Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrakt mellan fotograf och modell

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersLindewall

Aktiv medlem
Bör man ha det? Jag vet att många av oss här på fotosidan fotograferar modeller och då undrar jag hur ni andra gör.... med kontrakt eller release som det också kallas. Skriver ni sånt eller inte? Behöver man man det överhuvudtaget? Vad tycker ni?
 
Jag skriver alltid model release med de modeller jag fotograferar, det för att skydda mig själv och vara tydlig mot modellen.

Hälsningar

Robert Hammar
 
"Den mallen på modellbilder är riktigt bra men bara på engelska."

Jag hittar inte den engelska varianten där... men det finns (ett exempel på) en svensk modellrelease på Modellbilder :

http://www.modellbilder.se/information.php?id=50

Vet inte om den är bättre / sämre än någon annan release - det beror väl även lite på vad du (och modellen) vill ska stå i kontraktet.

Man behöver inte skriva en modellrelease - känner man och litar på varandra så kan man ta det muntligt... Personligen använder jag dock alltid en release - som vi skriver på strax innan fotosessionen börjar.
 
Jag skriver alltid release (har en egen)även om jag känner modellen och vi har plåtat många gånger tidigare.
Har även en "mua-variant" på releasen som ev sminkös ska skriva på innan plåtningen börjar.

Jesper
 
Jag skriver i regel kontrakt för att skydda mig och modellen. Har en variant som bygger på Modellbilders kontrakt som jag har snott av en annan fotograf (med hans godkännadne).

Även om du äger bilderna som fotograf så får du itne göra som du vill med den. Enl PUL (om jag tolkar rätt) så måste modellen lämna godkännade vid publisering av en bild med henne/honom på.

Håkan
 
Enfotograf skrev:

Även om du äger bilderna som fotograf så får du itne göra som du vill med den. Enl PUL (om jag tolkar rätt) så måste modellen lämna godkännade vid publisering av en bild med henne/honom på.

Håkan

Godkänner inte modellen det då hon/han skriver på din modelrelase?
 
xantangummi skrev:
Godkänner inte modellen det då hon/han skriver på din modelrelase?

Det är ju det som är tanken med kontrakt. Jag har efter att ha rekvirerat BLF:s skrift i ämnet blivit lite klokare. Deras mall är inte så dum..

Freddie;
Hur många rättsfall det finns kring PUL har jag i alla fall ingen kunskap om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.