är ju lätt att kolla.

*) För att vara alldeles exakt - praktiskt taget alla. Det har tillverkats enstaka helt svartvita. Den senaste tror jag var en Kodak Pro-kamera med Nikon-hus och en svartvit Kodak bildsensor på 2 Mp, om jag minns rätt. Kostade över 100.000 kr, men älskades av vissa fotografer.

Tyvärr verkar de flesta kameror som har ett svartvitt läge också ha fixerad autovitbalans i detta läge, så filtrena förstör mer än de gör nytta. Det du kan göra är att fota i färg med filtret på och vitbalansen ställd till "dagsljus" eller liknande, och sen bara konvertera rakt av till svartvitt utan att dra i några spakar alls. Då har du utnyttjat filtret, och får på köpet troligen betydligt mindre brus än om du ska få ungefär samma resultat genom att använda kanalmixern i Photoshop eller liknande. Vitbalans för dagsljus innebär nämligen att sensorn används "neutralt", så att de tre färgkanalerna får likvärdig förstärkning (och därmed likvärdigt brus). Så fort man börjar ändra vitbalansen så kan man öka bruset genom att en kanal måste förstärkas lite mer än de andra. Samma sak med kanalmixern i Photoshop förstås. Sätter man ett färgfilter framför objektivet så fixar man detta redan innan ljuset når sensorn och man måste förstås konvertera till svartvitt, för vem vill ha en helt röd bild?

Helt rätt. I råkonverteraren vill man ha Kelvin inställd på dagsljus för att minimera brus, och då är det färgfilter som gäller framför optiken. Oavsett om man skall göra svartvitt eller färg.

Ingen som gjort någon/sett något konkret test på detta för att se hur mycket man vinner?

Hur man än vänder sig har man ändan bak...?
Tar inte filtret i sin tur en del ljus ifrån exponeringen som i sin tur innebär lite högre iso för att få samma exponering? Ja det är en intressant fråga. Är man hjälpt av färgfiltret eller inte när det gäller bruset?!

Visst är det så, och i praktiken är det nog inga gigantiska fördelar precis när man beaktar ljusförlusten. Men det vore hutlöst intressant att testa.

Gutta skrev:
Hur man än vänder sig har man ändan bak...?
Tar inte filtret i sin tur en del ljus ifrån exponeringen som i sin tur innebär lite högre iso för att få samma exponering? Ja det är en intressant fråga. Är man hjälpt av färgfiltret eller inte när det gäller bruset?!
Saken är att du med ett färgfilter kan bibehålla lika stor förstärkning av samtliga kanaler, oavsett ISO och oavsett hur du önskar din färgbalans (om du väljer rätt filter förstås). Du kan alltså välja att förlänga slutartiden eller öka bländaröppningen istället, vilket inte går med "felaktig" vitbalans. Hur bra du än exponerar så kommer du nämligen så fort du börjar dra i vitbalansen från ungefär 5500K att öka bruset i någon av kanalerna eftersom någon av de andra har satt "taket". Det man vill är att samtliga exponeras likvärdigt redan vid fotoögonblicket, med den vitbalans man önskar (vilket för svartvitfotografering kan vara ganska extrema värden). När man plåtar i färg så brukar det inte vara så enormt stora vitbalanskorrigeringar det handlar om i efterhand, men när man börjar labba med svartvitt så kan det sluta med att man dragit upp en kanal 3 steg och dragit ner en annan lika mycket. DET ger brus, oavsett om du plåtat vid ISO 100.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar