ANNONS
Annons

Kontrakt med modell

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilz

Medlem
Jag har lite funderingar kring hur det fungerar då jag plåtar en tjej mot ekonomisk ersättning och sedan får en förfrågan på denna bild via ett företag som vill köpa licensen för ett års användning inom en reklamkampanj. Vilka rättigheter har jag gentemot modellen?

Inget skriftligt kontrakt är skrivet ochhon har bara fått halva summan, resten får hon när hon skriver under. Problemet är att hon vill inte skriva under eftersom hon anser att mitt kontrakt endast gynnar mig som fotograf och inte henne. Dessutom vill hon ha en del av det jag får då jag säljer bilden, vilket jag inte anser henne ha rätt till då hon redan fått sin lön för mödan. Hur fungerar det egentligen?

Här är mitt kontrakt:

Jag har godkänt det ekonomiska avtal som träffats muntligen eller skriftligen, mellan Nils Johansson eller hans uppdragsgivare och mig själv.

Jag är medveten om och godkänner att begreppet ”bilder/bilderna” i detta publiceringstillstånd avser fotografering, videoupptagning med ljudupptagning. Bilderna kan vara framställda på fotografisk, elektronisk, magnetisk, digital väg eller genom annan känd bildteknik.

Jag kommer inte att ställa några vidare ekonomiska krav gentemot Nils Johansson eller hans uppdragsgivare. Ej heller mot någon som hyr ut, säljer, distribuerar, publicerar eller visar nämnda bilder.

Jag kommer inte att göra några anspråk på bilderna i framtiden. De eventuella kopior som tilldelats mig kommer jag inte föra vidare på något sätt, utan enbart använda för privat bruk. ”För privat bruk” innebär dock att jag efter muntlig eller skriftlig överenskommelse kan använda bilderna för att marknadsföra mig själv, exempelvis i portfolio. Jag är medveten om att jag inte har rätt att sälja bilderna eller på annat sätt använda mig av dem i kommersiellt syfte.

Jag ger mitt tillstånd till att bilderna tagna av Nils Johansson föreställande mig får publiceras på internet eller i annan media.

Jag intygar att jag är 18 år fyllda samt ej omyndighetsförklarad och/eller ställd under förmyndare och/eller övervakare. Jag intygar att jag är helt frisk såväl psykiskt som fysiskt vid detta tillfälle och är vid mina sinnens fulla bruk.

--------------------------

Kommentera och om ni kan så svara på mina funderingar! Tack!

Hyr en ny modell och se till att hon skriver under innan ni fotograferar och innan hon får betalt. Allt annat blir bara strul. Modellen får lön för sitt jobb och ska absolut inte ha royalty på bilderna. Om inte du har ett bra skäl till att tillåta det. Som att du t ex inte har råd att betala modellen annars...

Mvh
Maverick

Vilket är problemet med att ge ersättning i form av royalty vid publicering?

Det är smart för då kan man ge modellen betalt för nedlaggd tid och sedan kan man dela på intäkterna. En bra bild görs även av modellen.

Inom filmbranschen är det brukligt att ge skådespelarna m fl ersättning vid varje visning.

Underligt att bara fotografer anser sig ha rätt till denna betalningsmodell för sina bilder...

Men som sagt avtal ingås mellan yvå parter när de är överens.

Du ska göra upp ett pris med modellen för fotograferandet.I kontraktet ska också framgå att hon inte gör ytterligare anspråk på ersättning.Däremot tycker jag nog det är juste att berätta för henne vad du har tänkt göra med bilderna.Trilskas hon,välj en annan modell som accepterar innehållet i kontraktet-innan ni går till fotografering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar